Het laatste sportmarketingnieuws: de sportdata markt van 200 miljard

In de week waarin ieders gedachte uitging en uitgaat naar de wonder voetballer in wording Appie Nouri valt de verzameling van nieuws, feiten en artikelen in het niet. Geen helder perspectief wel een aantal zaken die opvielen en de gedachte voor heel even doen vergeten.

Soap rondom nieuwe eSporter van PSV

PSV heeft vrijdag de 22-jarige Tony Kok gepresenteerd als nieuwe eSporter. Samen met Romal Abdi maakt Kok, driemaal Nederlands kampioen bij FIFA 12, 13 en 14, deel uit van het eSports-team en moet komende jaren de internationale voetbalvelden gaan veroveren. Op Twitter werden vraagtekens gezet bij zijn eerdere, jeugdige, tweets waarin hij openlijk zijn steun voor Ajax uitgaf. Kok is vastberaden: “Het is een droom om voor zo’n grote club uit te mogen. Ik ben benieuwd wat er op me af gaat komen, ik heb er super veel zin.” De voorbereiding voor een nieuw seizoen eDivisie zijn daarmee in volle gang.

UPDATE: PSV ontslaat eSporter Tony Kok al na twee dagen naar aanleiding van zijn eerdere tweets

"Het gedrag dat Kok enkele jaren geleden online heeft vertoond, staat dermate ver van de kernwaarden van PSV dat een vervolg van de samenwerking onmogelijk is", meldt PSV in een bericht. Marketing Manager Guus Pennings tevens blogger hier op Sportnext, laat weten: "Om een goed beeld van iemand te krijgen, ook wat betreft online gedrag, is het echter noodzakelijk dat de andere partij volledig open kaart speelt. En dat is niet het geval geweest. Wij betreuren dat. Het is een vervelende ervaring op het speelveld van E-sports, maar daarom ook direct een wijze les." PSV gaat opzoek naar een vervanger voor Tony Kok.

Volledige selectie kaalgeschoren voor teamgenoot

We houden de teamspirit hoog. De volledige selectie van de Spaanse voetbalclub Athletic Bilbao zijn volledige kaalgeschoren om zo hun collega-speler Yeray Alvarez een hart onder de riem te steken. De 22-jarige voetballer kreeg afgelopen jaar te horen dat er kanker was geconstateerd en werd in december geopereerd. Afgelopen maand werd een afwijking geconstateerd en sindsdien is de speler wederom in behandeling. De foto is veelzeggend.

40% van de voetbalfans bekijkt illegale streams

Dat voetbalfans niet altijd bereid zijn te betalen voor het kijken van wedstrijden blijkt wel uit een onderzoek van Statista. 4 op de 10 voetbalfans kijkt ten minste één keer per seizoen naar een illegale stream van de Premier League. 17% doet dit wekelijks. Een doorn in het oog van de broadcasters.

Waarde van de sportdata markt bedraagt 200 miljard dollar

Sportdata blijven de gemoederen bezighouden. De internationale investeringsbank Goldman Sachs heeft onderzoek gedaan naar de volledige markt van sportdata en schat deze op 200 miljard dollar zo meldt BNR. Hierbij is gekeken naar de grote Amerikaanse competities (NFL, MLB, NBA) en de 20 grootste Europese voetbalclubs. De verwachting is uiteraard dat de waarde de komende jaren blijft groeien. Denk hierbij aan de techniek (GPS en biometrische sensoren) maar vooral aan de data zelf. Analyses en het gebruik van data.

Snapchat voegt Formule 1 toe aan het portfolio

Snapchat is al tijden een serieuze speler in het social media speelveld. De razend populaire foto en video service heeft de Formule 1 aan zich weten te binden. Komende weekend, bij de Grand Prix op het legendarische Silverstone is het evenement te zien bij ‘Onze Verhalen/ Our Stories’. Foto’s en video’s worden daar verzameld. Snapchat ziet het als een mooie manier om het gebruik en de betrokkenheid te vergroten, Formule 1 ziet het als een mooie stap in de ‘digital en mobile-first’ strategie. “Dit is de eerste stap in de uitbreiding van onze social media strategie. We willen samen met partners de beleving van onze sport dichter bij de fans brengen” aldus Frank Arthofer, hoofd digital and new business. De F1 is in goed gezelschap, ook Wimbledon, Champions League, Chelsea Arsenal, Manchester City, Liverpool, NFL en NBA zijn te zien op Snapchat.

ZIE OOK: Formule 1 wil jongeren bereiken door samenwerking met Snapchat