Intersport wil als eerste KNVB-partner vrouwenvoetbal bijdrage leveren aan verdere groei

Intersport is de eerste KNVB-partner van het vrouwenvoetbal in Nederland. Dé multi-sportspeciaalzaak van ons land wil de komende jaren een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere groei van het meisjes- en vrouwenvoetbal, onder meer door de sport letterlijk naar de mensen te brengen. Mitchel Dijkstra, Marketing & Communicatie Coördinator bij Intersport, legt aan SportNEXT uit waarom Intersport en vrouwenvoetbal een goede match is.

De samenwerking tussen Intersport en de KNVB kwam mede dankzij sportmarketingbureau Triple Double tot stand. In bijzijn van de selectie van het Nederlands vrouwenteam werd op 12 september het partnership tussen Intersport en de KNVB bekrachtigd. De samenwerking loopt tot en met het WK in 2019 en het EK volgend jaar in Nederland is het eerste grote podium om de aandacht rondom het Nederlands vrouwenvoetbal verder te vergroten.

Waarom heeft Intersport besloten KNVB-partner te worden van het vrouwenvoetbal?

Mitchel Dijkstra: "Reeds geruime tijd zien wij een aanzienlijke positieve ontwikkeling in vrouwenvoetbal. Hierbij in gedachte nemend dat voetbal voor Intersport (en zeker in Nederland) een belangrijke focus categorie is, "vrouwen" een duidelijke focus zijn en onze gedrevenheid naar innovatie en partnerships, was het besluit snel gemaakt."

Hoe gaat de samenwerking eruitzien?

Dijkstra: "Intersport en de KNVB gaan samen opereren met één doel: de groei van het meisjes- en vrouwenvoetbal in Nederland verder stimuleren. Intersport zal bijvoorbeeld events organiseren om het vrouwenvoetbal letterlijk naar de mensen te brengen en wij zullen de Oranje Leeuwinnen volgen en ondersteunen in hun reis naar WEURO2017, waar Intersport tevens de Official Sport Retail Partner van is."

Hoe past de samenwerking met de KNVB in de strategie van Intersport?

Dijkstra: "Intersport omarmt sport in al zijn diversiteit en rijkdom. Wie je ook bent, op welk niveau je ook speelt en wat je drijfveren ook zijn. Intersport helpt jou de sport te ervaren zoals jij dat wil. 'Sport to the people' is wat Intersport wil uitdragen. Intersport wil sport dus naar de mensen brengen en een partnership met de KNVB helpt ons daarbij. De toegankelijkheid van het vrouwenvoetbal en het Nederlands vrouwenelftal sluit tevens goed aan bij die gedachte. Het vrouwenvoetbal ontwikkelt zich volop, maar is er nog niet. Er zit nog een enorme groei en rek in. Wij zijn ervan overtuigd dat wij deze groei samen met de KNVB verder kunnen stimuleren en het naar een volgend level kunnen brengen.”

vlnr: Jan Willem Juffer (directeur Intersport), Oranje-aanvoerster Mandy van den Berg, Minke Booij (manager Vrouwenvoetbal) en Jean-Paul Decossaux (directeur commerciële zaken betaald voetbal)

Intersport leverde onlangs ook al een bijdrage aan het Braziliaanse vrouwenvoetbal met de campagne 'Balls for Brazil'. Waarom is het voor jullie zo belangrijk om het vrouwenvoetbal (wereldwijd) te ondersteunen?

"Als eerste partner in het vrouwenvoetbal is het EK in eigen land natuurlijk een prachtig platform dat volop mogelijkheden biedt om te activeren"

Dijkstra: "Vrouwenvoetbal is de snelst groeiende teamsport van Nederland. En niet alleen binnen voetbal, maar over alle sporten neemt de participatie van vrouwen enorm toe. Vrouwen doen het ook goed in de sport. In 2009 werd de halve finale op het EK voetbal bereikt door de vrouwen, het Nederlands Elftal Onder 19 werd in 2014 Europees Kampioen en in 2015 deden de Leeuwinnen voor het eerst mee op het WK in Canada. Hoewel de Oranje Leeuwinnen zich niet wisten te plaatsen voor Rio, waren deze Spelen wel (weer) die van de Nederlands vrouw. Van de elf medailles zijn er acht door vrouwen behaald. Tot slot zijn de Oranje Leeuwinnen voor het eerst vertegenwoordigd in het spel FIFA 17. Al deze ontwikkelingen bewijzen de potentie van deze sport."

ZIE OOK: INTERSPORT steunt Braziliaans vrouwenvoetbal met campagne ‘Balls for Brazil’

Kun je al iets zeggen over wat Intersport in de aanloop naar en rondom het EK vrouwenvoetbal in Nederland gaat doen?

Dijkstra: "In aanloop naar het EK vrouwenvoetbal volgen wij uiteraard het Nederlands Vrouwenelftal in hun 'Road to WEURO 2017'. Rondom het EK zullen wij als Official Sport Retail Partner diverse activiteiten ontplooien rondom de stadions en in de Intersport-winkels. Concreet kunnen we hier nog niets over kwijt, maar als eerste partner in het vrouwenvoetbal is het EK in eigen land natuurlijk een prachtig platform dat volop mogelijkheden biedt om te activeren."