Het laatste sportmarketingnieuws met adidias meest zichtbaar, MLB naar Europa en Talpa

In de week waarin president Donald Trump weer eens een hoofdrol opeiste, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

adidas meest zichtbare merk op social media

Social media zijn een belangrijk onderdeel geworden van partnerships tussen sportorganisaties en merken. Een foto zegt meer dan duizend woorden, is zeker van toepassing anno 2018. Daarom doen bedrijven er alles aan hun zichtbaarheid op platform als Twitter en Instagram te vergroten. Brandwatch heeft onderzoek gedaan naar de merken die het meest voorkwamen in posts op deze twee netwerken. Adidas is veruit het meest zichtbare merk ter wereld met 6.664.170 unieke afbeeldingen per maand. Dat betekent dat er elke drie seconden een afbeelding van het sportmerk verschijnt. Nike staat tweede in de lijst voor Google. Emirates bezet de vierde plek. De hoge noteringen van adidas en Nike zijn vooral te danken aan kit sponsorships en het computerspel FIFA. Overigens behaalt PUMA de hoogste ROI op haar inspanningen: $154 per foto.

Talpa investeert in slimme sportcamera’s

Talpa Network neemt een strategisch belang in de startup Camvision. Het technologiebedrijf richt zich op de ontwikkeling van intelligente systemen voor de volledig automatische registratie en online streaming van live sportwedstrijden en het ontwikkelen van sportanalyse-software.

Talpa Network en de KNVB willen de technologie van Camvision gebruiken voor VoetbalTV, het online sociale- en analyseplatform voor het Nederlandse amateurvoetbal. VoetbalTV gaat op 1 september live en wil jaarlijks tachtigduizend amateurwedstrijden online uitzenden. De Zwitserse voetbalcompetitie, de Portugese Voetbalbond, Rapid Wien en Feyenoord staan al in het klantenbestand van Camvision.

MLB komt voor het eerst naar Europa

Amerikaanse sportorganisaties zijn al jaren druk bezig terrein buiten het eigen continent te winnen. De NBA en de NFL organiseren jaarlijks meerdere wedstrijden in Europa en nu kan de MLB aan dat rijtje toegevoegd worden. De beste honkbalcompetitie ter wereld komt in 2019 naar Londen. De New York Yankees en de Boston Red Sox treffen elkaar twee dagen achter elkaar in het London Stadium van West Ham United. Ook in 2020 worden er twee duels afgewerkt in Engeland. De MLB is eerder al de landsgrenzen overgegaan naar Mexico, Japan, Puerto Rico en Australië.

Fan Hertha BSC wint letterlijk seizoenkaart voor het leven

De liefde voor een sportclub gaat soms ver, heel ver. In Duitsland ging Hertha BSC op zoek naar de grootste fans van de club. Dat deed het op een opmerkelijke manier; de Bundesliga-club presenteerde een tattoo met de barcode van een levenslang geldige seizoenkaart als prijs in een fancampagne. Onder de titel Die Dauerkarte deines Lebens vroeg Hertha aan supporters om een presentatie te maken van hun liefde voor de club. De winnaar kreeg voor de rest van zijn leven vrije toegang op zijn lichaam. Bijna duizend fans reageerden. Voor winnaar Ilja Pankow was het zijn eerste tattoo. Hij maakte een videopresentatie met een overzicht van al zijn Hertha-shirts en de foto’s van zijn bezoeken aan uitwedstrijden.

Nike wil een loopband in je schoen stoppen

Deze kop is enigszins misleidend, maar Nike lijkt zijn reputatie als innovator wel waar te maken. Het Amerikaanse sportmerk heeft een patent ingediend voor een ‘draaibaar element’ in de zool van hun schoenen. Het is niet bedoeld om je te helpen bij je work-out. Nee, het moet ervoor zorgen dat je gemakkelijker je schoen kunt aantrekken. Het idee is dat het draaibare element – voor het gemak een kleine loopband – het mogelijk maakt om eenvoudig in je schoen te glijden.


Headerfoto: Shutterstock.com