Het laatste sportmarketingnieuws met Feyenoord, Ajax, Australian Open en Eurosport

In de week waarin grootheid Robin van Persie warm werd onthaald op de Nederlandse velden lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Feyenoord zet voet aan grond in China

We starten ook in Rotterdam, bij Feyenoord. De landskampioen heeft een strategische samenwerkingsovereenkomst gesloten met Viva China voor het opzetten van een ‘Feyenoord Viva Football Academy’ in meerdere steden in China. De overeenkomst loopt voor vijf jaar, met een optie voor nog vijf jaar, en heeft als doel ‘een substantiële en structurele bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het voetbal in China’, zo staat vermeld op de clubwebsite. Feyenoord gaat Viva China adviseren over de aanleggen en ontwikkelen van de voetbalfaciliteiten bij sportaccommodaties die de naam Li Ning Sports Parks dragen. Feyenoord stuurt ter zijner tijd trainers naar China om de voetbalvisie over te brengen.

Ajax gaat na China door naar Japan

Ajax bracht deze week naar buiten dat het gaat samenwerken met het Japanse Sagan Tosu om daar de komende drie jaar de jeugdopleiding een impuls te geven. Eerder sloot Ajax al een overeenkomst met de Chinese club Guangzhou R&F en ook hier gaat de Ajax Coaching Academy (ACA) de Japanse club ondersteunen bij de jeugdopleidng. "Dit is een nieuwe en belangrijke stap voor Ajax in Azië. Wij wilden via onze ACA graag met een Japanse club gaan samenwerken en dat is gelukt. Er zitten ook commerciële aspecten aan deze overeenkomst. Na de recente ondertekening in China is dit opnieuw een mooie stap voor Ajax en de ACA", zegt algemeen directeur Edwin van der Sar.

Chinese tennisfans omarmen Australian Open

Dat de sportwereld China massaal omarmt blijkt uit een artikel van Forbes over de interesse van Chinese tennisfans in de Australian Open. Afgelopen jaar werd wederom een recordaantal bezoekers verwelkomt van maar liefst 730.000. In vergelijking: tien jaar geleden was dit nog 550.000. Van de bezoekers komt 11% uit landen als de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Japan en... China. Laatstgenoemde herbergt 330 miljoen tennisfans waarvan tweederde fan is van de Australian Open. 59 miljoen mensen keken in 2017 naar de Australian Open, een toename van 84% ten opzichte van het jaar daarvoor. Van die populariteit profiteert de Grand Slam nu.

Arsenal omarmt als eerste Premier League-club een digitale munteenheid

Wat zou een editie van het laatste sportmarketingnieuws zijn zonder nieuws over Bitcoins? Arsenal is de eerste Premier League-club die een samenwerking aangaat met een leverancier van de digitale munteenheid. ‘The Gunners’ hebben een exclusief partnership met CashBet Coin en worden daarmee de officiële ‘blockchain partner’, zo meldt SportsProMedia. Cashbet wil zich voornamelijk gaan richten op het aanbieden van digitale munteenheiden voor iGaming. 

Verwarmde jassen voor Team USA met dank aan Ralph Lauren

Aankomende maand zijn de ogen gericht op Pyeongchang voor de Olympische Winterspelen. Team USA hoeft zich geen zorgen te maken over de kou, want een speciale jas van Ralph Lauren zorgt voor verwarming in de jas. De batterij die is aangesloten op de verwarming in de jas kan op stand hoog, laag of uit en gaat vijf uur mee op de hoge stand en 11 uur in de lage stand. De warmte zal direct voelbaar zijn voor de atleten, zo belooft de chief innovatie officer van Ralph Lauren, David Lauren.

Eurosport pakt uit met eigen olympische studio-show

Last but definitly not least. Opvallend bericht over de Winterspelen. Eurosport pakt namelijk uit met een eigen olympische studio-show. 'Een uniek, fast pacen schakelprogramma’ genaamd Winterspelen Vandaag brengt de Winterspelen op een ‘Langs de Lijn’ manier alleen dan op tv. Alle sporten komen voorbij zodat je in rap tempo weer helemaal op de hoogte bent. Presentator is Neal Petersen (bekend van het populaire voetbalplatform FC Afkicken) en voormalig biatleet Herbert Cool wordt zijn side-kick.

ZIE OOK: FC Afkicken bereikt wél jonge doelgroep met succesvolle online voetbaltalkshow

"Neal en Herbert zijn wat ons betreft de verpersoonlijking van wat we willen uitstralen met het programma: jong, fris, dynamisch, dichtbij de sport en met een goeie dosis opgewektheid. De mannen stralen niet alleen passie en liefde voor de sport uit, ze beschikken beiden ook over veel sportkennis", aldus Gijs Poortman, zendermanager van Eurosport. Bij de productie wordt gebruik gemaakt van Augmented Reality zo vervolgt Poortman: "We voegen als het ware een laag toe aan wat je echt ziet op dat moment. Dan staat de presentator in de studio, maar lijkt het door de projectie van live beelden op de achtergrond alsof hij echt in het stadion in PyeongChang staat. En we kunnen bijvoorbeeld de sporters levensecht naast de presentator in de studio zetten. Het geeft oneindig veel mogelijkheden."