Het laatste sportmarketingnieuws: Supermarkt gebruikt rugnummers voor sponsoring

In een week die voor veel Ajax-fans voor altijd mag duren, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws uit Nederland en de rest van de wereld. Een verzameling van opvallende nieuwtjes, cijfers, artikelen en social posts die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Fans Borussia Dortmund tonen zich van beste kant

Dat uit iets slechts toch iets goed kan komen, bewezen de supporters van Borussia Dortmund deze week. Dinsdagavond kwam het nieuws naar buiten dat er explosies hadden plaatsgevonden bij de spelersbus van de Duitse topclub. Toen de spelers en staf van Dortmund van het hotel naar het stadion wilden reizen, ontploften er drie explosieven langs de route. De Spaanse verdediger Marc Bartra raakte daarbij lichtgewond. Vanwege het incident werd het Champions League-duel met AS Monaco in de kwartfinale een dag uitgesteld. Wat er toen gebeurde, toont aan dat sport verbroedert.

Borussia Dortmund riep via Twitter spontaan op fans van AS Monaco die niet van plan waren de nacht door te brengen in Dortmund onderdak te bieden. Via de #bedforawayfans werden door fans van die 'Borussen' slaapplekken aangeboden aan de Fransen. Al snel werd de hashtag trending topic en verschenen de eerste foto’s op Twitter van Franse supporters aan de eettafel, in de logeerkamer of de slaapbank. De actie was een groot succes en bracht de fans van beide clubs dichter bij elkaar. Daarnaast toonde het ook nog eens de kracht van social media – en dit geval Twitter – aan.

All Blacks schitteren in commercial

De Nieuw-Zeelandse rugbyers spelen opnieuw de hoofdrol in een schitterende commercial. Om AIG’s nieuwe 'Active Care' verzekering te promoten, hebben de All Blacks een reclame geschoten in Tokyo. In de video tackelen de spelers nietsvermoedende inwoners van de Japanse hoofdstad. Op het eerste oog een wat aparte actie, maar in de reclame wordt onthuld dat de tackles eigenlijk de levens van deze mensen hebben gered.

Het einde is hartverwarmend wanneer een Japans kind het leven van een van de All Blacks redt en hij wordt geaccepteerd als een van de leden van het Nieuw-Zeelandse team.

Video: Commercial All Blacks voor AIG Japan


McLaren maakt gebruik van 3D-printen tijdens GP Bahrein

Veel Formule 1-teams maken al gebruik van 3D-printen om onderdelen voor de wagen te maken. McLaren gaat dit weekend een stap verder en neemt een 3D-printer mee naar het circuit in Bahrein. Het Formule 1-team liet deze week weten dat het onderdelen voor de nieuwe McLaren MCL32 gaat printen om aanpassingen aan het ontwerp snel te kunnen uitvoeren. We zijn benieuwd of het daadwerkelijk verschil gaat maken.

Braziliaanse club maakt met rugnummers reclame voor supermarkt

We hebben door de jaren heen al veel staaltjes van opmerkelijke campagnes in de sport gezien. In Brazilië hebben ze er een schepje bovenop gedaan. De Braziliaanse vierdeklasser Fluminense de Feira is een samenwerking met een lokale supermarkt aangegaan, die met de rugnummers reclame kan maken voor zijn producten, compleet met de prijslijst voor elk product erbij.

Elke speler maakt reclame voor een bepaald product. Zo loopt de nummer 5 van de club nu rond met rugnummer 5,98. Ofwel de prijs voor shampoo in de winkel. En de spits, met rugnummer 10,98, maakt dan weer reclame voor pizza's. Het is een zeer bijzondere manier van sportmarketing. De actie leverde de club (en de supermarkt) in ieder geval wel wereldwijde exposure op social media op. Wij wachten op de eerste aanbieding op het shirt van Telstar van Fred Kroket uit IJmuiden of Vishandel Smit die vier haringen via het shirt van FC Volendam aanbiedt.


Headerfoto: Twitter@FourFourTwo