Hockeybond wil met WK Hockey 2014 hockey positioneren als wereldsport

2014 wordt het jaar van het WK Hockey in Den Haag. Het grootste topsport evenement van Nederland in 2014 draait om meer dan alle sportieve prestaties, de slogan luidt dan ook 'Let's Celebrate Hockey'. Het vieren van sport en cultuur brengt veel activiteiten in beweging en Gijsbregt Brouwer sprak in BNR Sportzaken, met als gast Maartje Paumen, over de positionering van hockey als wereldsport.

De organisatie achter het WK Hockey wil bij de deelnemende landen fans ter plekke maar zeker ook de thuisblijvers echt bij het toernooi betrekken. Gijsbregt Brouwer over de 'festivalisering' van de sport: “Ik ben er een groot voorstander van dat er op en rond de accomodaties allerlei activiteiten zijn op het gebied van muziek, eten en cultuur. De thema's liggen in het verlengde van de deelnemende landen.” Daarnaast komt er in Den Haag, naast het Binnenhof, een hockeyplein. Om sport uit de stadions te halen en naar de steden (dus naar de mensen) te brengen.

"Door alle activiteiten gaan er meer mensen naar hockey kijken en zo wordt het feest alleen maar groter." - Maartje Paumen

Humberto Tan refereert aan de Suriprofs waar voetballers van Surinaamse afkomst in het Olympisch Stadion bijeenkomen voor een benefietwedstrijd om geld in te zamelen. Daar is de gezellige sfeer gericht op het samenkomen en niet zo zeer op de sportieve prestaties. Brouwer over de visie van directeur van de KNHB Johan Wakkie: “Hockey blijft een elitaire sport en Johan Wakkie in het bijzonder maar ook de KNHB in het algemeen willen van dat elitaire beeld af. Er mogen best wat meer light-fans op de tribune zitten. Nu kijken vaak alleen hockeyers zelf naar de wedstrijden.”

Bob van Oosterhout, oprichter van het sportmarketingbureau Triple Double en vaste sidekick kijkt kritisch naar de plannen: “Ik hou ook van alle activiteiten om het evenement meer body te geven maar ik betrapte mezelf erop dat ik het gevoel kreeg dat er een heel circus aan activiteiten werd gepresenteerd en dat het hoofdevenement bijzaak werd. Mijn advies is: laten we wel de balans bewaren. Uiteindelijk moeten de sporters wel centraal staan.”

Paumen zelf was duidelijk, die zag het toernooi compleet met voedsel, cultuur en hockey in de stad wel zitten: De focus ligt echt op het WK en daarnaast vind ik het juist mooi dat er activiteiten ondernomen worden om meer mensen naar Den Haag te trekken. Meer mensen gaan dan naar hockey kijken en zo wordt het feest alleen maar groter.

Hockeydames een groter merk dan de mannen

Vrouwenvoetbal komt maar stapje voor stapje van de grond omdat er een algemeen beeld heerst dat vrouwenvoetbal niet aantrekkelijk is om naar te kijken. Dameshockey daarentegen is ontzettend populair. Maartje Paumen ziet het succes van de Nederlandse dames als een belangrijke motivator voor de jeugd. Toch wordt de nationale damescompetitie nauwelijks uitgezonden in vergelijking met de mannen, terwijl het merk 'dameshockey' groter is. Op de Olympische Spelen is er wel gelijkwaardige aandacht voor mannen en vrouwen. Een opvallende constatering door Humberto Tan en Bob van Oosterhout. 

Luister hier de aflevering van BNR Sportzaken met Maartje Paumen

Bekijk hier de eerdere onderwerpen van SPORTNEXT bij BNR Sportzaken