Het laatste sportmarketingnieuws met veel sportinnovatie en adidas

In de week waarin vernieuwing in de sport nadrukkelijk in de spotlights stond lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sport en marketing weer in helder perspectief zetten.

Self-pass, intrap en strapschopregel

Al vroeg in de week was het tijd voor de Avant Garde Cup 2.0. Nog meer dan ooit een mooie jaarlijkse gelegenheid van voetbalplatformen Voetblah, Voetbal in de Bollenstreek, De Correspondent en FC Afkicken om de voetbalwereld te laten zien welke effecten nieuwe spelregels op het spel hebben. Onder het toeziend oog van hoogwaardigheidsbekleders in de Nederlandse voetbalwereld (o.a. Marco Van Basten, Gijs de Jong en Pieter Vink waren aanwezig) werd de inworp vervangen voor de intrap, self-pass bij een vrije trap toegepast en de strafschopregel bij ontnemen van een duidelijke scoringskans geintroduceerd. Alom positieve reacties, aldus het artikel bij de NOS.

Het is een andere tijd

Ook in het tennis wordt gekeken naar aanpassing om het spel aantrekkelijker, sneller en eerlijker te maken. Ditmaal in Milaan bij de Next-Gen-finals, een toernooi voor de beste spelers tot en met 21 jaar. Denk aan kortere sets (tot en met game 4), beslissend punt bij deuce, meer spektakel, kortere warming-up en een schotklok die aftelt tussen de punten (maximaal 25 seconden). Niet alle vernieuwing kunnen op positieve reacties rekenen, zo is toernooidirecteur Richard Krajicek kritisch op het beslissende punt bij deuce en ziet hij geen heil in de mogelijkheid om tijdens de wedstrijd via een koptelefoon met de coach te praten: “Maar ik ben ook voor verandering. Het is een andere tijd” aldus Krajicek tegenover AD.

adidas: 4 miljard euro uit e-commerce in 2020

Verder deze week veel, heel veel, nieuws over adidas. Het Duitse sportmerk heeft eindelijk de nieuwe adidas app gelanceerd. Een uitgebreide webshop gericht op de persoonlijke voorkeur van stijl en gedrag. Doel is om voor 2020 vier miljard euro uit e-commerce te halen. In perspectief: in 2016 was dit nog één miljard euro. In de app vind je alle adidas artikelen en is het mogelijk alles te customizen. In de loop van 2018 wordt de app verder uitgebreid en wereldwijd uitgerold aldus The Drum.

#boycotadidas

Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn bij adidas. De introductie van twee shirts kwam op adidas op veel kritiek te staan, zo valt de lezen bij de NOS. In Spanje deden kleuren op het shirt denken aan de vlag van de Tweede Spaanse Republiek (1931 t/m 1939). “Het shirt is een belediging en de bond moet ingrijpen.”  Met de hashtag #Boycotadidas wordt zelfs opgeroepen om het kledingmerk te mijden.

Oud-miss Universe presenteert nieuw voetbalshirt

In Colombia zijn de voetbalvrouwen van het nationale team ook niet blij met adidas. Voor de presentatie van het nieuwe shirt huurde het sportmerk Paulina Vega Dieppa in, oud-Miss Universe en ex-Miss Colombia maar zeker geen ex-voetbalster. Dit terwijl bij de mannen de nationale trots James Rodriguez het boegbeeld is. Waarom adidas niet een voetbalster van het nationale vrouwenteam heeft gekozen als boegbeeld voor de campagne is niet bekend.

Eerste vrouwelijk ploegleider van mannenteam

Deze week was er ook goed nieuws voor vrouwen in de sport. Iris Slappendel, Nederlands kampioene op de weg in 2014, wordt namelijk komend seizoen ploegleider bij Delta Cycling. Daarmee wordt er voor het eerst in Nederland een vrouw ploegleider bij een mannenteam. "Ik heb als jong meisje nooit het idee gehad dat ik professioneel wielrenner zou worden, ik dacht aan ontwerper of kunstenaar. Voor veel vrouwen in het wielrennen is het normaal om ook te studeren of werken. Ik heb dat altijd als kwaliteit gezien. Daarin kunnen de mannen wel iets leren van de vrouwen. Dat er meer in de wereld is dan alleen wielrennen", zegt ze tegen het AD.