Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws in Nederland en de rest van de wereld. Elke werkdag volgen meerdere korte nieuwsupdates. 


Vrijdag 14 augustus

  • Leger des Heils op het shirt bij FC Utrecht

  • Gezocht: Digital marketing manager House of Sports

Leger des Heils op het shirt bij FC Utrecht

Aankomende zondag (16 augustus) zal de wedstrijd van FC Utrecht tegen SC Heerenveen voor een groot gedeelte in het teken staan van het Leger des Heils. Tele2, sinds begin dit seizoen connectiviteitspartner van de Domstad-club, staat voor de eredivisiewedstrijd al zijn sponsorrechten af aan de non-profitorganisatie. Zo zal het Leger des Heils op de achterkant van het shirt verschijnen, evenals de LED-reclameborden en worden de business-seats beschikbaar gesteld. Tele2 hoopt hiermee de stichting – dat mensen begeleid bij het vinden van onderdak en werk, en bij het herstel van relaties – een podium te kunnen bieden om aandacht te vragen. Het Leger des Heils zal onder meer de reclameborden gebruiken om aandacht te vragen voor de Homeless World Cup, dat van 12 tot 19 september op het Museumplein in Amsterdam wordt gehouden.

Barry Wissink, Managing Director zakelijke markt van Tele2: Bij het sluiten van het partnership met FC Utrecht aan het begin van het seizoen hebben we beloofd onze rechten te gaan gebruiken om onze klanten te bedanken, om de fans een geweldige ervaring te bezorgen en om aandacht te vragen voor een aantal goede doelen. Het toeval wil dat het Leger des Heils niet alleen een goed doel is, maar ook nog een van onze zakelijke klanten. De perfecte partij om mee af te trappen tijdens deze wedstrijd. Voor Het Leger des Heils betekent dit een kans op zichtbaarheid en de mogelijkheid om hun verhaal te vertellen zonder dat zij als goede doelen organisatie hiervoor kosten moeten maken. Ook kunnen zij een aantal mensen uit hun netwerk een unieke ervaring bezorgen. Tijdens het seizoen gaan we deze kans ook nog bieden aan een aantal andere partijen.”

Lees hier meer over de actie van Tele2.

Gezocht: Digital marketing manager House of Sports

Sportmarketingbureau House of Sports is per direct op zoek naar een Digital marketing manager. House of Sports brand service division is recruiting a Digital Marketing Manager. You will join a team experienced in creating, selling, managing and activating sponsorship campaigns for the world’s largest brands and with football’s most premium right holders. You will leverage House of Sports’ content and rights portfolio to generate additional revenues by bringing your digital activation expertise. You will also liaise regularly with the Lagardère Unlimited (LU) centralised digital team in Paris and the Sportfive Germany team for sponsorship and products business. Meer info over de vacature is hier te vinden.


Donderdag 13 augustus

Amsterdam City Swim zwembril en PR stunt voor aandacht spierziekte ALS

Op 13 augustus 2014 kwam de Ice Bucket Challenge Nederland binnen. Het doel was om aandacht en donatiegeld te vragen voor Stichting ALS Nederland. Een jaar later hoopt Stichting Amsterdam City Swim opnieuw aandacht voor de stichting te vragen. Niet alleen met het evenement, waar ruim 2.500 deelnemers het diepe in zullen springen voor ALS. Maar nieuw dit jaar is de introductie van een ACS Zwembril, waarbij het aankoopbedrag ten goede zal komen van de stichting.

Samen met hoofdsponsor Dove Men+Care hoopt de organisatie zoveel mogelijk zwembrilletjes te gaan verkopen. Voor 10 euro in de webshop of volgende week gratis bij de aankoop van twee Dove-producten (enkel in de Kruidvat). Om de actie te promoten wordt er komende maandag  een PR-stunt gehouden. Zo zullen onder meer radio jocks Nicky Verhage en Michael Blijleven (Radio Veronica) en oud olympisch zwemmers Nick Driebergen en Bas van Velthoven naar een punt in de Amstel zwemmen om de eerste zwembril te bemachtigen. Degene die wint overhandigt de tweede, derde etc bril aan zijn of haar collega zwemmers. Met het daarop volgende fotomoment op de kade hoopt de organisatie een ware run op de Amsterdam City Swim zwembril te creëren.

Roda JC dreigt hoofdsponsor kwijt te raken door faillissement 

Sinds 14 juni is het Limburgse zonnecelfabriek Solland Solar hoofdsponsor van Roda JC, maar lang lijkt de partnership niet te duren. Volgens Sponsortribune staat de sponsor op het punt om failliet te raken. Het bedrijf heeft al langere tijd problemen met het betalen van de lonen, maar besloot desondanks om zich te verbinden aan de Limburgse voetbalclub. Het sponsoren van voetbalclubs zoals Roda JC is voor de heer Pugliese schijnbaar belangrijker dan het handhaven van de wet en de CAO door de medewerkers hun salaris op tijd te betalen, aldus Maria Sigmond, bestuurder van FNV Metaal. Werknemers van Solland geven aan in mei dit jaar voor het laatst betaald te zijn, terwijl het riool en de verwarming al afgesloten zijn. Een faillissement lijkt daardoor onontkoombaar, waardoor Roda JC waarschijnlijk op korte termijn kan zoeken naar een nieuwe sponsor. 

Toffe sponsoractivatie: de Samsung Slide Liner

Vorig jaar verscheen een eerste aankondiging over de Samsung Slide Liner, maar afgelopen weekend kon iedereen het...

Posted by SPORTNEXT on donderdag 13 augustus 2015

Woensdag 12 augustus

Populariteit NK Beachkorfbal overstijgt alle verwachtingen

Aanstaande zaterdag vindt voor de tweede keer het officiële open NK Beachkorfbal plaats in en rond het The Hague Beach Stadium. De populariteit van deze Beachvariant overstijgt momenteel alle verwachtingen. De teller staat dit jaar op ruim 100 deelnemende teams (+20% ten opzichte van vorig jaar) en de voorspelling is dat ook het publiek het aantal van 1.100 supporters (2014) zal overschrijden. Volgens projectleider Barry Schep (oud-topkorfballer) is de substantiële groei niet alleen in ons land te zien: De ontwikkeling van het Beachkorfbal neemt momenteel een enorme vlucht. In Nederland, maar ook in het buitenland: in landen als Hongarije, België, Spanje en Turkije nemen veel enthousiastelingen het initiatief om Beachkorfbal op de kaart te zetten en ik hoop dan ook dat volgend jaar een European Tour kan starten. We zijn al vergevorderd met de voorbereidingen daarvan. Daarnaast ziet men in Azië en Brazilië ook mooie mogelijkheden voor deze enige gemengde Beachsport. Het blijkt dat deze 4 tegen 4 variant op het zand aanslaat en ook de geweldige sfeer die ontstaat bij de evenementen is een grote meerwaarde. Al met al ben ik dik tevreden over de ontwikkelingen en kijk ik enorm uit naar volgende week zaterdag.

'Vooral clubs hebben nu meer mogelijkheden om zichzelf te vermarkten' 

In de derde aflevering van de zomerserie 'Sport en Digitale media' op Sportenstrategie.nl gaat Digital Marketing Strategist Bas van den Beld in op het mediagebruik van sportclubs in het digitale tijdperk. Volgens hem zijn clubs en supporters concurrenten geworden van de journalistiek. Iedereen kan publiceren, en doet dat dus ook. Het beeldvan spelers en clubs kan veel meer door henzelf worden bepaald. Door de juiste informatie op het juiste moment naar buiten te brengen wordt het ‘imago’ van clubs en spelers eerder gestuurd dan gemaaktdoor de journalistiek. Een interessante opinie - zoals de fanatiek 'volger' weet - al in het laatste SPORTNEXT-magazine verscheen. 

  

How-to: hoe de nieuwe Nike hybride leren voetbalschoen wordt gemaakt

Deze week heeft Nike voor het eerst een hybride leren voetbalschoen uitgebracht: de Nike Tech Craft. In feite is de nieuwe schoen een combinatie van een traditionele leren voetbalschoen en de veelbesproken & innovatieve Flyknit-collectie. De Flyknit werd in 2012 voor het eerst uitgebracht en bestaat uit (volledig) synthetisch materiaal. Het meest bijzondere aan de schoen is dat een geautomatiseerde machine het totale bovengedeelte van de schoen als één gehaal weeft, waarna de zool wordt vastgemaakt. Dit 'trucje' wordt met de nieuwe collectie herhaald, maar in plaats van synthetisch materiaal bestaan de schoenen nu ook uit leer. Tech Craft omvat onze 'no-compromis' filosofie. Spelers hoeven niet te kiezen tussen materialen zoals Flyknit en leer; ze kunnen de voordelen van beide ervaren met één paar schoenen”, aldus Nathan VanHook, Nike Football Senior Design Director.


Dinsdag 11 augustus

Ajax breekt sponsorcontract met Chinese (brom)fietsbandenfabrikant open

Ajax en Cheng Shin Tire (CST) hebben met terugwerkende kracht de huidige sponsorovereenkomst opengebroken en geïntensiveerd. CST, ’s werelds grootste producent van fietsbanden én bromfietsbanden, kwam twee jaar geleden bij de Amsterdamse voetbalclub nieuw binnen als 'Official Sponsor', maar was dermate tevreden over de samenwerking dat het besloot om intensiever samen te gaan werken. Dit betekent niet alleen een verlenging van het huidige contract (van 1 juli 2015 tot en met 30 juni 2018), maar ook dat het sponsorbedrag meer dan verdrievoudigd wordt omdat CST verder zal gaan als 'Official Partner'. CST schaart zich hiermee in het rijtje van partners samen met ABN AMRO, Jupiler en Huawei.

Zeist test sportdrempelvrij-app voor gehandicapten

In zwembad Dijnselburg in Zeist is dinsdagochtend de eerste test gedaan met de nieuwe app 'sportdrempelvrij' voor mensen met een beperking. Dat meldt RTV Utrecht vandaag. Mensen met een beperking willen wel gaan sporten, maar kunnen dat niet omdat ze vaak niet weten hoe de sportaccommodatie qua faciliteiten is, legt Jos Sprenkels van het gehandicaptenplatform van de gemeente Zeist uit. Zij kunnen vaak niet vooraf bepalen of het goed bereikbaar is, toegankelijk en of ze goed geholpen kunnen worden. Met deze app kan iedereen testen of de accommodatie met hun specifieke beperking bruikbaar is. Mensen met een visuele beperking, motorische beperking of mensen met een chronische ziekte houden met andere dingen rekening.” Zwembad Dijnselburg werd als eerste getest, maar de komende maanden zal de app nog verder uitgeprobeerd worden in de gemeente Zeist. Vanaf oktover zou iedereen in Nederland gebruik moeten kunnen maken van de app. 

Amerikaanse atleet niet naar WK, omdat hij geen Nike wil dragen

800m-loper Nick Symmonds gaat niet naar het WK Atletiek in Peking, omdat hij weigerde kleding van Nike te dragen. Dat meldt Sporza vandaag. De 31-jarige Amerikaanse atleet heeft een persoonlijke sponsorovereenkomst met Brooks en weigerde daardoor om een contract van de Amerikaanse atletiekfederatie te ondertekenen. In het contract worden de atleten onder meer verplicht om Nike-kledij te dragen tijdens officiële gelegenheden. Symmond, op het vorige WK nog vice-kampioen, wil echter zijn persoonlijke sponsor niet in de steek laten. Zodoende besloot de atletiekfederatie om de atleet uit de selectie te weren. Het is overigens niet de eerste keer dat Symmonds verwikkeld raakt in een sponsorvete: drie jaar geleden droeg de loper een tattoo van een sponsor op zijn linkerschouder, maar besloot hij om toch de sponsor maar te bedekken met witte tape. 

Jasper Hunting maakt transfer naar House of Sports

Jasper Hunting, voormalig manager marketing & sponsoring bij Stichting Spieren voor Spieren, is sinds deze maand aan de slag gegaan als sportconsultant bij House of Sports. Hunting was vijfeneenhalf jaar verantwoordelijk voor het commerciële marketing beleid bij de Stichting, maar was dit jaar toe aan een nieuwe uitdaging. Bij de fullservice sportmarketingbureau gaat Hunting zich onder meer bezig houden met het uitwerken van strategische adviezen en creatieve (sport)concepten voor diverse klanten. 


Maandag 10 augustus

Marketingbedrijf blundert met Tweet Premier League-speler

Een mooier debuut leek Angelo Ogbonna zich niet te kunnen wensen: de van Juventus overgekomen verdediger kreeg een basisplaats en won met West Ham United met 0-2 van Arsenal. De Italiaan wilde zijn 'epic debuut' niet onder stoelen of banken steken en plaatste na afloop van de wedstrijd een tweet op Twitter. Het ging in de eerste zin echter al mis: hoewel de wedstrijd werd gespeeld in het Emirates Stadium, was de Italiaan lyirsch over zijn debuut in het prachtige Wembley.” De tweet werd na het opmerken van de fout snel verwijderd, maar toen was het kwaad al geschied. Een screenshot van de fout werd veel gedeeld, waarbij de verdediger het mikpunt werd van grapjes en cynische tweets. Achteraf bleek de speler echter niet fout te zitten, maar zou het om een blunder van het Italiaanse marketingbedrijf Sport Suite gaan. Het bedrijf plaatste een verklaring op de eigen website en nam de schuld van de tweet op zich. Maar ook hier kan Sport Suite nog lering uit trekken: een verklaring enkel in het Italiaans plaatsen is - gezien de competitie waarin de speler actief is - misschien niet heel erg handig.. (Bron: AD.nl)

FC Groningen start samenwerking met Steundeclub.nl

FC Groningen is een samenwerking aangegaan met Steundeclub.nl om samen met supporters projecten te crowdfunden. Zo heeft de Groningense club een eigen clubpagina gekregen, waarop projecten van de club weergegeven worden. Een van de acties is bijvoorbeeld de transformatie van de spelerstunnel in het Euroborg-stadion. Naast clubiconen als Arjen Robben, een foto van de selectie die de KNVB-beker won en een foto van een kolkende Euroborg, is er ruimte voor foto’s van maar liefst 4.000 supporters. Voor een donatie van €6,- (welk gebruikt zal worden voor het realiseren van een interactief museum) kunnen supporters een plek claimen. Behalve het bereiken van eigen doelen, moedigt FC Groningen ook amateurclubs (198 verenigingen) aan die aangesloten zijn bij het Amateurconvenant om hun projecten op Steundeclub.nl te zetten. Met het Amateurconvenant wil de Trots van het Noorden het algemene voetbalniveau verbeteren en de voetbalbeleving in Noord-Nederland stimuleren. Tegen speciale financiële condities kunnen de aangesloten clubs gebruik maken van het platform.

M Line breidt samenwerking uit met LottoNL-Jumbo schaatsteam

Beddenfabrikant M Line heeft de samenwerking met Team LottoNL-Jumbo uitgebreid. Nadat eerder al de wielerploeg werd gesponsord met matrassen van M Line, zal nu ook het schaatsteam van Jac Orie ondersteund worden met een goede nachtrust. Jaap Westland, directeur M Line, is blij met de uitbreiding van de samenwerking met Team LottoNL - Jumbo: Wij positioneren ons al jaren als hét slaapsysteem voor topsporters. We zijn official sleep supplier van NOC*NSF, van het Spaans Olympisch Comité, van LottoNL-Jumbo en pakweg driehonderdvijftig individuele atleten. Onze slaapsystemen kenmerken zich door de ultieme drukverlagende eigenschappen, waardoor je rustiger slaapt en meer energie hebt voor de dag. Een uniek slaapconcept, bij uitstek geschikt voor topsporters. We zien uit naar de samenwerking met Jac Orie en zijn ploeg en hopen ook hier snel van toegevoegde waarde te kunnen zijn.” Hoewel het schaatsseizoen pas in november start, zal M Line zich per direct bij het schaatsteam voegen, om zodoende al tijdens de voorbereiding van waarde te kunnen zijn. Vanaf nu kunnen we overal op hetzelfde matras slapen. Gezien de vele nachten die wij ver van huis doorbrengen is dat een enorme luxe, aldus schaatscoach Jac Orie.