IJzel op een berg, is heel hard de verkeerde kant op glijden….

Inmiddels is de discussie binnen 2Basics opgelaaid over de aankondiging dat de Lotto een schaatsploeg en een wielerploeg gaat sponsoren. Ik vraag me af waarom? Al veel is er in de media over geschreven en verteld. Maar naar mijn idee heeft niemand nog de juiste snaar geraakt.

Het schijnt een speciaal sponsorschap te zijn waar twee verschillende topsport ploegen krachten gaan bundelen. Maar is een sponsor nodig om Sven op de fiets te krijgen en Bram op de schaats. Lijkt me dat zoiets uit intrinsieke motivaties gebeurt en niet op basis van geld van een sponsor.

Het zou alles te maken hebben met het voorsorteren op de gokmarkt, die aan de vooravond van openbarsten staat. Ga dan niet schaatsen sponsoren, dit zegt de wereld niets, dit kijkt de wereld niet en gokt de wereld niet op. Wielrennen kent eigenlijk een (1) echt groot mediageniek wielerevenement, dat is Le Tour. Het overige is leuk. Dus waarom deze sporten als je een markt positie in wilt nemen van het Bwin en consorten geweld? Sponsor dan Ajax… Wat is de strategische gedachten dan precies? Hoe herover je de positie op lokaal niveau? Ik krijg hem niet rond in mijn hoofd. Beide sporten bestaan voor het grootste gedeelte uit ongebonden sporters en de Lotto is er de laatste jaren niet in geslaagd de gebonden sporters voor zich te winnen…

Nee…. de Lotto is ontstaan op een klein voetbal clubje met een toto, om zo voor inkomsten te zorgen en dat groeide uit tot de nationale loterij voor de sport. De Lotto van en voor de sport. Waar uiteindelijk NOC*NSF gelden incasseert en dat verdeelt onder haar leden. Veel van deze gelden gaan naar topsport programma’s en een ander gedeelte moet bijdrage aan de ontwikkeling van de sport zelf. Top uitgangspunt. Super.

Twee termijnen geleden constateerde toenmalig directeur Harry Linders dat gebonden sporters in Nederland helemaal geen idee hadden hoe dat werkte en wat de koop van een lot voor hun eigen sport (club, lidmaatschap, etc) kon betekenen. De Lotto zette koers op de bonden en haar leden. Zij probeerde diverse pogingen om zichzelf zichtbaar te maken. Maar echt los kwam dat niet. Altijd topsport gerelateerd, veel topsporters die iets over de Lotto riepen, met uitingen op hun kleding liepen… Maar echt zoden aan de dijk.. Nee. Intussen begreep de Vriendenloterij met haar partnership KNVB / Eredivisie heel goed waar het om ging. Meerwaarde creëren voor de lokale sport, direct zichtbare concrete zaken op je club realiseren. In je eigen sportomgeving. Daar liepen mensen warm voor. Daar werd niet een topvoetballer voor gebruikt maar een aaibare en betrouwbare man, namelijk Humberto Tan.

Het gedeelte voor de sport zit wel goed, het geld blijft in ieder geval naar NOC*NSF stromen. Het gedeelte van de sport is structureel helemaal mis. Niet herkenbaar, niet dichtbij de sporters zoals jij en ik, en vooral niet relevant voor de sporters, bestuurders, trainers, coaches en vrijwilligers van sportverenigingen in het land. Zij smachten om hulp en ondersteuning. Want het is helemaal niet makkelijk. Juist daarin kan de Lotto een o zo belangrijke rol vervullen. Terug naar de basis. En de kracht van de Lotto.

Zodat sportend Nederland echt gaat voelen wat de Lotto voor haar cluppie, en iedereen daarbinnen doet! Laat het 10 a 15 miljoen zijn wat de Lotto nu gaat sponsoren voor beide ploegen, daar komt een zakje activatie en communicatie budget bij… Wat zou het verenigingsleven in Nederland daar mee geholpen zijn. Wat had je daar voor maatschappelijk relevante dingen voor kunnen doen.

Het enige wat sportend Nederland de komende jaren ziet, is Lotto op haar beeldscherm die topsporters verpakt. Maar enige meerwaarde en relevantie voelen zij niet… IJs is glad, maar ijzel op een berg is heel hard de verkeerde kant op glijden….

Enige positieve puntje is dat we bij elke tourstart al in het geel zullen rijden en het is die jongens natuurlijk wel gegund. Een goede en betrouwbare sponsor te hebben.

Alle blogs en columns over de Tour de France

Afbeelding (CC): Brassynn