Het laatste sportmarketingnieuws met roze voetbalschoenen en de Rode Duivels

In de week waarin FC Barcelona nog maar eens duidelijk maakte dat sport en politiek wel degelijk met elkaar verweven zijn, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling van nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de internationale wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Toch geen nieuwe hoofdsponsor voor Rode Duivels

Een soap in het Belgische voetbal deze week. De staatsbank Belfius wilde na 2018 graag hoofdsponsor worden van de Rode Duivels. Maar de Belgische bank trok zich na ongeveer een half jaar verrassend terug uit de onderhandelingen. De reden: een clausule in het lopende contract met de huidige hoofdsponsor ING. De clausule bindt de voetbalbond juridisch om met ING verder te werken als deze een contractverlenging wenst. Niet-naleving van deze clausule wordt gesanctioneerd met een zware vergoeding omwille van contractbreuk. Belfius, dat een breed sponsorship voor ogen had, was not amused door het nieuws. Doordat Belfius zich heeft teruggetrokken, blijft ING zeer waarschijnlijke de komende jaren ook hoofdsponsor van de Rode Duivels.

Jupiler League wil met hulp van SLAM! jonger publiek aanspreken

De Jupiler League is een samenwerking aangegaan met radiostation SLAM! Met het mediapartnership met SLAM! in het voetbalseizoen 2017-2018 wil de Jupiler League een jong volwassendoelgroep bereiken. Beide partijen kijken uit naar een vol jaar met activaties. "We zien dat er nog voldoende groeimogelijkheden zijn in stadionbezoek onder de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar. Mensen met een druk en snel leven, die vaak wél vergaande interesse hebben in voetbal, maar vergeten dat je het weekeinde juist met een wedstrijd in de Jupiler League kunt aftrappen op vrijdagavond. SLAM! vult daarmee voor ons een lang gekoesterde wens in, om deze doelgroep rechtstreeks te bereiken", aldus Marc Boele, Algemeen Directeur Coöperatie Eerste Divisie (Jupiler League).

Het komende seizoen komt de Jupiler League geregeld terug on air op SLAM!. De dagen voor iedere speelronde worden onder meer Informercials uitgezonden die het wedstrijdbezoek aanjagen. Daarnaast staan er nog ludieke stadionactivaties in de planning, waarbij luisteraars van SLAM! bij de wedstrijden mooie prijzen kunnen winnen. In de winterstop volgt bovendien twee weken lang een winactie rondom halve seizoenkaarten in de Jupiler League.

Ook PSV bindt eerste eSports-partner

In navolging van Ajax heeft ook PSV een partner aan het eSports-domein verbonden, namelijk energiedirect.nl. De samenwerking gaat per direct in en stelt PSV in staat haar eSports activiteiten verder te ontwikkelen en professionaliseren. Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV, is trots op het partnership. "eSports is een wereld die zich in enorm tempo ontwikkelt en waarin wij grote ambities hebben. Met energiedirect.nl hebben wij een partner gevonden die past bij deze ambities. Wij willen op een innovatieve manier actief zijn binnen het eSports domein en we zijn blij dat energiedirect.nl hier samen met ons in wil investeren. Op korte termijn zullen fans meer van de samenwerking zien, als we bijvoorbeeld onze eSports Box in het Philips Stadion openen. Vanaf die plek kunnen we dag in dag uit eSports-content produceren en activiteiten voor fans organiseren."

Video: Energiedirect.nl nieuwe partner PSV eSports


De sportmarkt blijft komende jaren groeien

De sportsector groeit de komende drie tot vijf jaar met ruim 6 procent. Althans, dat concludeert PWC in haar 'Sport Survey 2017' na een wereldwijd onderzoek onder deskundigen. Het 'slechte' nieuws is dat het wel een procentuele afname is in vergelijking met de afgelopen paar jaar. Voetbal blijft de sportmarkt domineren en eSports zal nog flink groeien. Uit de Survey blijkt verder dat de deskundigen hoge verwachtingen hebben van virtual reality. Ze denken dat VR voor zowel de consument als voor merken positief gaat uitpakken. Denk bijvoorbeeld aan op maat toegespitste aanbiedingen van een pizzaketen in de rust van een Champions League-duel.

Prestigieuze prijs voor Ajax-directeur Menno Geelen

Menno Geelen is deze week in de prijzen gevallen tijdens de Leaders Week in Londen. De commercieel directeur van de Amsterdammers werd door 'Leaders in Sport' verkozen tot een van de meest getalenteerde topmannen in de sport in de categorie sales. Geelen sloot de afgelopen jaren diverse miljoenendeals met onder meer Ziggo en ABN AMRO. Daarnaast sloot Ajax onder zijn leiding diverse contracten in Azië af en werd het eSports-domein opgetuigd. De Ajax-directeur kreeg de prijs in het Natural History Museum in Londen uitgereikt door Billy Beane. De Amerikaan werd wereldberoemd door als manager van honkbalclub Oakland Athletics te werken op basis van statistieken en met een laag budget toch succesvol te zijn. 

Under Armour maakt roze voetbalschoenen voor de borstkankermaand

Een mooi initiatief van Under Armour. Het Amerikaanse bedrijf maakte bekend dat in het kader van Power in Pink – een bestaand initiatief van Under Armour – er limited edition modellen van de voetbalschoenen UA Spotlight en de UA ClutchFit in de kleur roze op de markt verschijnen. Deze limited edition schoenen zijn speciaal ontworpen om aandacht te vragen voor oktober borstkankermaand. De schoenen worden in een beperkte oplage van 200 stuks uitgebracht. Dit is de eerste keer dat Under Armour dit initiatief in Europa omarmt. De volledige opbrengst gaat naar het borstkanker gezondheidscentrum 'The Haven'. Onder meer Memphis Depay gaat de speciale roze schoenen deze maand dragen.


Headerfoto: Under Armour