Het laatste sportmarketingnieuws: miljard mensen zien cricketwedstrijd India-Pakistan

In de week van ‘Super Thursday’ lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling van nieuws, feiten en artikelen die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Miljard mensen kijken naar cricketwedstrijd tussen India en Pakistan
  • Vliegende auto moet olympische vlam in 2020 aansteken
  • Anderlecht speelt met Allianz op het shirt in de Champions League
  • Manchester United meest waardevolle club ter wereld
  • PSV'er (en tegenwoordig DJ) Jürgen Locadia lanceert eigen single
  • Europese vrouwen krijgen voor het eerst een Panini stickerablum

Miljard mensen kijken naar cricketwedstrijd tussen India en Pakistan

Het is een van de meest intense sportwedstrijdrn tussen twee rivalen; de cricketwedstrijd India-Pakistan. Deze week speelden de twee landen voor het eerst sinds 2015 weer tegen elkaar. In Birmingham troffen ze elkaar tijdens de Champions Trophy. Het stadion was met bijna 25.000 toeschouwers stijf uitverkocht. Daarbovenop keken bijna een miljard (!) mensen via de televisie naar het duel tussen de twee buurlanden. Ter vergelijking: naar de Champions League-finale in 2016 tussen Real Madrid en Atletico Madrid keken wereldwijd ongeveer 350 miljoen mensen. De rivaliteit tussen India en Pakistan dateert al van 1947 en sindsdien is elke cricketwedstrijd tussen de twee beladen.

Vliegende auto moet olympische vlam in 2020 aansteken

Toyota is één van de partners van het Internationaal Olympisch Comité. Logisch, aangezien de komende twee edities van de Olympische Spelen in Azië plaatsvinden. Toyota wil uiteraard impact maken met het sponsorship en heeft iets opmerkelijks bedacht. De autofabrikant heeft fors geïnvesteerd in een startup. Het bedrif Cartivator Resource Management hoopt een vliegende auto te ontwikkelen. Het voertuig, Sky Drive genaamd, kan 10 meter boven de grond vliegen en heeft een topsnelheid van 100 kilometer per uur. Als alles volgens planning gaat, kan de auto worden gebruikt om in 2020 in Tokio de olympische vlam aan te steken.

Anderlecht speelt met Allianz op het shirt in de Champions League

Diverse media meldden deze week dat Anderlecht een akkoord heeft bereikt met Allianz over een deal waarbij de verzekeraar volgend seizoen op het shirt van de Belgische landskampioen komt te staan in de Champions League. De overeenkomst is enigszins opmerkelijk omdat Anderlecht onlangs een nieuwe overeenkomst met hoofdsponsor BNP Paribas Fortis heeft afgesloten. BNP Paribas is al sinds 1981 shirtsponsor van 'blauw-paars'. De afgelopen seizoenen speelde Anderlecht in Europees verband met Proximus op het shirt. In het nieuwe seizoen zal Allianz dus de shirtsponsor van de Belgische topclub in de Champions League zijn. Allianz is ook bij onder meer Bayern München, Juventus en Olympique Nice. 

Manchester United meest waardevolle club ter wereld

Het leek afgelopen week wel de week van de lijstjes. Forbes publiceerde de jaarlijkse lijst met de 100 bestbetaalde sporters ter wereld, Brand Finance bracht een lijst uit waaruit bleek dat Real Madrid het sterkste clubmerk in voetbal is en volgens Forbes is Manchester United de meest waardevolle voetbalclub ter wereld. De Engelse topclub wordt gewaardeerd op 3,69 miljoen dollar. Daarmee houdt het FC Barcelona (3,64 miljard dollar) en Real Madrid (3,58 miljard dollar) achter zich.

ZIE OOK: De 20 meest waardevolle voetbalclubs van 2017; Manchester United lost Real Madrid af

PSV’er (en tegenwoordig DJ) Jürgen Locadia lanceert eigen single

Mocht het met de voetbalcarrière van Jürgen Locadia niet lukken, dan kan hij wellicht nog als DJ aan de slag. De aanvaller van PSV lanceerde deze week twee singles. De voetballer doet dit onder de dj-naam Locadia. De nummers 'Epok' en 'Take Off'. Locadia is zeker niet de eerste speler die muziek maakt. Ryan Babel en Royston Drenthe brachten in het recente verleden singles uit waarin zij als rapper te horen waren. In een verder verleden scoorden onder meer Ruud Gullit, René van der Gijp en Johan Cruijff hits. We zijn benieuwd of Locadia met zijn platen de hitlijsten gaat bestormen.

Europese vrouwen krijgen voor het eerst een Panini stickeralbum

Voor het eerst komt Panini tijdens een Europees voetbaltoernooi voor vrouwen met een stickeralbum. In aanloop naar en tijdens het EK, dat van 16 juli tot en met 6 augustus in Nederland wordt gehouden, kan iedereen in totaal 334 stickers verzamelen. De opzet is ongeveer hetzelfde als bij de albums die worden uitgegeven bij de toernooien voor mannen. Panini gaf al albums uit tijdens het WK voetbal voor vrouwen in 2011 en 2015. Omdat het vrouwenvoetbal ook in Europa steeds populairder wordt, besloot Panini nu ook een album voor het EK te maken.


Headerfoto: Flickr (cc) Rajiv Bhuttan