Het laatste sportmarketingnieuws met NBA, Ajax, KNVB en Max Verstappen

In de week waarin Wout Weghorst de eerste e-interland ter wereld besliste lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

NBA tekent partnership met meditatie app Headspace

We gaan eerst naar de Verenigde Staten waar zich altijd opvallende zaken voordoen. NBA heeft een partnership met meditatie- en mindfulnessplatform Headspace gesloten. De meerjarige deal met de app geldt naast NBA ook voor WNBA, NBA G en esports NBA2K. Doel is een trainingsprogramma om de sporters mentaal beter voor te bereiden op het seizoen. Daarnaast krijgen de atleten én alle mederwerkers van de clubs volledige toegang tot alle content Headspace for Sport.


You're Welcome

Het meest besproken nieuws uit de Verenigde Staten komt zonder twijfel van niemand minder dan Zlatan Ibrahimovic. Met een paginagrote advertentie in LA Times maakte hij zijn entree in de MLS bekend. "Dear Los Angeles. You’re Welcome." De onderstaande video wederom een personal branding parel. Kijk en geniet.

Heineken investeert 10 miljoen dollar per jaar in MLS

De Amerikaanse voetbalcompetitie MLS kan ondertussen langer rekenen op de steun en bijdrage van Heineken. De overeenkomst, inmiddels al goed voor één miljoen verkochte biertjes bij voetbalwedstrijden van de MLS, is namelijk met vijf jaar verlengd tot en met 2022. Naar verluidt betaalde Heineken bij de huidige overeenkomst 10 miljoen dollar per jaar.

Ajax verrast fan en opent komende zomer Fanshop in Kalverstraat

Terug naar eigen land. 'Wie jarig is trakteert', luidt het gezegde. Zo ook voor de 118e verjaardag van Ajax. Samen met Jupiler verraste spits Kasper Dolberg Ajax-fan Max voor zijn 18e verjaardag met een verrasingsbezoek. Het resultaat is onderstaande mooie video en een herinnering die Max nooit meer zal vergeten.

De Amsterdamse recordkampioen opent deze zomer ook een fanshop aan de Kalverstraat. Naast de bestaande Fanshop in de Amsterdam ArenA is dit het tweede verkooppunt in de hoofdstad. Met de nieuwe Fanshop wordt ingespeeld op de groeiende behoefte aan een winkel met Ajax-artikelen in de binnenstad. Commercieel directeur Menno Geelen op de clubwebsite: "De afgelopen jaren is de omzet van merchandise enorm gestegen. De vraag naar Ajax-shirts en andere producten groeit ieder jaar. De webshop en de Official Fanshop in het stadion draaien erg goed. Het is mooi dat mensen straks ook terecht kunnen bij dit verkooppunt. Zo hebben onze fans, maar zeker ook toeristen, de mogelijkheid om op deze centrale plek producten van Ajax te kunnen aanschaffen."


Manchester United doet aanvraag voor vrouwentak

Vrouwenvoetbal is al jaren wereldwijd een van de snelst groeiende sporten. Dat is nu ook (eindelijk) Manchester United opgevallen. De Engelse grootmacht staat op het punt een professioneel vrouwenelftal op te richten en heeft hiervoor een aanvraag ingediend bij de Engelse voetbalbond, zo meldt NU.nl. Het nieuwe vrouwenteam van United komt bij een akkoord van de FA uit op het tweede niveau van de Women's Super League (WSL 2) en zal haar wedstrijden gaan spelen op trainingscomplex 'The Cliff', waar ook de jeugdwedstrijden van United worden afgewerkt.

Max Verstappen intensiveert samenwerking met Ziggo

Nog even terug naar Max, Max Verstappen wel te verstaan. Middels een driejarige samenwerking wil Ziggo Verstappen verder ondersteunen in zijn strijd om het wereldkampioenschap. Het partnership tussen het grootste Formule 1-talent van de afgelopen jaren en de grootste internet- en contentprovider van Nederland, gaat per direct in. De snelgroeiende Nederlandse Formule 1-fanbase krijgt de kans om Max op en buiten het circuit ​​te volgen. Max verschijnt voor, tijdens en na Grand Prix races uitvoerig op Ziggo Sport en zal ook bijdragen aan de verdere ontwikkeling van Ziggo’s Formule 1-activatie, waaronder virtueel racen.

KNVB en Nike 35 jaar samen

Nike en KNVB zouden hun partnership tussentijds verlengd hebben tot 2030. Dat blijkt uit de informatie die de KNVB op haar site geeft over haar partnerships, aldus Sponsorreport. In 2014 werd de samenwerking, die is begonnen in 1996, al met twaalf jaar verlengd tot en met 2026. Daar is nu dus opnieuw vier jaar bijgekomen, waarmee de samenwerking tussen beide partijen straks bijna 35 jaar bedraagt. Naast de band met Oranje ondersteunt Nike op de achtergrond eveneens onder meer het vrouwenvoetbal, straatvoetbal, jeugdcompetities en maatschappelijke activiteiten. 

Eerste e-interland ooit wordt beslist door Wout Weghorst

Je leest het goed. Wout Weghorst heeft afgelopen woensdag de eerste e-interland ooit weten te beslissen. Zijn winnende 2-1 tegen Engeland staat voor altijd in de boeken. Ali Riza Aygün, esporter van PSV en winterkampioen van de edivisie, versloeg namens Oranje de Engelsman Shaun Springette. Opvallend was dat in tegenstelling tot in bijvoorbeeld de eDivisie de esporters speelden met de echte selecties zoals die waren samengesteld door bondscoaches Ronald Koeman en Gareth Southgate.


Headerfoto: Twitter