Het merk Zlatan

In de lijst van Forbes mag Zlatan Ibrahimovic dan tien plaatsen achter Cristiano Ronaldo staan, de excentrieke aanvaller van Paris Saint-Germain is populairder dan ooit. Zlatan heeft sinds kort zelfs zijn eigen zoekmachine in Google waar alleen maar resultaten over hem aangeboden worden. Zoek een Ferrari en krijg de Ferrari van Zlatan. Zoek een recept en krijg de Zlatan burger. Zijn persoon en het merk Zlatan zijn onvervangbaar.

Dare to Zlatan

De kwaliteiten van Zlatan Ibrahimovic zijn zowel binnen als buiten de lijnen onomstreden. Voor het tweede jaar op rij is de Zweedse aanvaller topscoorder van de Franse Ligue 1 en momenteel nog maar acht doelpunten verwijderd om PSG-topscoorder aller tijden te worden. Ook buiten de lijnen is de persoon Zlatan een hit. Het internet staat vol met 'Zlatan, just being Zlatan.' Een man die nooit van zijn stuk raakt. En ondanks de afwezigheid op het WK-toneel vorig jaar bouwde Nike een hele campagne om hem heen. #AskZlatan Anything in navolging op de succesvolle campagne Dare To Zlatan. De grootheid van de persoon Zlatan wordt hierin tot het extreme doorgetrokken.

Made by Sweden

Hoe kan een land als Zweden en een automerk als Volvo zich beter presenteren dan met Zlatan? Karakteristiek en overtuigend gepresenteerd in een krachtige video: "Sweden is our home. Mountains, vast forests, long distances, sun, rain, darkness, snow and ice." De kracht van de Zweedse wildernis, net als Zlatan. 5.4 miljoen views op Youtube en een doses 'likeability'. Voor het geld hoeft Zlatan het immers niet te doen, jaarlijks wordt door PSG ruim 21 miljoen euro bijgeschreven. In top 20 beste betaalde voetballers van France Football staat hij op een achtste plaats. De top drie bestaat niet geheel verrassend uit Messi, Ronaldo en Neymar Jr. Forbes schat zijn vermogen op ruim 40 miljoen dollar, goed voor een twaalfde plaats. Van alle voetballers in de top 50 haalt de Zweed het minste uit sponsorinkomsten. De top drie van best betaalde sporters ter wereld bestaat daar uit Floyd Mayweather met 105 miljoen, Cristiano Ronaldo met 80 miljoen en LeBron James met 72,3 miljoen.

BALR

Dat Zlatan zijn samenwerkingen met sponsors zorgvuldig uitzoekt bleek vorig jaar november toen het huwelijk met Nike na ruim acht jaar (en goed voor 2 miljoen euro per jaar) werd beëindigd. Het boegbeeld voetbalt net zo lief op zwarte schoenen. Pokerstars klopte recentelijk op de deur maar de geboden som van 4 miljoen euro werd naar de prullenbak verwezen. Nu de actieve voetbalcarrière van de 33-jarige Zlatan langzamer zeker ten einde komt rijst de vraag waar zijn toekomst ligt. In welke rol gaan we Zlatan over pak hem beet vijf jaar zien? Trainer/ coach? Koning van een eigen land? Of ondernemer met een eigen kledinglijn net als zijn ploeggenoot Gregory van der Wiel met BALR? Voor nu nog maar even genieten!

Afbeelding: Sverigeradio