Het sportlichaam volledig ontleed in 3D

Alle wearables en sensoren op en om ons lichaam hebben één beperking: slechts een deel van het lichaam wordt gemeten. Bijvoorbeeld de armen of benen. Zo ontstaat geen helder beeld over de bewegingen van een sporter. Heddoko brengt 3D motion capturing technologie naar de (amateur)sport. De technologie zit verweven in de sportkleding en stuurt alle data naar een app voor de smartphone.

Het gebruik van 3D motion capturing is bij het brede publiek vooral bekend van films en videogames als FIFA en Madden. Voor de sport is de technologie interessant om in beeld te brengen hoe iemand beweegt. De Canadese startup Heddoko werd in 2014 opgericht en ontwikkelde de 3D motion sensor technologie speciaal voor sportkleding. Heddoko ontving in München een prijs bij de 'Wearables Technologies Innovation World Cup' en groeide binnen een jaar tijd van 2 naar 16 medewerkers.


Het doel van de sportkleding is om de sporter met data te koppelen aan coaches. Data vormen de basis voor een 3D model van het lichaam en zo wordt duidelijk waar de pijnpunten liggen. De gegevens zijn beschikbaar in de app en worden tevens doorgestuurd naar de cloud. Daar kunnen coaches uitgebreid analyseren waar de motoriek nog aandacht nodig heeft.

Het concept is met veel positieve reacties ontvangen en de voorbereiding voor een crowdfunding campagne is in volle gang. Daarnaast is het bedrijf een partnership aangegaan met StretchSense en Nod Lab (beide gespecialiseerd in bewegingssensoren). De ontwikkelaar Mezen Elbawab spreekt in de onderstaande video over Heddoko