Het laatste sportmarketingnieuws met AZ, Feyenoord, Australian Open en Bitcoins

In de week waarin voornamelijk de westerstorm het gesprek domineerde, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling van belangrijk nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

AZ gaat voor gepersonaliseerde digitale communicatie

We beginnen dichtbij huis. Voetbalclub AZ Alkmaar heeft namelijk sportmarketingbureau Two Circles aangesteld om de club te ondersteunen op weg naar een data-gedreven marketingbenadering. Two Circles gaat AZ helpen de fanbase beter te bedienen, onder andere via ‘gepersonaliseerde digitale communicatie', zo staat in een bericht op de clubwebsite. “AZ heeft als doelstelling om mede via Two Circles de stadionbezetting bij thuisduels te verhogen. Two Circles heeft verregaande ervaring met het maximaliseren van stadionbezetting. Andere voetbalclubs waar Two Circles voor werkt zijn FC Utrecht, Fulham en Valencia. Daarnaast is Two Circles actief in de sporten NFL, cricket, tennis, rugby en hockey.”

Het grote Feyenoord DNA-onderzoek

Ondertussen gaat Feyenoord onderzoek doen naar dat ongrijpbare. Namelijk: waar komt de liefde voor Feyenoord vandaan? Zit in je genen? Voelt de één het daarom wel en de ander niet? Supporters kunnen vrijwillig meedoen aan het onderzoek dat georganiseerd wordt door sponsor Opel en onderzoeksbureau Omningen. Op de website kun je meedoen aan de test, 18 stellingen in totaal, en jouw Feyenoord-profiel ontdekken.

Speciale stoel voor umpires

Terwijl tennisliefhebbers voornamelijk letten op de verrassingen die zich op de baan voltrekken, heeft ook de umpire een verrassing in huis. Met een druk op de knop tilt een high-tech stoel de umpire omhoog. Drie banen van de Rod Laver Arena hebben deze stoel. Bekijk de video hieronder.


Ticket betalen met Bitcoins

De wereld is in de ban van de digitale munteenheid Bitcoins, zo ook de door geld gedreven sportwereld. Dallas Mavericks, een Amerikaans basketbalteam, accepteert vanaf komend seizoen ook Bitcoins zegt eigenaar en investeerder Mark Cuban. "We will be adding a crypto payment ability for next season. We will accept BTC, Eth, possibly some other currencies. [That's] to be determined."

Geen grenzen voor jaarsalaris Lionel Messi

Ander opvallend nieuws over geld in de sport kwam uit Spanje. Lionel Messi, misschien wel ’s werelds beste voetballer ooit, is ook de rijkste. Zijn jaarsalaris komt uit op meer dan 100 miljoen euro per jaar en daarmee 286.000 per dag (!) zo blijkt uit vertrouwelijk documenten die zijn uitgelekt naar de pers. Dat is exclusief bonussen. Velen vragen zich af waar de grens ligt. Die grens is er niet. De volgende grens zal ook weer worden doorbroken.


Afbeeldingen: AZ - Opel