Het laatste sportmarketingnieuws: adidas blundert, Telstar blinkt uit en Serena is zwanger

In een week die weer eens duidelijk maakte dat de introductie van de videoscheidsrechter in het voetbal hoognodig is, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws uit Nederland en de rest van de wereld. Een verzameling van opvallende nieuwtjes, cijfers, artikelen en social posts die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

adidas blundert met 'felicitatie' na Boston Marathon

adidas moest deze week diep door het stof vanwege een pijnlijke mail die aan deelnemers van de Boston Marathon werd verstuurd. De lopers kregen maandag, de dag na de marathon, een e-mail van de Duitse sportgigant met daarin de tekst: "Congrats, you survived the Boston Marathon!". De e-mail schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Met name het woord 'survived' was volgens velen misplaatst omdat er in 2013 twee bomexplosies plaatsvonden in de buurt van de finishlijn van de Boston Marathon. Daarbij kwamen drie mensen om het leven en raakten meer dan 260 mensen gewond.

adidas bood in een e-mail en via Twitter nog wel excuses, maar het leed was al geschied.


Zlatan krijgt nieuwe tatoeages in commercial voor wijnmerk

Zlatan Ibrahimovic is niet alleen een van de beste, maar ook een van de meest spraakmakende voetballers van deze tijd. Met zijn geniale ingevingen op én buiten het veld weet hij al bijna wintig jaar de schijnwerpers op zich gericht. Casillero del Diablo maakt in zijn laatste advertentie optimaal gebruik van de populariteit van de aanvaller van Manchester United. Het Chileense wijnmerk toont in een commercial hoe Zlatan een tattoo shop binnenloopt en de logo’s van Manchester United en Casillero del Diablo laat tatoeëren.

Zlatan staat bekend om zijn verzameling tatoeages, waaronder een draak en een karper. Casillero del Diablo speelt met de campagne slim in op de authenticiteit van de Zweedse aanvaller.

Overigens trok Zlatan twee jaar geleden ook al eens de aandacht door middel van zijn tatoeages. Nadat hij voor Paris Saint-Germain had gescoord trok hij zijn shirt en toonde tattoos van namen van kinderen die honger lijden. Zlatan werkte mee aan een campagne van Verenigde Naties.

Video: Commercial Casillero del Diablo met Zlatan Ibrahimovic


Telstar viert veertig jaar eerste divisie op ludieke wijze

Telstar speelt al jarenlang redelijk anoniem in de Jupiler League. Sportief weet de ploeg uit IJmuiden vrijwel nooit de schijnwerpers op zich gericht. Toch weten de 'Witte Leeuwen' regelmatig in het nieuws te komen. Is het niet vanwege de flamboyante algemeen directeur Pieter de Waard, danwel via social media-fenomeen Dennis Bliek die onder andere het Twitter-account van Telstar beheert.

Deze week toonde Telstar opnieuw aan dat het uitblinkt in creativiteit. De club plaatste in samenwerking met VVV-Venlo, Football Culture, DuBlanquBogarde, FC Afkicken en FC Roelie een advertentie op de achterpagina van Voetbal International. Om veertig jaar eerste divisie te vieren, kunnen geïnteresseerden zich inschrijven voor een voetbalreis naar de wedstrijd Telstar-VVV-Venlo, inclusief extra plaspauzes, meet & greet en luchtgitaar optreden van lokale beroemdheid Jomanda. Een zeer geslaagde campagne. die online veel aandacht kreeg.

Word baas van het veld bij PSV

Altijd al eens op de middenstip van een stadion willen staan? Het kan. Energiedirect.nl doet op vrijdag 19 mei het héle veld van PSV voor één dag beschikbaar aan een fan. Vanaf donderdag 20 april kan iedereen hiervoor een idee insturen via energiedirect.nl/baasvanhetveld. Na selectie van de beste ideeën bepaalt het publiek door middel van stemmen wie de titel 'Baas van het Veld' wint en welk idee uitgevoerd wordt.

Serena Williams maakt zwangerschap bekend via Snapchat

Dat topsporters social media steeds intensiever gebruiken om te communiceren met hun fans, zijn we inmiddels wel gewend. Maar Serena Williams voegde deze week toch wel een nieuwe dimensie toe aan het gebruik van social media. De Amerikaanse tennisster maakte via Snapchat bekend twintig weken zwanger te zijn. Althans bekendmaken, ze plaatste een selfie waarop je haar beginnende buikje zag met de tekst '20 weeks'. De media trokken direct de conclusie dat Williams zwanger was. De 35-jarige diva van het tennis reageerde een dag later pas via haar woordvoerder, die meldde dat ze inderdaad zwanger is.

Serena zien we dit jaar niet meer terug op de tennisbaan, maar daar staat tegenover dat die andere diva, Maria Sharapova, binnenkort haar rentree maakt na een dopingschorsing. Never a dull moment in het vrouwentennis.


Headerfoto: Flickr (cc) Andy Miah