Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws in Nederland en de rest van de wereld. Elke werkdag volgen meerdere korte nieuwsupdates. 


Vrijdag 17 juli

  • Real-time data aflezen met de vernieuwde Strava-app

  • Bauke Mollema en Samsung brengen Tour dichterbij de fan

Real-time data aflezen met de vernieuwde Strava-app

Strava, één van de meest gebruikte apps bij (amateur)wielrenners, heeft een nieuwe update doorgevoerd. Één van de meest in het oog springende aanpassingen is de toevoeging van Strava Live. Met Strava Live is het mogelijk om real-time data op te vragen wanneer je een rondje aan het lopen of fietsen bent. Een feature dat al bij andere apps al langer beschikbaar was (bijvoorbeeld Runkeeper), maar nu eindelijk ook (uitgebreid) in Strava is verwerkt. Strava Live geeft direct motivatie aan atleten wanneer ze het hardst nodig hebben: tijdens de training. Met een vernieuwd design waar live perfomance data te zien is op je scherm, brengen we fietsers en lopers dichter bij het hebben van één device, die alles kan aanbieden wat ze nodig hebben, aldus de app-makers op de website. Onder meer je snelheid, afstand, vermogen, cadans, tijd en route is real-time af te lezen op je device. Met name het vermogen en cadans zijn daarbij wél twee features die nog niet in veel andere apps verwerkt zitten. Een grote kanttekening: deze twee extra features zijn enkel in de premium-versie à €6,- per maand inbegrepen.

Bauke Mollema en Samsung brengen Tour dichterbij de fan

Vaak blijft het bij sponsoractivaties rond atleten nog beperkt tot een video vóór en (eventueel) na een sportevenement. Samsung springt met haar sponsorship rond het TREK Factory Racing Team echter tussenuit en blijft ook tijdens de Tour de France nog actief activeren. Een mooi voorbeeld is een speciaal platform dat rond Bauke Mollema, kopman van de ploeg, is ingericht. Dagelijks worden er berichten op het platform geplaatst, evenals prijsvragen, interessante video's en tips. Op een wijze waar normaal een managementbureau of contentmanager voor ingehuurd wordt, maar nu volledig via één van de sponsors van de ploeg loopt. Vernieuwend en een mooie voorbeeldcase voor andere sporters & sportmerken. 


Donderdag 16 juli

Al 1.000 aanmeldingen voor naam op spelersbus FC Utrecht

Meer dan 1.000 seizoenkaarthouders hebben zich aangemeld voor een naamsvermelding op de nieuwe spelersbus. Dat meldt de club uit de Domstad vandaag op haar clubwebsite. Middels een online formulier kunnen kaarthouders zich sinds dinsdagmiddag registreren om zijn/haar eigen naam op de bus terug te vinden. Daar gaan, wáár dan ook, waar de spelers van het eerste elftal van FC Utrecht gaan. Dát is het idee. En het kan, vanaf nu. Want de namen van supporters van FC Utrecht zijn vanaf het nieuwe seizoen te bewonderen op de spelersbus van FC Utrecht, aldus de Eredivisieclub over de actie.  

Rabobank partner van EK Hockey in Londen

Rabobank is partner geworden van het EK Hockey 2015. Dat meldt Sponsorreport vandaag. Met het EK Hockey - dat van 21 tot en met 30 augustus op het Queen Elizabeth Olympic Park in Londen wordt gespeeld - hoopt de Nederlandse bank een vervolg te kunnen geven op de succesvolle sponsoring tijdens het WK vorig jaar (Den Haag). Daarnaast vormt het EK in Londen een mooi podium om de relatie tussen hockey en Rabobank te verstevigen. Geheel uit de lucht vallen komt het nieuws niet: de afgelopen maanden werd er door Rabobank al vooruitgeblik op het EK middels de actie 'Uitblinkers'. Door op zoek te gaan naar de de echte uitblinkers in het hockey” maakten vrijwilligers in het hockey kans op tickets voor het EK.

ZIE OOK: Een podium voor de ‘echte’ uitblinkers in het hockey

Sport1 verzekert zich opnieuw van TV-rechten Spaanse Primera División

De wedstrijden uit de Primera División, de hoogste voetbalcompetitie in Spanje, is de komende drie jaar opnieuw op Sport1 te zien. Dat meldt Voetbal International vandaag. Nadat Sport1 al eerder de rechten van de Engelse Premier League, Italiaanse Serie A, Duitse Bundesliga en Wimbledon aan FOX Sports verloor, was het voor de sportzender even spannend of het paradepaardje wél behouden kon worden. Die angst kan weggenomen worden, nu de wedstrijden van FC Barcelona, Real Madrid en andere teams op de betaal TV-zender en online te zien zullen zijn. 


Woensdag 15 juli

Beat the Sun: The aftermovie

Vorige maand schreven we op SPORTNEXT over Beat the Sun: een soort pro-am estafetteloop rond de Mont Blanc. Een aantal teams uit verschillende delen van de wereld hebben meegedaan aan de spectaculaire loop van ASICS, met als grote uitdaging om het parcours binnen 15 uur, 41 minuten en 35 seconden uit te lopen (de tijd dat de zon nodig heeft om een baan rond de Mont Blanc af te leggen). Het leverde spectaculaire beelden op, zoals in de aftermovie hieronder te zien is. 

ZIE OOK: Beat the Sun: een pro-am estafetteloop rond de Mont Blanc

Remlicht moet wielrenners extra bescherming bieden

Met snelheden die boven de 30 km/h uitkomen zijn wielrenners vaak een kwetsbare deelnemer in het verkeer. Automobilisten zijn niet altijd (goed) op sportieve fietsers berekend, vaak moet je als wielrenner een keuze nemen welke weg je pakt (openbare weg of fietspad?), regels worden niet door alle fietsers altijd even goed nageleefd en - zodra een wielrenner eenmaal tot val of botsing komt - zijn de verwondingen bij een fietser vaak niet te overzien. SIGMA Sport, een Duitse fabrikant van fietsaccessoires, probeert de sportieve fietser voor achter opkomend verkeer te beschermen met een speciale remlicht. De Brakelight is sinds deze week te koop in de winkels (à €7,95) en gaat branden zodra je met je fiets gaat remmen. Niet alleen handig voor andere fietsers bij fietstochten of in wedstrijdsituaties, maar ook voor auto's op de openbare weg, zodat men nog genoeg tijd heeft om te reageren. De Brakelight is in zes kleuren verkrijgbaar, gaat zo'n 100.000 rembeurten mee (batterij) en heeft een (extra) gewicht van slechts 6 gram.


Dinsdag 14 juli

Tour de France ‘hot’ in de eerste week

In de eerste week hebben de live-uitzendingen van de etappes gemiddeld 1,1 miljoen kijkers opgeleverd. Ook het nieuwe programma NOS Studio Tour, dagelijks om 19.00 uur op NPO 1, is met gemiddeld 882.000 kijkers en een marktaandeel van 22% populair in Nederland. Op zondag 5 juli brak de live-uitzending van de tweede etappe zelfs een kijkcijferrecord: gemiddeld keken er die middag bijna 2 miljoen personen naar de bijna vijf uur durende uitzending. Nooit eerder deze eeuw - en vermoedelijk voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse televisie - keken in ons land zoveel mensen naar een live-uitzending van de Tour de France. Op het hoogtepunt (rond de finish) keken er heel even zelfs 3.110.000 Nederlanders naar het wielrennen.

'Heilig gras' Wimbledon sterk verbeterd laatste jaren

Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden. Het gras op Wimbledon is de laatste jaren namelijk flink verbeterd, maar hoe breng je dat - behalve door te zeggen - ook echt over op anderen? Een plaatje dat Tom Hak deelde op Twitter geeft hier een duidelijk antwoord op. Zo is te zien hoe het grasveld de laatste 34 jaar geëvolueerd is: van een grasmat met veel zandplekken tot een bijna egale groene tennisveld. De groundmanagers van Wimbledon kunnen trots zijn.


Maandag 13 juli

Data moet clubs City Football Group naar nieuw niveau brengen

City Football Group - eigenaar van Manchester City FC, New York City FC, Melbourne City FC en Yokohama F. Marinos (Japan) - gaat technologie van SAP inzetten voor het verbeteren van de sportieve prestaties, het dagelijks management en de fanbeleving. Zo wordt er met behulp van data het effect van trainingen op spelers gemeten en hoe dit gebruikt kan worden om blessures te voorkomen, tegenstanders te kunnen verslaan etc. Daarnaast wordt er met behulp van data een impuls aan het dagelijkse management gegeven door processen rond financiën, HR en marketing te verbeteren (bijv. aanwezigheid op sociale media, gerichte campagnes, etc.). Tot slot worden er real-time wedstrijdgegevens en inzichten gedeeld op de grote schermen in het Etihad Stadium, waarmee de beleving voor fans vergroot zou worden.

“Heel Nederland mentaal sterk en gezond” - In de sport, op het werk en op school

Vrijwel elke Nederlander heeft het druk, is moe en raakt langzaam uitgeput. Steeds jonger kampen mensen met psychische problemen, als gevolg van de hoge eisen uit hun omgeving. De prestatiedruk voor jong en oud is hoog, zowel in de sport, op het werk als op school. Gek genoeg gaan mensen wel naar een sportschool voor een fysieke workout, maar aan mentale fitness wordt zelden gewerkt. Een psycholoog komt pas in beeld zodra iemand al in de put zit. Te laat, dus! Een groep sport- en prestatiepsychologen, verenigd onder de naam NLsportpsycholoog®, wil hierin verandering brengen. Met een congres op zondag 13 september 2015 in het Sportcomplex Koning Willem Alexander te Hoofddorp, hoopt de groep sport- en prestatiepsychologen meer aandacht voor dit onderwerp kenbaar te maken. Keynote speaker is coach Brian Farley (WK-titel honkbal 2011) die een presentatie houdt over "The mindset of champions". Veder wordt de nieuwe app ‘Drie-Batterijen®-methode’ gelanceerd en worden er inspirerende workshops gegeven, gericht op optimaal presteren met de juiste mindset in de Sport, op het Werk en op School. 

9 miljoen fans bepalen nieuwe covers FIFA 16

Hoewel het nog 2 maanden duurt voordat FIFA 16 uitgebracht wordt, is de aanloop naar de game beter dan ooit. Maar liefst 9 miljoen fans hebben namelijk via Twitter of een online poll bepaald welke spelers op de covers van de FIFA 16-game moeten komen te staan. Een ongekend succes! Jaarlijks speculeren en discussiëren fans van de game over wie er nu eigenlijk op het hoesje zou moeten staan. Reden voor gamesontwikkelaar EA Sports om het dit jaar over een andere boeg te gooien en de keuze bij fans neer te leggen. De ruim 9 miljoen fans kozen 6 spelers die naast Lionel Messi op de cover komen te staan: Jordan Henderson (Verenigd Koninkrijk), Stephanie Catley (Australië), Marco Fabián (Mexico), Antoine Griezmann (Frankrijk), Juan Cuadrado (Latijns-Amerika) en Shinji Kagawa (Japan). 


Foto's: FB EuroHockey 2015, FB LFPOficial