Het laatste sportmarketingnieuws met populaire Verstappen, salaris in crypto’s en Tour

In de week waarin Max Verstappen te horen kreeg dat hij volgend jaar een nieuwe teamgenoot krijgt bij Red Bull Racing, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Verstappen voor het eerst meest populaire sporter in Nederland

Max Verstappen is in een paar jaar uitgegroeid tot dé sportheld van Nederland. De Formule 1-coureur is Sven Kramer voorbijgestreefd als de meest populaire sporter van ons land. Dat blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek van Brand Consultancy. Volgens Hendrik Beerda van het marketingbureau versterken ook de reclames waarin Verstappen voor bedrijven optreedt, zijn imago. “Een grote meerderheid verwacht dat Max Verstappen in de komende jaren de grootste groei gaat doormaken. De nummer twee van de Tour de France van 2018, Tom Dumoulin, staat ook op nummer twee als het gaat om toekomstverwachting. De topsporter met het sympathiekste imago is zwemster Ranomi Kromowidjojo. Van alle Nederlandse voetballers is Arjen Robben het populairst. Vijf topsporters die niet voetballen, moet hij echter voorlaten op de populariteitsranglijst.”

Uit hetzelfde onderzoek blijkt verder dat Ajax de populairste club van Nederland is, vlak voor Feyenoord. En de Elfstedentocht is het populairste sportevenement in 2018.

Wüst en Visser vinden in Infestos nieuwe sponsor

Ireen Wüst heeft in investeringsmaatschappij Infestos een sponsor gevonden voor haar nieuwe ploeg. De vijfvoudig olympisch kampioen tekent samen met zes andere schaatsers bij de investeringsmaatschappij uit Enschede. Naast Wüst komen ook olympisch kampioene Esmee Visser, Marcel Bosker, Lotte van Beek, Jos de Vos, Louis Hollaar en Marwin Talsma bij Infestos schaatsen. Het nieuwe initiatief van Infestos is gericht op duurzame talentontwikkeling in de sport en het bedrijfsleven. Ook Gerard Kemkers wordt betrokken bij het project. "Infestos wil talenten helpen om naar de top te komen”, vertelt de voormalig coach van onder meer Wüst in De Telegraaf. "Als ze dan uiteindelijk de overstap maken naar de topploegen, dan is dat prima. Wij stellen onszelf de vraag: hoe kunnen we die constante voeding blijven brengen naar de beste ploegen van Nederland? En dat in allerlei sporten. De klassieke vorm van sportsponsoring is simpelweg naast de kampioenen staan. Dit is een heel andere manier, die mij triggert. Het doel is om uiteindelijk tot een multi-talententeam te komen, waarbij de schaatsploeg als een vliegwiel dient.”

Premier League-clubs verdienen recordbedrag van 352 miljoen euro aan shirtsponsoring

De Premier League-clubs verdienen dit seizoen gezamenlijk een recordbedrag van 313,6 miljoen pond (352 miljoen euro) aan shirtsponsoring. Dat meldt de website Sporting Intelligence. Het getal is alleen gebaseerd op de shirtsponsoring aan de voorzijde. Als de sleeve sponsors ook worden meegerekend komt het totaal uit op 359,6 miljoen pond, oftewel 403,7 miljoen euro. Manchester United krijgt jaarlijks het meeste geld (47 miljoen pond) dankzij de recorddeal met Chevrolet. Stadgenoot City ontvangt 45 miljoen pond van Etihad. Overigens zijn de verdiensten uit shirtsponsoring sinds het seizoen 2010/2011 meer dan verdrievoudigd. Ter vergelijking: Ajax ontvangt jaarlijks ongeveer 8 miljoen euro van hoofdsponsor Ziggo en is daarmee koploper in Nederland.

Spelers Gibraltar United krijgen salaris uitbetaald in cryptocurrency

Gibraltar United is de eerste voetbalclub ter wereld die zijn spelers gaat uitbetalen in cryptocurrency. De beslissing is onderdeel van een nieuw partnership. Eigenaar Pablo Dana is een investeerder in een crypto-project en hij denkt dat deze ontwikkeling mogelijk de weg plaveit voor de wereldwijde introductie van crypto’s in het voetbal. Dana ziet een vergelijking met de gokbedrijven, die 20 jaar geleden in Gibraltar als eerste gelegaliseerd werden.

NBA benoemt MGM tot officiële gaming partner

De NBA is een samenwerking aangegaan met MGM. Het wereldberoemde concern is de komende jaren de officiële gaming partner van de bekendste basketbalcompetitie ter wereld en de WNBA. Volgens Associated Press gaat het om 25 miljoen dollar voor drie jaar. Het is nog maar 2,5 maand geleden sinds het hooggerechtshof besliste dat er overal legaal gegokt kan worden op wedstrijden in de VS. De NBA was een van de voorvechters van deze beslissing en het is ook de eerste grote Amerikaanse league die een officiële gaming partner verwelkomt.

Dumoulin verdient 2 ton aan prijzengeld in Tour, Sky grootverdiener

De knappe tweede plaats van Tom Dumoulin in de Tour de France legt hem ook financieel geen windeieren. De Limburger verdiende in totaal 229.160 euro. Geraint Thomas van Team Sky was logischerwijs grootverdiener met 549.010 euro. Chris Froome (112.480) bracht eveneens veel geld binnen voor de Britse formatie. Sky verdiende in totaal 728.630 euro; bijna drie keer zoveel nummer twee Team Sunweb met 245.280. Daarmee verstevigde Sky zijn positie nog maar eens als financiële grootmacht in de wielersport.

ZIE OOK: Is Team Sky te rijk voor het wielrennen?


Headerfoto: Getty Images / Red Bull Content Pool