Het laatste sportmarketingnieuws met Ajax, Rusland en Tsjechië

In de week waarin de voetbalvrouwen de harten van voetbalminnend Nederland veroverden lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling van nieuws, feiten, onderzoeken en opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Patrick, Justin en Shane

Wie de naam ‘Kluivert’ hoort denkt vandaag de dag hoogstwaarschijnlijk aan Justin Kluivert. De speelse buitenspeler die afgelopen seizoen furore maakte in de hoofdmacht van de Amsterdamse voetbalclub AFC Ajax. Voetballiefhebbers boven de 25-jaar denken aan Patrick Kluivert en zijn doelpunt tegen AC Milan in de Champions League finale van 1995. Over ongeveer tien jaar is de kans groot dat jonge voetballers bij de naam ‘Kluivert’ denken aan Shane Kluivert. De jongste zoon van Patrick en broertje van Justin. De 9-jarige Kluivert-telg is zeer actief op social media (o.a. 118.000 volgers op Instagram en een kookshow op Youtube) en heeft deze week een sponsorcontract getekend bij Nike. Voor de komende vijf jaar is Justin, momenteel uitkomend in de Jeugd van de Franse topclub Paris Saint-Germain, voor het grootste sportmerk ter wereld een ‘young athlete’. Daarmee is Shane de jongste Europese sporter met een kledingcontract.

 

Very proud signed my first contract with @nike ��

Een bericht gedeeld door Shane Kluivert (@shanekluivert) op

Stadion van 4500 stro balen

Volgend jaar staat in Rusland het WK-voetbal op het programma en hoewel een sluitende begroting van de buitenkant wellicht geen bittere noodzaak lijkt, maakt de bevolking zich wel degelijk zorgen over de enorme uitgaven. De beelden van de leegstaande stadions na Sotsji staan immers nog scherp op het netvlies. Een boer genaamd Roman Pnomaryov heeft om een statement te maken het stadion van Sint Petersburg (t.w.v. 700 miljoen dollar) nagemaakt. Met 4500 stro balen wel te verstaan. Er is ruimte voor 300 fans en sfeer is zo te zien uitstekend.

Eervolle nominatie voor de commercieel directeur van Ajax, Menno Geelen

Het bekende sportbusinessplatform ‘Leaders in Sport’ heeft commercieel directeur van Ajax, Menno Geelen, genomineerd voor de meest getalenteerde commerciële topmannen in de sport. In totaal zijn zeven personen genomineerd. De nominatie heeft Geelen (35) volgens de Telegraaf te danken aan de succesvolle sponsordeals met Ziggo en ABN Amro. Ook de stappen die Ajax momenteel maakt in Azië (recentelijk sloot de Amsterdamse club een samenwerking met KB88 als Asian Betting Partner, alweer de zesde partner) kan rekenen op veel lof.

Bierblik als dug-out

De opvallende activatie van deze week komt uit Tsjechië. De voetbalclub Viktoria Plzen is wereldnieuws met een enorm blik bier als dug-out. Er is genoeg ruimte, maar liefst 14 stoelen zo blijkt uit de foto. In de dug-out wordt uiteraard geen bier geschonken.

De wereld van shirtsponsoring staat op zijn kop

De Oostenrijkse competitie zet de wereld van shirtsponsoring op zijn kop. Daar is het vanaf komend seizoen mogelijk om één speler van het elftal een andere shirtsponsor te laten dragen. Red Bull Salzburg, gesponsord door de populaire energiedrank, maakt van die gelegenheid gebruik om de jongste speler met de fruitsap ‘Rauch’ te laten spelen. ESPN is enthousiast: “A new gold mine for clubs ever erger to find new merchandiser to sell has been born."

ZIE OOK: Notts County voetbalt dit seizoen elke maand met een andere shirtsponsor