Inspiratie en innovatie op Opening Day SportMarketing & Management

Afgelopen vrijdag 20 november is het nieuwe pand van de opleiding SportMarketing & Management (SMM) van de Hogeschool Rotterdam geopend. Mede door de inspirerende sessies van de Rotterdamse topsportprominenten Jeroen Hertzberger, Francisco Elson, Robert Eenhoorn, Robin van Galen, Alexander Brouwer en Robert Meeuwsen was het een geslaagde dag.

Op Opening Day werd het nieuwe pand en de nieuwe opzet van de opleiding aan de buitenwereld getoond met inspirerende sessies van diverse gamechangersuit de sportmarketingwereld. Bijna 400 studenten, alumni en professionals uit de sport(marketing)wereld waren op de openingsdag aanwezig.

Prof. Jan Rotmans deed de aftrap met een lezing over de veranderingen in ons tijdperk en hoe de samenleving, de Hogeschool en haar studenten zich op deze toekomst kunnen voorbereiden. Hij riep de studenten op om in actie te komen. Rotmans: Als je onderdeel bent van een revolutie moet je niet stil blijven zitten. De sportwereld is conservatief, maar jullie als studenten kunnen hier verandering in brengen! Vervolgens vertelde Peter Sprenger hoe de veranderingen in de samenleving de sportmarketing gaan beïnvloeden en hoe digitalisering daarin een cruciale rol heeft. Zo vertelde hij onder meer over de enorme impact van social media: Dirk Kuijt heeft 1 miljoen volgers op Twitter. Daarmee is het merk Kuijt qua mediawaarde groter dan Feijenoord.

Na de feestelijke opening van het pand vertelden diverse Rotterdamse topsportprominenten hun inspirerende verhalen. Dit waren ondermeer: wereldkampioenen beachvolleybal Alexander Brouwer en Robert Meeuwsen, NBA-basketbalkampioen Francisco Elson, HCR-aanvoerder en hockey-international Jeroen Hertzberger, tophonkballer en huidig algemeen directeur van voetbalclub AZ Robert Eenhoorn en gouden Olympisch waterpolocoach Robin van Galen. Hertzberger en de beachvolleyballers Brouwer en Meeuwsen (in het verleden wereldkampioen in hun sport) hebben bovendien een speciale band met SMM, want zij doorliepen zelf deze opleiding.

Robin van Galen vertelde over zijn droom als waterpolospeler om een Olympisch toernooi te winnen, maar dat dit door diverse blessures niet lukte. Op een inspirerende manier legde hij uit hoe hij in 2008 als coach van het Nederlands dameswaterpoloteam alsnog zijn droom waarmaakte: je moet als team geconcentreerd zijn en je taken uitvoeren om in een goede flow terecht te komen hetgeen uiteindelijk kan leiden tot succes. Robert Eenhoorn vertelde over het belang van teamwork, communicatie en cultuur als je wilt winnen. Of het nu gaat om een sportwedstrijd of commercieel succes: het belangrijkste verschil tussen bedrijfsleven en sport is dat je bij de laatste dagelijks een winst- en verliesrekening gepresenteerd krijgt.

Na een afsluitende sportquiz in het sportcafé is vanuit de opleiding SportMarketing & Management onder het genot van een borrel de stichting 'Vrienden van SMM' gelanceerd. Dit is het Rotterdamse sport(marketing) platform waar studenten, docenten en oud-studenten van de opleiding, het bedrijfsleven en sportorganisaties elkaar kunnen ontmoeten. Zo blijven de opleiding en haar studenten midden in de sportwereld staan en kunnen ze optimaal in blijven spelen op de nieuwste (sport)marktontwikkelingen.


Op de hoogte blijven van ontwikkelingen bij de opleiding? volg SportMarketing & Management op Facebook. Voor meer informatie over de opleiding SportMarketing & Management: www.hogeschoolrotterdam.nl/smm