Het verhaal achter de app ‘Hardlopen met Evy’

390.000 lopers in Nederland en België horen regelmatig tijdens het hardlopen de vriendelijke Belgische stem van Evy Gruyaert. Niet langer een podcast maar anno 2014 in een heuse hardloopapp. De app is ontwikkeld door het trainingsbegeleidingscentrum Energy Lab, sinds kort ook aanwezig in SX Eindhoven, en direct winnaar van de Sport App Awards in de categorie actief sporten. Kristof de Smet, CEO Energy Lab, gaf tijdens onze live sessie over apps, data en beleving op Sportpark De Toekomst een uitgebreide presentatie met insights achter de ontwikkeling van de app.

Bekijk ook: Liveblog over apps, data en beleving

De laatste jaren is de running app niet meer weg te denken van de smartphone. Het maakt de opmars van Hardlopen met Evy, in België bekend onder Start2Run, tussen grootmachten Nike, Runkeeper en het Nederlandse Looptijden.nl - winnaar van de Sportnext app awards van 2012 - des te indrukwekkender. De gedachte was volgens De Smet om "not just another running app" te maken. Hardlopen is een lifestyle geworden en de signalen voor een derde loopgolf werden hier op Sportnext een jaar geleden al gesignaleerd. De toegevoegde waarde van de app moest daarom verschillen van de eerder genoemde apps.

Lees meer: Derde loopgolf dient zich aan (door Paul Hover van Mulier Instituut)

In België werd de podcast van Start2Run eerder al 1,5 miljoen keer gedownload. Waarom was de podcast zo populair? Het concept was makkelijk te gebruiken, had een lage instap en een toegankelijke sfeer dankzij de vriendelijke stem van Evy. Die aanpak werd doorvertaald naar 2014. De podcast en muziek zijn verleden tijd, 95% wordt immers illegaal gedownload. Tijd voor een gepersonaliseerde aanpak met eigen muziek, motivatie en trainingsschema's. Het bleek een succesformule. In België ruim 100.000 downloads, in Nederland 290.000. Samen goed voor meer dan 280.000 trainingsuren, 2.3 miljoen kilometer en 220 miljoen calorieën. Vrouwen zijn in de meerheid maar ook mannen (in Nederland 25%) luisteren graag naar Evy. In het afgelopen jaar is de verdeling Android/iOS in Nederland 50/50 geworden en in België 30/70.

Een aantal trainingen is gratis toegankelijk om het concept te proberen, wie meer of specifiek wil gaan trainen kan schema's tegen betaling (een prijs van circa €3,59) kopen. Bedrijven als ING, Acerta en OZ kopen vouchers voor hun personeel om bewegen te stimuleren. Daarnaast vinden bedrijven het interessant om aanwezig te zijn op een platform waar voor liefhebbers dagelijks de laatste informatie over blessures, drinken, eten en verzorging te vinden is. Hardlopen is meer dan het rondje door de park, het staat voor een gezonde levensstijl. Daar biedt de app complete ondersteuning.

In de toekomst wordt het concept verder uitgebreid. Zo werd tijdens de live sessie voor het eerst de samenwerking met Plantronics BackBeat FIT headsets bekend gemaakt. Bediening van de app met een druk op de knop van de headset, allemaal om het concept nog toegankelijker te maken. Daarnaast bieden alle data die door de app verzameld worden interessante inzichten voor de runningmarkt. Waar is behoefte aan op het gebied van schema's maar ook eten, drinken en verzorging? Tijdens zijn presentatie onthulde De Smet nog een primeur: bij de volgende Rotterdam Marathon komt op de zaterdag een "Evy event". De app wordt vanuit online doorvertaald naar offline. 

We zouden het bijna vergeten: over twee maanden bestaat de app slechts een jaar.  

Afbeeldingen: Losseveter.nl