In de week waarin Chris Froome hoorde dat hij tóch mee mag doen aan de Tour de France, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Italiaanse regering verbiedt sponsoring van gokbedrijven
Waar in veel landen – en misschien in 2019 eindelijk ook in Nederland – de kansspelmarkt open is, daar heeft de Italiaanse regering deze week juist besloten de gokmarkt te sluiten voor buitenlandse bedrijven. Vanaf 1 januari 2019 is buitenlandse gokreclame en sponsoring door gokbedrijven verboden. Bestaande contracten worden wel gerespecteerd. De beslissing heeft desondanks grote gevolgen voor het Italiaanse voetbal. Meer dan de helft van de Serie A-clubs heeft momenteel een contract met een buitenlands gokbedrijf. De clubs schatten in dat ze de komende jaren maar liefst 700 miljoen dollar aan inkomsten mislopen.
Facebook koopt Champions League-rechten voor Zuid-Oost Azië
Wat zich al aandiende werd deze week bevestigd: Facebook heeft de rechten van de Premier League in Thailand, Vietnam, Cambodja en Laos gekocht. Het bedrijf van Mark Zuckerberg zou volgens The Times 265 miljoen dollar hebben betaald voor de rechten. Facebook troefde onder meer BeIN Sports en Fox Sports Asia af. De beelden van de Premier League zijn de komende drie jaar te bekijken via het sociale netwerk. Het is de grootste stap tot nu toe van Facebook voor wat betreft de liverechten voor sport.
Facebook has agreed a £200m deal for English Premier League TV rights in Vietnam and Cambodia. In a way, that is a more significant deal than Amazon buying into UK rights. @fcbusiness #epl #SportsBiz
— Marc Webber (@marcwebber) 5 juli 2018
UFC behaalde omzet van 'ruim' 700 miljoen dollar in 2017
De UFC wordt vaak aangehaald als een organisatie die goed heeft ingespeeld op de digitalisering van de maatschappij. Wie de financieel cijfers van de laatste jaren bekijkt, snapt waarom. In 2017 had de UFC een omzet van meer dan 700 miljoen dollar, zo heeft Moody’s Investors Service bekendgemaakt. De organisatie had dit hoge bedrag voornamelijk te danken aan het gevecht tussen Floyd Mayweather en Conor McGregor. De bokser en MMA-vechter wisten met hun bokspartij tientallen miljoenen sportfans te interesseren. De Fight of the Century maskeert de verder teruglopende (kijk)cijfers. De UFC is een aantal sterren, zoals Ronda Rousey, kwijtgeraakt en dat is terug te zien in het aantal pay-per-view aankopen. Dat daalde naar 4,142; bijna een halvering ten opzichte van 2015.
Formule 1 brengt streamingservice naar Amazon Prime
Van de enige techgigant naar de andere: Amazon. In gesprek met Digiday UK laat head of global sponsorship and commercial Murray Barnett, weten dat de Formule 1 onderhandelt met Amazon over een eigen kanaal: het F1 TV Channel. De service zou beschikbaar zijn voor Prime abonnees in landen waar de lokale broadcaster zijn exclusieve rechten heeft opgegeven. “Het is logisch voor ons om aanwezig te zijn op Amazon Prime, omdat het een open platform is en we al in onderhandeling zijn met hen over de distributie van beelden in de toekomst”, zegt Barnett. Volgens hem zal de F1 in ieder geval haar eigen Amazon-kanaal lanceren in de VS.
BinckBank sponsor De Avondetappe
BinckBank verbindt komende maand tijdens de Tour de France haar naam aan het wielerprogramma De Avondetappe van de NOS. BinckBank is vanaf zaterdag 7 juli dagelijks aan de start en aan het eind van het programma op NPO1 te zien in een billboard met de tekst ‘BinckBank, supporter van NOS De Avondetappe’. Daarmee zet BinckBank een volgende stap in de wielerwereld, nadat de bank vorig jaar voor vijf jaar haar naam verbond aan de BinckBank Tour. "De sponsoring en zichtbaarheid van BinckBank in De Avondetappe past goed binnen de huidige strategie van de bank om een bredere financiële instelling te worden voor een breder publiek. BinckBank wil Nederlanders daarbij helpen om sparend en beleggend financieel onafhankelijk te worden”, aldus Daniël Oosterwaal, marketingmanager bij Binck Nederland. De Avondetappe werd het afgelopen jaar door gemiddeld 969.000 mensen bekeken.
Headerfoto: Shutterstock.com