Hoe komen de voetbalclubs op social media de winterstop door?

De Eredivisieclubs zijn terug van trainingskamp en de nieuwjaarsrecepties zijn nagenoeg allemaal achter de rug. In de tijdlijn op Facebook verschijnen meer en meer berichten om naar het stadion te komen. Hoeveel werd er tijdens winterstop over de Eredivise gesproken? En wat viel op?

Eredivisieclubs op Twitter

De 18 eredivisieclubs werden in de eerste seizoenshelft gemiddeld 963.000 keer besproken per maand op Twitter (wedstrijdhashtags niet meegenomen). De afgelopen maand, tijdens de winterstop, liep dit aantal terug naar 766.000 (afname van 20%). Wat opvalt is dat de voetbalclubs dit deels aan zichzelf te wijten hebben: gemiddeld plaatsten zij in de eerste seizoenshelft 6.422 eigen tweets per maand en dat liep in de afgelopen maand terug naar 4.518 (afname van 30%). Ook de reacties en retweets liepen terug.

In totaal hebben de 18 voetbalclubs 1.240.654 volgers. Ajax heeft veruit de meeste volgers (492K), gevolgd door Feyenoord (201K) en PSV (198K). Heracles Almelo (8K), Excelsior (8,9K) en Go Ahead Eagles (9,3K) hebben de minste volgers. Ajax maakt ook de meeste eigen content op Twitter, gevolgd door FC Dordrecht (ook nadat het Twitteraccount werd afgenomen) en AZ. FC Dordrecht, Cambuur Leeuwarden en Excelsior versturen de meeste reacties.

Eredivisieclubs op Facebook

Op de Facebookpagina’s van de voetbalclubs zien we een ander beeld. Anders dan op Twitter (waar veel meningen worden geuit door fans), wordt op Facebook met name gereageerd op berichten die de voetbalclubs zelf maken. De voetbalclubs maakten de laatste maand meer content dan tijdens de eerste seizoenhelft, vermoedelijk in een poging om de fanbase warm te houden. Dat lukte, want de fanbase was op Facebook tijdens de winterstop actiever dan ervoor.

In totaal hebben de 18 Facebookpagina’s bijna 3,2 miljoen (!) fans. De voetbalclubs plaatsten in de eerste seizoenshelft 1.064 posts per maand en in de winterstop 1.311. Ze zijn dus actiever geworden. Ook de fans worden actiever: 30.846 reacties om 43.606 reacties. De gedachte daarachter is vrij simpel: fans op Facebook zijn met name reactief en worden getriggerd door een bericht van een club. Dus hoe meer posts van de club, hoe meer reacties van de fans. Overigens reageren de 18 clubs bij elkaar nog geen 100 keer per maand.

Ajax heeft de meeste fans (1,8M), gevolgd door Feyenoord (425K) en PSV (322K). De minste fans hebben FC Dordrecht, PEC Zwolle (beide 5,9K) en Excelsior (6K). Ajax, FC Twente en Willem II maken de meeste content. De onderstaande afbeelding laat alle berichten op de Facebookpagina’s van voetbalclubs bij elkaar zien. We zien twee enorme pieken in december. Jij vraagt je af wat er toen is gebeurd? Het antwoord: winacties van Ajax.


Conclusies

Al met al zien we dat het op de Facebookpagina’s van voetbalclubs drukker was tijdens de winterstop dan tijdens de eerste seizoenshelft. De reden daarvoor is dat de voetbalclubs zelf actiever waren. Dit is ongetwijfeld een strategische keuze. De dynamiek op Twitter is minder reactief en het wordt meer gebruikt om te zenden, waardoor we op Twitter juist zien dat het tijdens de eerste seizoenshelft drukker was dan tijdens de winterstop. Verder valt het me in negatieve zin op hoe weinig er wordt gereageerd door de clubs: op Facebook nog geen 100 berichten per maand en op Twitter 450. Ik begrijp dat voetbalclubs niet op alles kunnen reageren, maar op deze manier blijven vragen van fans onbeantwoord. Reageren op bijvoorbeeld @-mentions met een vraagteken daarin zou al een mooie eerste stap zijn. Of zouden voetbalclubs door de boven het bos niet meer zien? Hoe dan ook, ik wens ze veel social wijsheid!

Afbeeldingen: Feyenoord - AFC Ajax