In de week waarin Feyenoord in de ‘dying seconds’ winst wist de behalen in de Champions League die mogelijk achter de decoder verdwijnt lees je hier het laatste sportmarketing. Verzameling van nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Champions League achter de decoder?
Zoals in de intro vermeld komt er mogelijk een einde aan Champions League op het open kanaal. De gloriejaren van de NOS liggen achter ons, de kijkcijfers lopen terug en je betaalt meer voor het rechtenpakket dan je eraan verdient, zo brengt AD deze week in een artikel dat veel wordt gedeeld. Daarnaast verdwijnt de mogelijkheid voor een Nederlandse club om direct in te stromen in het hoofdtoernooi. Gevolg: zenders staan niet meer in de rij en doen lage biedingen. NOS gaat immers voor de Eredivisie, RTL en SBS moeten nu kijken tegen welke prijs het de moeite waard is. Of wordt het misschien Twitter of Facebook? Wordt vervolgd.
John van Lottum start nieuw partnershipbureau DEUX
Meer Eredivisie (Media en Marketing CV) nieuws deze week. John van Lottum, Director Brand Partnerships bij de Eredivisie, start samen met Anke Meulendijks, director brand partnerships & propositions bij de Eredivisie, een creatief partnershipbureau genaamd DEUX. “Het bureau verbindt merken en platformen of merken en merken aan elkaar om partnerships te creëren die voor beide partijen bijdragen aan organisatiedoelstellingen.” Van onze zijde wensen we bij veel marketingsucces en plezier.
Met veel trots, energie, ambitie en uiteraard passie kondigen wij (Anke Meulendijks en ik) ons nieuwe bedrijf aan. @deuxagency is LIVE !! pic.twitter.com/WAu9UvMV0U
— John van Lottum (@johnvanlottum) 6 december 2017
Pitch je voetbaldroom
Al enkele weken actief maar te mooi om te laten liggen is de campagne van ING die deze week afloopt. ‘Pitch je voetbaldroom’ biedt zes voetbalteams van zes verschillende voetbalclubs in Nederland de mogelijkheid hun voetbaldroom waar te maken. Compleet met pitch op 538 en een budget van maximaal € 3000,-. "Met deze campagne hopen we clubs en teams aan te spreken om bijvoorbeeld het G-voetbal in Nederland verder te stimuleren, nieuwe kleedkamers te realiseren of het pupillenvoetbal op positieve wijze verder te stimuleren", aldus Manager Sportsponsoring van ING Steven Sedee.
Amazon geweigerd voor documentaire tijdens Manchester Derby
Waar we ook al eerder over schreven kreeg deze week een opvallende wending. Amazon maakt voor Amazon Prime een documentaire over Manchester City maar kreeg geen toegang om te filmen in Old Trafford tijdens de derby tegen Manchester United. Het gaat met name om beelden vanuit de tunnel en de kleedkamer, maar dit verzoek is afgewezen, zo meldt The Times. Er zou onvoldoende ruimte zijn voor de extra cameramensen, maar velen kunnen zich niet aan de indruk onttrekken dat er alvast wat kolen op het vuur gegooid worden.
Bayern München organiseert Hackathon
Uit Duitsland een opvallend initiatief van de kant van Bayern Munchen. De club organiseert begin volgend jaar een heuse Hackathon. Tijdens HackDays gaan ze samen met fans, studenten en experts aan de slag met fan experience, innovaties, en technische problemen om nieuwe en creatieve ideeën op dit gebied te realiseren. De uitdagingen zijn onder meer: 'Personalized fan experiences, data analysis, VR & AR, Global fan connection, innovative services.' Een geweldig en uniek initiatief. We zijn benieuwd of er Nederlandse clubs zullen volgen. Meer info vind je hier.
Populaire Sporthashtag in 2017
Nog meer voetbal. Nu eind van het jaar in zicht is en de eerste sneeuw valt is het tijd voor de welbekende lijstjes. Twitter heeft een lijstje gemaakt met de meest gebruikt hashtag in sport in 2017. Opvallende lijstaanvoerder is #halamadrid. Real Madrid komt ook nog eens op de vier plaats terug.
Continental sluit vijfjarig sponsorship met Tour de France
Als afsluiting geen voetbal. Continental wordt sponsor van de Tour de France, zo meldt Sport Pro Media. De Duitse producent van banden verbindt zich voor vijf jaar aan de Tour de France. Onder andere alle voertuigen van de ASO worden voorzien van Continental Ultra High Performance en Continental krijgt zichtbaarheid. Eerder sloot Continental al partnerships met Team Sky, zo won Chris Froome drie edities op Duitse banden.