Innovatieve Dyneema-broek beschermt renners Team-Giant Alpecin tijdens TdF

We herinneren ons allemaal nog wel de ernstige valpartij van Johnny Hoogerland tijdens de Tour de France 2011. Een auto van France Télévisions raakte wielrenner Flecha, die op zijn beurt Hoogerland richting het prikkeldraad instuurde. De kopman van Team Vacansoleil-DCM was een groot aantal verwondingen en een volledig uitgescheurde broek rijker. Het laatste zie je eigenlijk bij (bijna) elke valpartij in een koers: renners rijden vaak met gescheurde of kapotte wielerbroeken verder, omdat de broeken voornamelijk zijn ontworpen voor een hoog comfort en niet zozeer om bescherming bij een valpartij te bieden. Volgens DSM is dit verleden tijd: de innovatieve Dyneema®-broeken zouden niet alleen zeer comfortabel, maar ook optimale bescherming bieden. Team Giant-Alpecin krijgt de eer om de broekjes uit te testen tijdens de Tour de France.

Supersterk kunststofvezel al gebruikt in Volvo Ocean Race en andere sporten

Een nieuw marketingpraatje van een wielerkleding-aanbieder of een nieuwe standaard voor het profwielrennen? Daar komen we helaas pas over een aantal maanden achter. Toch lijken de ingrediënten voor een succesvol product aanwezig. Het broekje is het resultaat van een nieuwe samenwerking tussen de wetenschappers van DSM, Taina (het bedrijf dat de stof produceert), de technische medewerkers van Giant-Alpecin en hun kledingfabrikant Etxeondo. De beschermende wielerbroeken zijn namelijk uitgerust met een nieuwe stof met Dyneema-vezels. Bij het laatste zal er waarschijnlijk bij de meeste mensen geen belletje rinkelen, maar Dyneema - een supersterk kunststofvezel op basis van polytheen - wordt al jarenlang gebruikt in de zeevaart (vislijnen, netten, touwen Volvo Ocean Race), medische wereld, bij kogelwerende producten (vesten, helmen), vliegersport (kitesurfen) etc.

Ook in de sportwereld is het niet onbekend: o.a. eerder bij de Nederlandse wielerploeg op de Olympische Spelen in Londen (2012), in schaatspakken van Nederlandse Olympiërs, in het schermen en in kleding voor het duiken. De broeken zouden nu echter verder ontwikkeld zijn en daardoor niet alleen betere bescherming bieden (waardoor het risico op ernstige verwondigheden vermindert is), maar ook aan de hoge comforteisen van de wielrenner voldoen. En hoe je het wendt of keert: het laatste heeft niet alleen bij profrenners, maar ook recreatieve renners de allerhoogste prioriteit. 

Team Giant-Alpecin gegroeid naar 'proefkonijn' in het wielrennen

De introductie bij Team Giant-Alpecin stroomt voort uit de partnership die DSM sinds januari met de ploeg heeft (partner in innovatie). Kennis op gebied van zogeheten Materials Sciences  en Life Sciences  wordt ingezet om innovatieve materialen, kleding en voeding te ontwikkelen. De samenwerking tussen de Duitse wielerploeg (met een groot Nederlands tintje) en DSM heeft naast een nieuwe wielerbroek, ook geleid tot een probiotica pil (die het natuurlijke immuunsysteem instand zou houden en de spijsvertering stimuleren) en het hersteldrankje Peptopro (een drankje dat direct door het lichaam wordt opgenomen en aan de spieren wordt afgegeven). Al met al kunnen we dus lichtjes concluderen dat Team Giant-Alpecin ook een soort 'proefkonijn' is voor nieuwe innovaties in het wielrennen. 

I Am A Racer

De innovatieve broekjes werden met de presentatie van de I Am A Racer-video (zie onderaan de blog) gepresenteerd. Hoewel de broekjes als eerste uitgetest worden door de ploeg van de Nederlandse renners Tom Dumoulin, Koen de Kort, Ramon Sinkeldam, Albert Timmers en Roy Curvers, zal het product even later ook in een gelimiteerde oplage beschikbaar gesteld worden voor semiprofs en amateurwielrenners. Via de website van Dyneema kunnen overtuigde wielrenners door middel van 'pre-ordering' kans maken op één van de outfits en een sprintclinic. Je moet hier echter wel een flinke duit in het zakje doen: voor €299,- ontvang je een short en shirt, die - als de berichten uiteraard kloppen - wél weer langer mee zouden moeten gaan dan andere broekjes.  

Om het concept rond de 'I Am A Racer Dyneema® brand'-campagne te ontwikkelen en uit te voeren, schakelde DSM sportmarketingbureau Triple Double in. Zij zijn betrokken bij het creëren van awareness en het meedenken over de lancering op de consumenten sportmarkt. Sportnext werd getipt over de berichtgeving, maar heeft besloten om zelf een artikel over de innovatie te schrijven.