In de week waarin de transferdeadline spelers tussen hoop en vrees deed balanceren lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
David Beckham presenteert eigen Amerikaanse voetbalclub
Terwijl spelers naar een nieuwe club zochten, zag in Amerika een nieuwe club het daglicht. David Beckham, voormalig voetballer van o.a. Manchester United, Real Madrid en LA Galaxy, neemt onder de noemer ‘Beckham Miami United’ het beheer van de nieuwe profclub op zich. Het voetbalicoon moet zijn ei nog leggen over hoe de club gaat heten, het logo en de kleuren van de club, maar in 2020 zal zijn club gaan acteren in de Amerikaanse competitie. De eerste wedstrijden worden gespeeld in een tijdelijke locatie, want het stadion (goed voor 25.000 zitplaatsen) is pas in 2021 gereed. De licentie voor de club kostte naar verluidt zo’n 25 miljoen, een koopje gezien het feit dat deze licentie normaal circa 100 miljoen kost. Wordt vervolgd.
Amerikaanse voetbalclub tekent exclusieve deal met YouTubeTV
We blijven in de Verenigde Staten. In LA heeft de Los Angeles Football Club (vanaf maart uitkomend in de MLS) een partnership gesloten met YouTubeTV voor exclusieve uitzendrechten. Het is de eerste professionele sportclub in de Verenigde Staten die een dergelijke samenwerking sluit. "Als we – YouTube - het hebben over innovatie dan gaat het buiten de grenzen van de traditionele distributie van beelden. Dit is een grensverleggende samenwerking", aldus Angela Courtin, global head of marketing bij YouTubeTV. In totaal zijn 18 wedstrijden exclusief te zien voor leden in Los Angelos op het eigen YouTube-kanaal.
De eerste Bitcoin transfer is een feit
Het is bijna traditie geworden. Ook in dit overzicht weer nieuws over Bitcoins in de sport. In Turkije is een transfer volbracht met Bitcoins, zo meldt Reuters. Amateurclub Harunustaspor heeft voor de 22-jarige Omer Faruk Kiroglu voor 2000 Lira aan Bitcoin en 2500 contact geld (bij elkaar zo’n 1000 euro) betaald. “We hebben hiermee wereldwijd naam voor onze club gemaakt en daar zijn we trots op", aldus de voorzitter van de voetbalclub.
Shirtsponsor ziet wijnvoordeel.nl niet door gaan
Dan een opvallend bericht uit de Nederlandse korfbalwereld. De Reclame Code Commissie is van menig dat LDODK de naam van sponsor Wijnvoordeel.nl niet op haar shirt mag voeren. “Eind vorig jaar werd bekend dat het Nederland Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC) had ingediend omdat zij vindt dat de sponsornaam wijnvoordeel.nl het gebruik van alcohol stimuleert en dat zou in strijd zijn met de afgesproken reclameregels. De RCC heeft maandag de klacht gegrond verklaard." De club en de sponsor beraden zich op stappen, zo staat op de clubwebsite.
Ook NHL start met esports competitie
De eDivisie draait op volle toeren en wereldwijd verovert esports de harten. Ook de Amerikaanse ijshockeycompetitie NHL start een esports competitie. Onder de vlag van EA Sports moet voor het einde van het seizoen een volledige competitie gepresenteerd worden. Daarmee volgt de NHL het voorbeeld van NBA en MLS.
Bal en shirt vol met sensoren bij wedstrijd FC Bayern
Tot slot een fijn bericht van onze vrienden van SportTechie. Zij melden dat in de wedstrijdbal bij FC Bayern tegen TSV 1860 Munchen een sensor wis verwerkt die live data beschikbaar stelt en presenteert tijdens de uitzending. Technologie partner Kinexon verwerkt sensoren in de bal en in het shirt om de data direct aan kijkers van Sport1 te presenteren. Het draait vooral om snelheid van het schot, afgelegde (kilo)meters en sprintsnelheid. Ook de trainers krijgen na de wedstrijd een dataset mee naar huis.
Headerfoto: Twitter@MariTereMDCPS