Innovatieve LCD-zonnebril uit Nederland maakt zich op om de sportwereld te veroveren

In twee jaar zal het hele wielerpeloton hiermee rijden, met deze lovende woorden verwacht Andy Schleck, winnaar van de Tour de France in 2010, dat een innovatieve LCD sportzonnebril de nieuwe standaard zal worden in het wielrennen. Hoewel de technologie al gebruikt wordt bij de Amerikaanse Special Forces, maakt het Nederlandse bedrijf CTRL Eyewear zich nu op om de sportwereld te veroveren. De wielerwereld komt als eerste aan de beurt, maar de bedoeling is dat het product ook in andere sporten gaat aanslaan. Ooit begonnen als een Indiegogo crowdfundingcampagne (waarmee 300.000 dollar werd opgehaald!), maar over drie maanden klaar voor de consumentenmarkt.

Automatisch kleurende glazen

ac Het meest bijzondere aan de CTRL One is de e-Tint technology dat er in verwerkt zit. Deze technologie van AlphaMicron Inc., een Amerikaanse technologiebedrijf, wordt al gebruikt in brillen bij troepen van de Amerikaanse landmacht, luchtmacht en marine. Via het Nederlandse dochterbedrijf wordt het nu voor het eerst in de sportwereld geïntroduceerd. E-tint, wat staat voor Electonric Tint-on-Demand, maakt het mogelijk dat de bril automatisch de juiste tint kiest via een geïntegreerde fotovoltaïsche sensor. Bij bewolkt weer zullen de glazen bijvoorbeeld lichter kleuren, dan weer de volle zon schijnt. Een batterij - dat volgens de makers tot zeventig uur mee moet gaan - zorgt ervoor dat de sensor kan blijven werken. Mocht de bril naar je mening toch niet goed afgestemd zijn dan kun je het eventueel ook handmatig aanpassen met een knop. 

Crowdfundingcampagne levert 300.000 dollar op

Hoewel de bril media november / december 2015 op de consumentenmarkt moet verschijnen, werd via een crowdfundingcampagne op Indiegogo al gekeken of er vanuit de consument vraag naar de bril is. De verwachtingen werden al snel overschreden: het project groeide binnen no time uit tot de succesvolste 'brillencampagne' en wist zelfs de 'overall top 10van het crowdfundingplatform binnen te treden. Twee weken voor het verstrijken van de deadline is er al $309.907 dollar opgehaald bij 1.436 funders. En dat terwijl het project pas op 29 augustus afloopt en de initiatiefnemers in eerste instantie mikten op een bedrag van $20.000 dollar. Doordat er steeds meer geld werd opgehaald is de bril steeds verder geïnnoveerd. Zo werden er nieuwe kleuren toegevoegd, is de bril 'anti fog' gemaakt (mist), is de batterij geupgrade van 50 naar 70 uur etc. (zie plaatje onderaan de blog).

Inmiddels is de bril in 7 verschillende kleuren verkrijgbaar en is er een Andy Schleck-editie uitgebracht. Er is één nadeel: aan de bril hangt wel een stevige prijskaartje. De 'early backers' konden de bril voor $125 dollar (ong. €112,-) kopen, maar dit was wel met 50% korting. Wie er vroeg bij is kan echter nog wel vanaf $170 dollar (€150,-) op Indiegogo een bril bestellen. Geen lage prijs, maar nog altijd goedkoper dan de $250 dollar dat in de retail gevraagd zal worden. 

Van wielrennen naar andere sporten

Het Nederlands bedrijf probeert via het wielrennen 'groot' te worden. Dit is ook niet onlogisch, omdat een (sport)zonnebril op een wielrenfiets onmisbaar is. Volgens CTRL Eyewear is er al contact geweest met diverse Tour de France-teams, waardoor de bril mogelijk volgend wielerseizoen al zijn intrede gaat maken in het peleton. Naast het wielrennen (met Andy Schleck als promotor) heeft ook Valentino Rossi - negenvoudig wereldkampioen MotoGP - zijn steun betuigd en mikt CTRL Eyewear zich de komende jaren ook op het mountainbiken, hardlopen, wandelen en racen. Gaat het meest succesvolle Nederlandse crowdfundingproject ooit, aanslaan in de sportwereld?