Het laatste sportmarketingnieuws met Cruijff in FIFA en PSV krijgt Foodcoach

In de week waarin de Nederlandse sporters zich van hun beste kant lieten zien in Glasgow en Berlijn, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Johan Cruijff (eindelijk) toegevoegd aan FIFA 19
  • Eredivisieclubs starten collectief met verzamelen en delen data
  • Betalen met vingerafdruk en gezichtsherkenning bij beveiliging Tokio2020
  • PSV krijgt van Jumbo nieuwe ‘Foodcoach’
  • Vader Lance Stroll redt noodlijdend F1-team Force India
  • Feyenoord verrast supporters met persoonlijke infographic
  • Manchester City sluit nieuwe deal met Nike voor alle City Football Group-clubs

Johan Cruijff (eindelijk) toegevoegd aan FIFA 19

We hebben er even op moeten wachten, maar afgelopen week maakte EA dan (eindelijk) bekend dat Johan Cruijff wordt toegevoegd aan FIFA 19. De twee jaar geleden overleden icoon wordt als personage speelbaar in de Ultimate Team-modus van de game. Naast Cruijff wordt er nog een aantal oud-voetballers toegevoegd aan het spel. Onder anderen Clarence Seedorf gaat zijn opwachting maken in het spel, maakt EA bekend via Twitter.

Eredivisieclubs starten collectief met verzamelen en delen data

De Eredivisie CV en de 18 Eredivisieclubs slaan de handen ineen voor een nieuwe innovatie in het Nederlandse voetbal. Na de introductie van de VAR worden hypermoderne camera's in de stadions geïnstalleerd, die bewegingen van de spelers en bal vastleggen en automatisch omzetten in data. Alle verzamelde sportieve data, zoals fysieke-, positie- en tactische data, zijn voor de clubs te bekijken op één centrale online omgeving. De data blijft niet beperkt tot de club zelf: het is voor trainers, technische directies en videoanalisten mogelijk om sportieve data van alle Eredivisiewedstrijden en -spelers, óók van de tegenstanders, te bekijken. Hierdoor kunnen zij nauwkeuriger de prestaties van spelers analyseren, monitoren en vergelijken met andere (Eredivisie)clubs. Dit levert niet alleen op sportief gebied voordeel op, maar ook met scouting. Eveneens profiteert de Nederlandse fan van de innovatie doordat meer data zichtbaar wordt in de live-uitzendingen en kansen biedt voor nieuwe (analyse)toepassingen.

Betalen met vingerafdruk en gezichtsherkenning bij beveiliging Tokio2020

Een blokje technologische innovaties waar we de komende jaren ongetwijfeld nog meer van gaan horen. We beginnen in de Verenigde Staten waar het vanaf nu mogelijk is in twee stadions te betalen met je vingerafdruk. In Seattle maakt CLEAR – een bedrijf dat zich bezighoudt met biometrie – het mogelijk om tegelijkertijd je ID te verifiëren en af te rekenen met je wijsvinger. Voorlopig is de techniek alleen nog beschikbaar op bepaalde plekken in Seattle’s CenturyLink en Safeco Fields, thuishavens van onder meer de Seattle Seahawks en Mariners. Mocht de test goed gaan, dan volgt snel verdere introductie in andere stadions in de VS, en mogelijk op langere termijn ook de rest van de wereld.

In Japan zijn ze al druk bezig met de voorbereidingen voor de Olympische Spelen in 2020. Men doet er alles aan de belofte om de technologisch meest geavanceerde Spelen neer te zetten, waar te maken. Zo werd deze week bekend dat het Japanse techbedrijf NEC een systeem voor gezichtsherkenning te gebruiken bij de beveiliging heeft gemaakt. Op identificatiekaarten komt een speciale chip waarmee automatisch de identiteit kan worden geverifieerd van degenen die meer dan veertig olympische locaties betreden. Meer dan 300.000 sporters, coaches, vrijwilligers en media zullen foto's in een database moeten indienen voordat de Spelen in juli 2020 beginnen. De gezichtsherkenning moet zorgen voor snellere controles. Toeschouwers kunnen nog niet gebruikmaken van de techniek.

PSV krijgt van Jumbo nieuwe ‘Foodcoach’

PSV en Jumbo Supermarkten gaan een driejarige samenwerking met elkaar aan die in het teken staat van lekkere én gezonde voeding voor alle spelers en speelsters van de club. De samenwerking is het vervolg op een succesvolle pilot die de voetballers van de A-selectie hebben voltooid met de Jumbo Foodcoach: een app waarmee de spelers van de topclub in een handomdraai maaltijden voor thuis bestellen, afgestemd op hun persoonlijke voorkeuren en trainingsschema. Dankzij de Jumbo Foodcoach kunnen (jeugd)spelers van PSV kiezen uit een ruim aanbod van maaltijden en deze volledig afstemmen op hun dagschema. Ook kunnen zij een beroep doen op deskundig advies van een diëtist. Opvallend is dat de samenwerking tussen Jumbo en PSV al het tweede grote partnership rondom gezonde voeding is in de sport in korte tijd. Eerder dit jaar lanceerden Rabobank en Nevobo samen een ‘nieuw foodprogramma voor de sport’.

Vader Lance Stroll redt noodlijdend F1-team Force India

Lawrence Stroll, de vader van Formule 1-coureur Lance Stroll, heeft samen met een groep investeerders het F1-team Force India overgenomen. De Britse renstal verkeerde in financiële problemen en werd eind juli door een rechter in Londen onder curatele gesteld, omdat het team zijn schulden niet kon betalen. Coureur Sergio Pérez stapte zelf naar de rechter om zijn werkgever van de ondergang te redden. De schuldeisers van Force India worden allemaal terugbetaald en ook de 405 banen die op het spel stonden, blijven bestaan.

Feyenoord verrast supporters met persoonlijke infographic

Ruim 450.000 Feyenoord-supporters ontvingen op donderdag 19 juli een persoonlijk cadeau van de club, op de dag dat de club precies 110 jaar bestond. Per e-mail kregen zij een unieke infographic met daarin hun persoonlijke ‘Feyenoord-story’ vol feitjes en cijfers, berekend vanaf iemands geboorte. In de persoonlijke Feyenoord-story kun je onder meer zien hoeveel wedstrijden er zijn gespeeld, overwinningen zijn behaald en doelpunten zijn gemaakt sinds jouw geboorte. Ook wordt getoond wat jouw eerste overwinning van Feyenoord was, zie je wie jouw topscorer aller tijden is en hoeveel prijzen er in jouw Feyenoord-prijzenkast staan. De door Feyenoord bedachte campagne is uitgewerkt en vormgegeven in samenwerking met B.made. De story is meer dan 12.000 keer gedeeld via Whatsapp, Twitter en Facebook, via de buttons onderaan de infographic.

Manchester City sluit nieuwe deal met Nike voor alle City Football Group-clubs

Manchester City wordt komend seizoen niet meer gesponsord door Nike, maar door Puma. De Engelse topclub gaat een samenwerking aan voor 56 miljoen euro per jaar, waarbij alle bij de City Football Group aangesloten clubs – uitgezonderd New York City – gaan spelen in shirts van de Duitse kledingfabrikant. Het is de grootste sponsordeal in de geschiedenis van Man City en de derde grootste kledingdeal in de Premier League, na Manchester United en Chelsea.