Het laatste sportmarketingnieuws met F1, Carlos Tevez, IAAF en curling

In de week van de WK-loting, uitreiking van de SponsorRingen en de winst van de award 'Beste Marketing Studieboek 2017' voor onze blogger Hugo Gruijters lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Nieuw krachtig en stijlvol logo voor Formule 1

Het Formule 1-seizoen zit erop. Zoals eerder besproken op SPORTNEXT was het een bewogen seizoen voor Max Verstappen, ook op social media. Het jaar wordt afgesloten met de bekendmaking van een nieuw logo voor de Formule 1. Een krachtige, stijlvolle en snelle roodkleurige F1 gemaakt door het gerenommeerde Wieden+Kennedy. Gemaakt voor de fans en om nieuwe fans aan te trekken, zo valt te lezen in een uitgebreid artikel op Creative Review. Daar vind je de totstandkoming uitgebreid beschreven.

ZIE OOK: Het seizoen van Max Verstappen op social media

Alfa Romeo keert terug in Formule 1

Vanuit de stal van Sauber komt het nieuws dat Alfa Romeo volgend jaar zal aansluiten. Alfa Romeo Sauber F1 is een strategische, commerciële en technologische samenwerking waar ook Ferrari onderdeel van uitmaakt, aldus Sauber tegenover Motorsport. De toetreding moet Alfa, na afwezigheid van meer dan 30 jaar, helpen bij de hervorming van het merk. “Alfa Romeo heeft een lange historie met grote successen in Grand Prix racing en we zijn ontzettend trots op de samenwerking”, aldus Pascal Picci, voorzitter van Sauber.

Social media doen Tevez besluiten te vertrekken uit China

Dezelfde social media die lyrisch zijn over onze Max Verstappen doen de Argentijnse voetballer Carlos Tevez juist de das om. Een van de best betaalde spelers ter wereld, bezig aan de laatste seizoenen van zijn carrière, wordt flink aangepakt op Weibo. Het populaire sociale netwerk in China staat vol met negatieve uitingen voor Tevez en ondanks dat hij de Chinese taal niet machtig is komen die reacties wel degelijk bij hem binnen. Pijnlijk is de onderstaande video van een fan waarin je Tevez niets anders ziet doen dan rondwandelen. De maat is vol en Tevez wil zijn riante salaris van 820.000 per week inleveren voor een terugkeer naar Boca Juniors. Zo komt er naar alle waarschijnlijkheid al binnen een jaar een einde aan dit avontuur zo, meldt Forbes.

Nieuw format voor 'volgende generatie' bij Europese Spelen in 2019

De Europese atletiekfederatie lanceert bij de Europese spelen van 2019 een volledig nieuw wedstrijdformat, zo werd deze week breed uitgemeten. Het nieuwe programma voert gemengde teams van dertig landen waarbij ze op tien onderdelen de strijd met elkaar aangaan en wordt gezien als de toekomst van atletiek, meldt NUsport. Wedstrijden duren niet langer dan twee uur per dag, er is een knock-out systeem en het slotstuk is een achtervolging in estafettevorm genaamd 'The Hunt'. "Zodat de atletiek ook voor de volgende generatie relevant blijft", zegt voorzitter Sebastian Coe van de internationale atletiekfederatie IAAF.

Team Rockstars IT nieuwe sponsor van curlingmannen

Tot slot sponsornieuws van de rijzende sterren, onze curlingmannen. Team Rockstars IT gaat het herenteam ondersteunen richting de volgende Olympische Spelen van 2022 in Beijing zo valt te lezen op de website van sportmarketingbureau Triple Double. De nieuwe curlingsponsor Team Rockstars IT is een detacheringbedrijf voor IT-professionals en ziet in de sport veel parallellen met de technologiesector. "Curling gaat om creativiteit, tactisch denkwerk en samenwerking; datzelfde geldt voor IT”, aldus eigenaar Laurens Simonse. “Daarnaast zijn we met Team Rockstars IT gewend om ondergewaardeerde professionals een podium te bieden. Dit is bij curling in Nederland zeker het geval. Als je kijkt wat dit team inmiddels heeft bereikt en hoe intens zij al jaren met hun sport bezig zijn, dan kun je daar alleen maar een diepe buiging voor maken. Wij dragen dan ook graag ons steentje bij om de sport populair te maken onder het Nederlandse volk”, besluit Simonse.