Het voetbalbolwerk Bayern München

Bayern München mag zich met 251.000 leden de grootste club van de wereld noemen. Per jaar heeft 'Der Rekordmeister' bijna een miljard digitale contactmomenten met de fans en brak afgelopen seizoen eveneens door een nieuwe grens: de omzet bedroeg voor het eerst meer dan €500 miljoen. De club van Arjen Robben begeeft zich in de Bundesliga op eenzame hoogte en strijd in Europa met grootmachten Barcelona en Real Madrid.

Tien jaar geleden had Bayern München nog 100.000 leden en dat aantal is in de afgelopen jaren explosief gestegen. 251.315 leden maakt van Bayern de grootste club ter wereld, Benfica (235.000) en Barcelona (177.246) volgen op gepaste afstand. De wereldwijde aantrekkingskracht van de club is ijzersterk en vorig jaar zijn kantoren in New York en China geopend om het merk Bayern München ook buiten de Europese grenzen te presenteren. De lening voor het stadion met een capaciteit van 75.000 stoeltjes is 16 jaar voor de deadline al afbetaald en volgende uitbreidingen (voor de tweede helft van seizoen 2014/2015) staan alweer op de planning.

Want ook financieel gaat het Bayern voor de wind. De omzet steeg tot recordhoogte van €528,7 miljoen, een stijging van 22% ten opzichte van het historische seizoen 2012/2013 waarin Bayern de 'Triple' won. De inkomsten uit sponsoring stegen met 20% en de inkomsten uit merchandising stegen met 27% (de club verkocht 1.3 miljoen shirts, meer dan alle 17 clubs uit de Bundesliga bij elkaar). De commercieel directeur, Andres Jung, ziet perspectief voor komend seizoen: "1,3 miljoen is een fantastisch aantal maar we hebben nog te maken gehad met een WK-jaar waarin Duitsland wereldkampioen werd. Dat heeft de aantallen zeker gedrukt. Het nationale team is in de verkoop van shirts onze rivaal. Een fan heeft waarschijnlijk al een shirt van Bayern en de vader zegt koop dan maar een nieuw shirt van de nationale ploeg."

Het aantal fans ligt volgens Jung wereldwijd tussen de 12 en 14 miljoen en per jaar heeft Bayern München bijna een miljard digitale contactmomenten met de fans. Clubs worden complete mediabedrijven. Het media-team bestaat uit 20 man en beheert 20 digitale platformen variërend van de gebruikelijke website, apps, Twitter (1,7 miljoen), Facebook (24 miljoen) en Youtube (254.000) tot Tencent (2,5 miljoen) en Weibo (1,7 miljoen) uit China. Bayern München kan volgens de bestuurders trots zijn op resultaten die niet eerder in de historie van de club behaald zijn.

Bronnen: InsideWorldFootball - SportbusinessNUsport
Afbeeldingen: Hafid - Weltmeister