In de week waarin Bitcoin mania maar blijft pieken lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling van nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Zuiderburen starten e-divisie
Volgend seizoen krijgen onze Zuiderburen ook een e-divisie. Er is al langer een (onofficiële) competitie voor e-sporters, volgend seizoen begint de Pro League een FIFA-competitie. Het format en de naam moeten nog worden bepaald, zo meldt sport.be. Anderlecht presenteerde in september als één van de eerste clubs een eigen e-sporter.
EA Games organiseert begint volgend jaar een heus wereldkampioenschap FIFA Ultimate Team (FUT) in Barcelona. De beste FUT-spelers strijden daar drie dagen lang om de trofee. Al zijn er nog aardig wat problemen met de kwalificaties. Spelers dienen zich te kwalificeren middels toernooien, dit terwijl de servers er geregeld uitlagen. Diverse spelers melden in de kwalificatie te zijn misgelopen.
NBA start samenwerking met Twitch om jonge doelgroep te bereiken
De Amerikaanse basketbalcompetitie NBA start een samenwerking met het populaire gamestreaming platform Twitch, zo meldt The Washington Post. Per week wordt een zestal wedstrijden van de G League gestreamd en voorzien van commentaar door populaire streamers. "Door de wedstrijd te voorzien van commentaar door fans, nieuwe technologieën te gebruiken en een gepassioneerde community op te bouwen brengt Twitch ons in contact met jonge kijkers", aldus NBA G League President Malcolm Turner. Ook de NFL kondigde dit weekend een samenwerking aan met Twitch. Goed om in het achterhoofd te houden: Twitch is onderdeel van amazon.com, is dit de opening voor Amazon om te kijken naar NBA- en/of NFL-rechten?
White Hart Lane in 360 graden
Wie aan zijn of haar favoriete club denkt, denkt aan het stadion. De thuishaven waar historische wedstrijden werden gespeeld en voor velen aanvoelt als een tweede thuis. Tottenham Hotspur nam vorig seizoen afscheid van White Hart Lane en momenteel wordt er gebouwd aan een nieuw stadion met moderne infrastructuur en technologie. Om het wachten tot volgend seizoen iets dragelijker te maken hebben de Spurs 'The Lane 360' gelanceerd. De mogelijkheid om White Hart Lane in volledige 360 graden te bezoeken. De Tour zit vol met korte video’s en gave foto’s, zo meldt Digital Sport. Een aanrader voor iedere voetbalfan en mooie manier om het stadion tot leven te brengen.
�� Revisit White Hart Lane with our brand new #TheLane360 experience!
— Tottenham Hotspur (@SpursOfficial) 11 december 2017
�� Relive the atmosphere of The Lane and explore unseen rooms and areas in 360 degree video.
↪️ https://t.co/Hqh6ALiz3D pic.twitter.com/E3Hyxyr3Il
NFL en Verizon openen livestreaming rechten voor alle smartphones
Verizon heeft al een lange tijd een exclusieve samenwerking met de NFL voor wat betreft het live streamen van wedstrijden via de smartphone. Daar komt begin 2018 een eind aan. Dan kunnen alle operators van smartphones in de Verenigde Staten de wedstrijden live streamen via de NFL Mobile App, Yahoo Sports APP en go90. Verizon verlegt de focus van exclusiviteit naar promotie voor andere platformen zo staat vermeld op The Verge.
Lionel Messi promoot Bitcoin platform
Niemand minder dan Lionel Messi heeft een partnership gesloten met Sirin Labs, een aanbieder van Blockchain (digitale munteenheden zoals Bitcoin) en bekend om hun ijzersterke beveiliging. Finney is de naam van het platform dat Messi naar het publiek moet communiceren, open source en fee-less blockchain. Wordt Bitcoin mainstream? Bij Forbes zijn ze ervan overtuigd dat waar Messi gaat, zijn publiek volgt. Lees er meer over in onze blog.
TeamNL lanceert 'Zo doen we dat'
Tot slot twee berichten van Nederlandse bodem. NOC*NSF heeft een nieuwe campagne voor TeamNL gelanceerd. ‘Zo doen we dat’ moet iedereen laten zien hoe de Nederlandse topsporters tot grootse prestaties komen. Leidraad zijn de persoonlijke verhalen van de sporters onder een breed publiek onder de aandacht te brengen.
Thomas van Schaik, manager Marketing, Content en Sponsoring bij NOC*NSF: "Met deze campagne gaan we in 2018 de volle breedte van TeamNL laten zien; van atletiek tot zwemmen. Het hele jaar door meten Nederlandse sporters zich met de absolute wereldtop. We doen dat op onze eigen manier. Ambitieus, samen, eigenzinnig misschien. Maar we zijn trots op de onze sporters én alle oranje gekleurde supporters. Dat willen we met deze campagne graag uitdragen. Samen zijn we TeamNL, en zo doen we dat.”
"TeamNL bestaat uit gewone mensen, net als jij en ik, die uitzonderlijke prestaties leveren," licht Van Schaik de pay-off 'Zo doen we dat' toe. "Die hebben we te danken aan onze Hollandse 'niet kletsen, maar poetsen'-mentaliteit. Elke dag weer. We doen de dingen op onze eigen manier. En daar zijn we best trots op. Niet snel onder de indruk zijn. Lekker gewoon blijven en uitzonderlijke prestaties nastreven. Maar als we met elkaar op de banken staan voor TeamNL, dan zijn we niet meer zo nuchter. Dan gaan we los. Laat dat maar aan onze fans over. Zo doen we dat."
KLM verlengt sponsoring Dutch Open Golf met twee jaar
KLM heeft het hoofdsponsorschap met de Dutch Open Golf twee jaar verlengd tot en met 2020, zo melden de collega’s van Sponsorreport. KLM is sinds 2004 onafgebroken titelsponsor van het belangrijkste golftoernooi van Nederland. 2019 wordt een bijzonder jaar omdat KLM 100 jaar bestaat en het KLM Open de 100ste editie viert. KLM Open-toernooidirecteur Daan Slooter: "Het partnership tussen het Dutch Open en KLM is een van de langstlopende samenwerkingen in de Nederlandse sport en op de European Tour. Wij zijn bijzonder verheugd met het commitment van KLM om tot en met 2020 titelsponsor te blijven.”