Het laatste sportmarketingnieuws met Eurosport, Holland Heineken House en Feyenoord

In de week waarin de olympische medailles ons om de oren vlogen en de discussie rondom het Holland Heineken House haar hoogtepunt bereikte, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

NOS wint strijd om de kijker tijdens Winterspelen

Eerder schreven we al over de beperkte olympische programmering van de NOS. Toch kijkt Nederland massaal via de publieke omroep en dat gaat ten koste van Eurosport, zo meldt GIDS.tv. Eurosport heeft alle uitzendrechten en profileert zich als 'Home of the Olympics'. In het eerste weekend lag de piek in kijkcijfers echter op slechts 135.000. Vaker keken tussen de 40.000 en 90.000 mensen, terwijl NOS boven de miljoen aan kijkers scoort.

Discussie over het Holland Heineken House

Wie aan het Holland Heineken House denkt, denkt aan de feestelijke huldigingen. Samen met onze sporters de prestaties vieren waar we zo trots op zijn. Dit jaar loopt dat regelmatig anders. Buitenlandse bezoekers praten door sporters heen, sporters reageren geïrriteerd, en een schaal komt in het publiek terecht. Kritische noten worden geschreven en dat doet één van de grondleggers, Frank van den Wall Bake, pijn. De discussie op Twitter is het lezen waard:

Fans Feyenoord spelen 1,3 miljoen euro bijeen via VriendenLoterij

Supporters van Feyenoord hebben het afgelopen jaar meer dan een miljoen euro bijeen gespeeld via de VriendenLoterij. Net als in de jaren hiervoor is de opbrengst gestegen en heeft Feyenoord de hoogste opbrengst van alle Eredivisieclubs. Het totaalbedrag is de opbrengst over het jaar 2017 van de loten die zijn verkocht door de VriendenLoterij aan deelnemers. Het bedrag wordt geïnvesteerd in de Feyenoord Academy, de succesvolle jeugdopleiding van de club. Tijdens het Goed Geld Gala in het Singer Museum in Laren nam Raymond van Meenen (Manager Feyenoord Academy) maandagmiddag een cheque in ontvangst met daarop het prachtige bedrag van € 1.344.580,-.

Aardverschuiving in televisieland in Serie A

Het is een veelbesproken onderwerp in het voetbal: de televisierechten. Niet alleen in de Premier League was er een nieuwe tenderprocedure, ook in de Serie A gingen de rechten in de verkoop. En dat bracht nogal wat teweeg in Italië. Want in plaats van 'oudgedienden' Sky Italia en Mediaset – al sinds 2003 de uitzendgerechtigden – kwam het Spaanse Mediapro als winnaar uit de bus. Het Catalaanse mediabedrijf betaalt €1,05 miljard per seizoen voor de rechten; €220 miljoen méér dan wat Sky Italia en Mediaset wilden betalen. Mediapro heeft direct drie maatregelen aangekondigd: het gras moet in elk stadion even lang zijn, de boarding langs het veld met reclames moet over dezelfde specifieke kleuren hebben en de gedeeltes van het stadion die in beeld zijn tijdens een liveregistratie moeten gevuld zijn met publiek. Als clubs er niet in slagen fans op de eerste rijen te krijgen, dan staat daar een sanctie op. Daar kwam Celta de Vigo vorig jaar al achter in de Spaanse La Liga.

Volgens Calcio e Finanza gaan vooral de subtoppers en middenmoters profiteren van de nieuwe tv-deal. Door een nieuwe verdeelsleutel krijgt Juventus €17 miljoen minder per jaar, terwijl Atalana Bergamo er jaarlijks €25 miljoen op vooruit gaat.


Headerfoto: Twitter@Heineken_House