Het laatste sportmarketingnieuws: ‘Neptransfer’ naar Barcelona en Aru danst de Macarena

In de week waarin duidelijk werd dat ellebogen niet alleen in het voetbal onreglementair uitgedeeld worden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling van nieuws, feiten en artikelen die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Speler van Oldham Athletic grapt over 'transfer' naar Barcelona
  • Wycombe Wanderers wil tegenstanders afschrikken met opvallend keepersshirt
  • Vincent Kompany ontdekt voor Pepsi een nieuwe sport: curling
  • Vitesse-supporters boycotten wedstrijd om Johan Cruijff Schaal
  • Dafne Schippers en Porsche: mooie combinatie
  • Aru danst de Macarena na ritzege in Tour de France

Speler van Oldham Athletic grapt over 'transfer' naar Barcelona

We hadden het vorige week in deze rubriek al over de originele manieren waarop clubs transfer van spelers bekendmaken. Daar konden we overigens AS Roma nog aan toevoegen, dat via onderstaande filmpje naar buiten bracht dat Lorenzo Pellegrini voor vijf jaar bij de Romeinse club heeft getekend.

Ryan McLaughlin moet deze week gedacht hebben; wat clubs kunnen, kan ik ook. De Noord-Ierse speler van Oldham Athletic poseerde in Camp Nou met een shirt van FC Barcelona. Net zoals bijna alle aankopen doen na ondertekening van een contract. Met zijn tweet impliceerde McLaughlin dat hij gekocht was door de Spaanse topclub, maar het bleek (uiteraard) om een grap te gaan. De Noord-Ier had zelf een shirt in de fanshop gekocht en poseerde tijdens een stadiontoer met het shirt van Barcelona.

Wycombe Wanderers wil tegenstanders afschrikken met opvallend keepersshirt

Het is weer de tijd van het jaar dat alle profclubs hun nieuwe tenues voor het seizoen 2017-2018 presenteren. Vaak gaat dat gepaard met gelikte filmpjes, mooie foto’s en clichés van spelers. Soms zorgt een shirtpresentatie voor wat meer opschudding. Dat was afgelopen week ook het geval bij Wycombe Wanderers. Deze Engelse club, uitkomend op het vierde niveau in Engeland, ontwierp samen met kledingsponsor O’Neill een opvallend geel shirt met spiegelende, veelhoekige en psychedelische vormen. Het idee hierachter is dat de patronen de keeper groter moeten laten lijken en een doel vormen voor de tegenstander om op te mikken. Ook het reserveshirt – een combinatie van blauw en roze – is gemaakt met dezelfde gedachte. We zijn benieuwd hoe vaak Wycombe Wanderers dit seizoen de 'nul' houdt.

Vincent Kompany ontdekt voor Pepsi een nieuwe sport: curling

Vincent Kompany is in het dagelijks leven voetballer van Manchester City en het Belgische nationale elftal. Maar de Belg ontdekte deze week een nieuwe sport. Voor zijn sponsor Pepsi ging Kompany het ijs op voor een potje curling. Hij kreeg begeleiding van wereldkampioen curling Thomas Ulsrud. "Ik wist totaal niet wat ik moest verwachten", aldus Vincent Kompany. "Zover begaf ik mij nog nooit uit mijn comfortzone. Maar het was waanzinnig, wat een heerlijke nieuwe ervaring! Curling blijkt een geweldig spel, ik vind het super. En ik ben er zeker van dat iedereen op deze manier nieuwe ervaringen in zijn leven kan toelaten om het allemaal nog wat leuker te maken."

Het initiatief maakt deel uit van de 'Love it. Taste it'-reclamecampagne van Pepsi Max. In een mini-serie op sociale media voert de frisdrankproducent tal van bekende gezichten op die uitgedaagd worden om eens iets totaal anders uit te proberen.

Vitesse-supporters boycotten wedstrijd om Johan Cruijff Schaal

De Johan Cruijff Schaal kent dit jaar voor het eerst een nieuwe opzet. De wedstrijd wordt gespeeld in het stadion van de landskampioen en niet zoals voorheen op 'neutraal terrein' in de Amsterdam ArenA. Feyenoord is op 5 augustus dus de thuisspelende ploeg. Dat betekent dat de KNVB maar 1200 kaarten beschikbaar heeft gesteld voor bekerwinnaar Vitesse. De fans van de Arnhemse club zijn het niet met deze beslissing eens en willen meer kaarten. De Supportersvereniging Vitesse (SV) gaat uit protest geen buskaarten verkopen voor de verplichte buscombi. "Wel zullen we het uitvak claimen en met één bus naar Rotterdam reizen met slechts een paar supporters. We willen zo een duidelijk en krachtig protest maken", meldde de supportersvereniging. Zo blijft de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal voorlopig nog een zorgenkindje voor de KNVB.

Dafne Schippers en Porsche: mooie combinatie

Een opmerkelijke en tegelijkertijd zeer toepasselijke sponsordeal voor Dafne Schippers. De sprintster rijdt sinds 1 juli in een Porsche Macan. Ze rijdt de Macan via de private leaseconstructie Share a Porsche. Via Share a Porsche kan Schippers de auto zelf gebruiken om naar wedstrijden in Europa te rijden. Als de wereldkampioene op de 200 meter de Macan niet nodig heeft, kunnen haar familieleden de auto gebruiken. Via de Share a Porsche app weten ze op elk moment van elkaar wie de auto heeft en wanneer hij beschikbaar is. Schippers en Porsche: een mooie combinatie.

Aru danst de Macarena na ritzege in Tour de France

We sluiten de rubriek af met een leuke video. Er is de eerste week van de Tour de France enorm veel kritiek geweest. Op de renners, op de vlakke en saaie etappes, op de jury, op de directie. Op wie niet eigenlijk. Maar in de eerste week kregen we ook een heel mooie rit voorgeschoteld. De vijfde rit op woensdag eindigde met een klim van de eerste categorie en dat zorgde voor vuurwerk. Fabio Aru zocht de aanval en kwam als ritwinnaar over de streep in La Planche des Belles Villes. Aru’s ploeg Astana zette een foto op Instagram met de boodschap dat bij 10.000 likes Aru en ploeggenoot Michael Valgren de Macarena zouden doen. Dat aantal werd gehaald en snel daarna ging de video van een dansende Aru viral.


Headerfoto: Twitter@RyanMcL2