In de week waarin de gouden medailles en inhakers ons om de oren vlogen lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Under Armour, the story continues
We beginnen ook met een opvallende verschijning in de schaatswereld. De Amerikaanse deelnemer aan de Olympische Spelen, Shani Davis, schaatst namelijk in een pak van FILA terwijl de nationale ploeg een contract heeft met Under Armour, zo merkt sponsor-expert Frank van den Wall Bake op. Under Armour kwam vier jaar geleden bij de Winterspelen in Sotsji in opspraak door gebrekkig materiaal te leveren aan de atleten. Geen enkele Amerikaanse atleet wist een schaatsmedaille te veroveren, dit was sinds 1984 niet voorgekomen. Ook Shani Davis uitte destijds zijn ongenoegen. Dit jaar liet de veteraan van zich horen omdat niet hij, maar rodelaarster Erin Hamlin de Amerikaanse vlag droeg tijdens de openingsceremonie van de Olympische Winterspelen - nota bene na het opgooien van een muntje.
Ondanks alle krtieken bleef Under Armour aan als sponsor en zocht het zijn heil bij experts van de Tour de France, fitnessindustrie, martial arts, Navy Seals en slaapdeskundigen. “Onze reputatie staat op het spel en we doen er alles aan”, zegt Clay Dean, chief innovation officer bij Under Armour.
Opvallend : #ShaniDavis schaatst in #FILA schaatspak terwijl de Amerikaanse ploeg een contract heeft met #UnderArmour
— Frank v.d. Wall Bake (@FrankvdWallBake) 13 februari 2018
Suarez door PSV uit etalage verwijderd
Een opvallende en tevens korte verschijning in de etalage van PSV deze week. In de gloednieuwe shop 'PSV 100% voetbal' aan het Philips Stadion verscheen namelijk ex-ajacied Luis Suarez. De Uruguayaan die in 2010 nog PSV'er Otman Bakkal beet. Toen fans hier lucht van kregen kwamen zij online in opstand en de lijstaanvoerder van de Eredivisie besloot de afbeelding van Suarez weg te halen. De video op Twitter en de reactie van Ajax zijn zeker de moeite waard om te bekijken.
Na het zien van de bewakingsbeelden van vannacht heeft PSV besloten direct in te grijpen! ��
— PSV (@PSV) 16 februari 2018
Meer info: https://t.co/9U1dZANKCo pic.twitter.com/ipW27is4aN
YoutubeTV gaat vrolijk door met sportrechten binnenhalen
Voorgaande weken schreven we al over YoutubeTV dat aardig aan de weg timmert met het binnenhalen van sportrechten. Ook deze week een nieuwe aankondiging. In samenwerking met Turner Broadcasting brengt YoutubeTV in de Verenigde Staten namelijk MLB (postseason), PGA Championship en UEFA Champions League. Ook NBA TV en MLB Network staan op de nominatie. De kosten voor de dienst zijn 35 dollar per maand, maar kan op elk moment worden opgezegd.
ZIE OOK: Wat betekent de eigen tv-dienst van YouTube voor de sport(marketing)?
Renault wordt eigenaar van esports team
Tevens een terugkerend item in het laatste sportmarketingnieuws is esports. De race divisie van het Franse automerk Renault is eigenaar geworden van esports team Team Vitality. Daarmee draagt het team vanaf heden de naam Renault Sport Team Vitality en is Renault eigenaar van een eigen esports team. Doel is om een jonger publiek op een nieuwe manier te bereiken. Dit team is namelijk goed in het populaire spel Rocket League.
Are you fond of sport cars, competition & #eSports? ���� Then get ready to experience an all new racetrack because #Renault enters the eSports scene! Learn more ➡️ https://t.co/jXrb8WVHgm pic.twitter.com/Y7EPucD39M
— Groupe Renault (@Groupe_Renault) 12 februari 2018