Het laatste sportmarketingnieuws met Twitter, F1 naar Miami en Gatorade

In de week waarin Tom Dumoulin in Israël begon aan zijn missie om de Giro d'Italia voor de tweede keer op rij te winnen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Twitter, Twitter en nog meer Twitter

Het was de week van Twitter. Het sociale netwerk kondigde samenwerkingen aan met onder meer de Formule 1, Disney en de Hammer Series. Twitter profileert zichzelf al een tijd lang als hét platform voor (live) sportcontent en sportorganisaties beseffen steeds beter dat sportfans zich inderdaad bevinden op Twitter.

Formule 1

De Formule 1 gaat voorafgaand aan meerdere Grands Prix dit jaar een nabeschouwing exclusief uitzenden op Twitter. Oud-wereldkampioen Nico Rosberg zal een van de analisten zijn. In het programma wordt nagepraat met de hoofdrolspelers van de race, krijgen kijkers een blik achter de schermen en utieraard geven de experts hun visie op de Grand Prix. Alles met als doel de fans nog meer te betrekken bij de sport en hen beter te bedienen. De eerste uitzending is tijdens de Grote Prijs van Engeland.

Disney

Dan door naar Disney. Sinds de overname van ESPN door de Walt Disney Company is het bedrijf op zoek naar manieren om de (weggelopen) kijkers voor zich terug te winnen. Een partnership met Twitter moet hierbij helpen. In samenwerking met ESPN gaat Twitter een eigen versie van het bekende ‘Sports Center Live’ maken, evenals een dagelijkse show van de podcast ‘Fantasy Focus Live’.

Hammer Series

We sluiten dit blokje af met de Hammer Series. Het nieuwe wielerevenement, dat wordt georganiseerd door Velo en Infront, kondigde deze week samenwerkingen met Facebook, Twitter en DailyMotion aan. Fans kunnen de wedstrijden gratis bekijken op de platformen, iets wat nog maar nauwelijks voorkomt in het wielrennen. De Hammer Series begon vorig jaar met een driedaagse koers in Limburg, Dit jaar gaan de renners naast Nederland ook naar Noorwegen en Hongkong.

NFL Thursday Night ook volgend seizoen te zien bij Amazon

Dan gaan we naar een van die andere nieuwe spelers in de sportwereld: Amazon. Het Amerikaanse bedrijf heeft het contract met de NFL verlengd. Ook in 2018 en 2019 zijn elf duels op donderdagavond te zien via Amazon Prime. Het zogenaamde Thursday Night Football was afgelopen jaar voor het eerst te volgen via Amazon, nadat eerder Twitter de wedstrijden uitzond. De donderdagavondwedstrijden zijn overigens ook te bekijken via Twitch. Ook de NFL hoopt een groter publiek aan zich te binden met deze samenwerkingen.

Formule 1 trekt naar Miami

'Welcome to Miami', zong Will Smith aan het eind van de jaren 90 al. Dat gaat anno 2018 op voor de Formule 1. Het is namelijk zo goed als zeker dat de Formule 1 volgend jaar een stratenrace organiseert in Miami. In een statement meldde de Formule 1 woensdag dat alleen de zogeheten City of Miami Commission - een organisatie waarin de vijf districten van Miami zijn vertegenwoordigd - het plan voor een stratencircuit nog moet goedkeuren. Mocht de Grand Prix van Miami er komen, dan wordt het de tweede Formule 1-race in de Verenigde Staten. Het Circuit of the Americas in Austin maakt al langer deel uit van de kalender. Eigenaar Liberty Media ziet Miami als de ideale plek voor F1 en haar fans, vanwege de 'glamoureuze uitstraling en het florerende toerisme'.

ZIE OOK: Hoe Liberty Media het merk Formule 1 wil laten groeien

House of Sports moet schaatssport een impuls geven

Er was deze ook goed nieuws voor de Nederlandse sportindustrie. Sportmarketingbureau House of Sports gaat een vierjarig partnership aan met de internationale schaatsunie ISU. House of Sports gaat zich bezighouden met de marketing van de wereldbekerwedstrijden en de internationale kampioenschappen. De ISU hoopt op betere activaties van huidige sponsoren, meer fanbeleving en extra commerciële inkomsten. Een behoorlijke taak dus voor House of Sports, maar het bureau heeft met het WK allround op de Coolste Baan in Amsterdam al bewezen dat het weet hoe het een evenement moet neerzetten én vermarkten.

Messi en Suarez schitteren in WK-commercial Gatorade

We sluiten af met een van de leukste sportreclames in tijden. Met het wereldkampioenschap voetbal in aantocht besloot Gatorade de vriendschap van de twee van de mogelijke sterren – Lionel Messi en Luis Suarez -  te testen. Het resultaat is een zeer originele en geestige commercial.


 

Headerfoto: Flickr (cc) Artes Max