Hoe Liberty Media het merk Formule 1 wil laten groeien

In Melbourne staat zondag de eerste Grand Prix van het nieuwe Formule 1-seizoen op het programma. Elke Nederlander vestigt zijn hoop op Max Verstappen. Veel spektakel op de baan, maar ernaast gebeurt ook het één en ander. Sinds ruim een jaar is Liberty Media namelijk de nieuwe eigenaar van de Formule 1. Het Amerikaanse mediabedrijf probeert een nieuw publiek aan te trekken en de sport leuker te maken voor de vaste fans. Daarnaast moet het merk Formule 1 groeien om aantrekkelijk te worden voor nieuwe sponsors. Een uitdaging die veranderingen met zich meebrengt in de koningsklasse van de autosport.

Nieuw logo om mee te beginnen

Een jaar nadat de nieuwe eigenaren hun intrede deden, onthulden zij tijdens de laatste Grand Prix van het seizoen 2017 het nieuwe logo. Het oude ontwerp werd na 23 jaar trouwe dienst ingeruild voor een nieuw ontwerp dat beter geschikt is voor de 'mobiele en digitale markt van nu'. Dat vindt Ellie Norman, het hoofd van de marketingafdeling van Liberty Media. Het is onderdeel van de sport opfrissen, herpositioneren en laten groeien.

Waar het oude F1-logo lastig op kleding te bedrukken was, is het nieuwe ontwerp makkelijker te plaatsen vanwege de gesloten vorm. Het cijfer '1' van het oude logo viel vaak weg: zowel digitaal als op kleding. Bij veranderingen zoals deze zijn de meningen verdeeld. Ook bij het nieuwe logo van de Formule 1: er is een kamp dat het fantastisch vindt, maar ook een partij die het liever bij het oude laat.

Het is een trend geworden: het veranderen van een logo. Kijk naar grote bedrijven zoals Coca-Cola en Starbucks. Een beter voorbeeld binnen de sport is Juventus. De Italiaanse topclub veranderde het logo rigoureus – ten onvrede van de meeste fans – mede om 'smartphonevriendelijk' te zijn.

Weg met de grid girls

De welbekende pitspoezen behoren tot het verleden. De - meestal schaars geklede - dames worden ingeruild voor kinderen die alles van dichtbij mogen meemaken. Commercieel directeur Sean Bratches: "Dit wordt een geweldig moment voor deze kinderen. De kinderen zullen naast hun helden staan, vlak voor de start van een race." Wederom een ingrijpende verandering met gedeelde meningen. Het past wel in het familieplaatje. Het hele stoere karakter van een echte mannensport verdwijnt hierdoor een klein beetje. Dat is ook de bedoeling; Formule 1 is van iedereen. Van mannen, vrouwen en kinderen.

Het laat ook zien dat F1 met de tijd meegaat. De afgelopen jaren zijn bedrijven politiek correcter geworden, dan horen daar geen vrouwonvriendelijke beelden bij. Zo denken sponsors er ook over. Bratches: "Wij vinden dit een gewoonte die niet strookt met onze merkwaarden en tegenstrijdig is met hedendaagse maatschappelijke normen." Heel logisch ook, bij de opkomst van twee voetbalteams lopen ook al jaren kinderen hand in hand met hun helden op het veld. Het past ook helemaal in de waarde van de fan dichter bij de sport(ers) betrekken.

Nieuwe manier van kijken

F1 TV is een nieuw platform dat binnenkort zijn intrede gaat doen. Het is een innovatieve manier van de sport kijken, die aansluit bij de digitale markt. Je kunt zelf bepalen welke coureur je volgt en vanuit welke camera je kijkt. En dat op je pc, smartphone of tablet. Liberty Media is ongelofelijk ambitieus als het gaat om hun strategie op mobiel gebied. F1 TV biedt alles wat de fans willen op digitaal gebied. Je kunt live races volgen, maar ook kijken naar highlights en samenvattingen. Handig voor diegenen die in anderhalve minuut willen zien wat er in de eerste vrije training is gebeurd. De nieuwe eigenaren zijn ervan overtuigd de huidige fans iets extra’s te bieden alsmede een nieuwe doelgroep aan te spreken.

Het spektakel moet terug

Meer spektakel, grotere motoren, beter geluid, meer inhaalacties en geen hybridesystemen. Het zijn zomaar wat punten die de fans graag zien verbeteren. Vaak genoeg hebben de bezoekers een race gezien waarin het een 'treintje' of een 'optocht' was. Liberty Media luistert naar de fans en bekijkt de mogelijkheden om de sport weer aantrekkelijk te maken. Zo hebben zij de nieuwe regels voor de motoren in 2021 gepresenteerd. Daarin staat dat de motoren eenvoudiger (en dus goedkoper) maar krachtiger worden. Zo wordt het maximaal aantal toeren opgeschroefd met 3000 RPM waardoor er meer geluid komt.

De DRS (drag reduction system) is sinds 2011 geïntroduceerd om meer inhaalmanoeuvres te creëren. DRS is het openklappen van de spoiler op F1-auto’s op lange rechte stukken als je binnen één seconde van de voorganger zit. Hierdoor krijgt de bolide meer topsnelheid. De afgelopen seizoenen waren op elk circuit maar twee DRS-zones. Aanstaande zondag is er in Australië voor het eerst in de geschiedenis driemaal de mogelijkheid tot DRS per ronde. Hierdoor kunnen de auto’s nog dichter bij elkaar komen om zo inhaalacties te maken. Deze verandering is een uitprobeersel van Liberty Media in combinatie met de FIA, de internationale autosportfederatie. In de toekomst moet blijken of er meerdere circuits volgen.

Een andere verandering is de uitbreiding van de kalender. In 2017 waren er 20 races, maar dit seizoen is er één bijgekomen. Als we de berichten mogen geloven, volgen er de komende jaren wel meer.

Liberty Media doet er veel aan om de Formule 1 aantrekkelijker te maken. Aanstaande zondag gaat het van start. Five lights out and away they go!


Headerfoto: Flickr (cc) Artes Max / Foto in tekst: Getty Images/Red Bull Content Pool