Hoe honderdduizenden Chelsea-fans engagen met een kapotte Audi

De KNVB zond onlangs de trainingen van het Nederlands Elftal live uit op Periscope. De voetbalbond laat zien bovenop de laatste mediahypes te zitten. Maar voor de meeste sportorganisaties is het een hele uitdaging om social media op de juiste manier in te zetten. Repucom legt in dit webinar uit wat de digitale ontwikkelingen betekenen voor de communicatie met fans.

672 miljoen keer werd er vorig jaar over het WK Voetbal getweet. Neymar kreeg er tijdens het toernooi 15 miljoen nieuwe fans bij op Facebook. Om het belang van social media aan te geven worden er vaak dit soort grote getallen bijgehaald. Niet zonder reden, want het aantal mensen dat bereikt wordt via social media is enorm. Maar wat betekent dit nu voor sponsors en rechtenhouders?

Belangrijk voor de communicatie met fans is het gebruik van de juiste content via het juiste kanaal. Volgers op Twitter verwachten realtime informatie over de wedstrijd, Instagram-volgers willen foto’s uit het dagelijks leven van atleten, terwijl YouTube-abonnees wellicht geïnteresseerd zijn in trainingsbeelden. Voor sportorganisaties is het de kunst om die verschillende kanalen op de goede manier in te zetten. Succesvolle sponsors en rechtenhouders doen dat bijvoorbeeld met behulp van een visuele content kalender. De club is niet meer alleen interessant rondom een wedstrijd, het communiceert gedurende de hele week met de fans.

Een mooi voorbeeld waarbij een rechtenhouder en een sponsor samen content creëren is de case van Chelsea en Audi. Onderstaand filmpje werd verspreid via verschillende social mediakanalen. Eden Hazard showt zijn balgevoel in een potje voetvolley over een Audi R8, terwijl Willian de spiegel van een Audi TT sloopt.

De content was relevant voor fans en ze werden via elk kanaal op de juiste manier aangesproken. Slechts negen social media posts waren nodig voor 130.000 views op YouTube, 200.000 likes op Instagram en 110.000 likes op Facebook.

Deze blog is een korte impressie van het webinar over ‘How digital media is changing sports marketing’. Het gehele webinar is hieronder terug te kijken.