IEG2015 over sponsoring naar de mensen toe brengen

Boeiende presentaties en 'take aways' bij de tweede dag van het IEG Conference. Bob van Oosterhout, oprichter van het sportmarketingbureau Triple Double, komt al 11 jaar naar Chicago voor het sponsorcongres en zag ook dit jaar weer een aantal nieuwe ontwikkelingen. Over de 'makers approach' en twee vragen voor sponsormanagers die twijfelen aan de effectiviteit van hun campagne. 

Een blik op de aantekeningen. Een belangrijke ontwikkeling is de 'makers approach' waarin sponsors zelf gaan ontwikkelen. 'Bringing sponsorships alive'. Bij wijze van activatie en sponsoring naar de mensen toe brengen. Voorbeelden met Six Flags, UPS, Coca-Cola en Heineken. Dan van digitaal naar analoog. Een omgekeerde ontwikkeling (?) waarin de behoefte van een intense real-time beleving centraal staat. Aan de sponsor om die beleving te organiseren en faciliteren.

De Amerikaanse voetbalclub Sporting Kansas City, een van de meest innovatieve sportbedrijven van 2015 volgens Fastcompany, is in staat om verschillende niveaus van fans te ontdekken en daar specifieke marketingactiviteiten voor te organiseren. Voor sponsors die twijfelen aan de effectiviteit van hun sponsorcampagne de volgende twee vragen: is it warm? (sympathiek, geeft het een warm gevoel) en is it cool? (aansprekend, trekt het mensen aan).

Lees ook: de tien meest innovatieve sportbedrijven in 2015

Op Sponsorreport.nl delen Nederlandse sponsorprofessionals dagelijks hun ervaringen van IEG2015. Ilona Roolvink (ABN AMRO) en Tom van Kuyk (Rabobank) bespreken samen de eerste twee dagen van het IEG Conference in Chicago. Is exclusiviteit passé?