Interviews spelers voor de eigen club backdrop: zoals het hoort

Het is een simpel idee, maar je moet er maar opkomen. De radartjes in mijn hoofd draaiden al een tijdje op volle toeren, maar het was me nog niet gelukt om het idee dat door mijn hoofd ging voor te stellen aan clubs om te kijken of het ook draagvlak en potentie zou hebben. Je kent dat wel, te druk, te veel projecten tegelijk en soms moet iets ook op het juiste moment komen.

Dat moment kwam deze zomer echter op een dag dat ik zowel een afspraak had met Menno Geelen van Ajax en later die dag met Mark Koevermans en Bas Raemakers van Feyenoord. Toen het idee gedeeld was, haakte Peter Rovers van PSV telefonisch aan en reageerde ook direct positief. De commerciele strategen bij de topclubs zagen direct de voordelen en wilden het sowieso bij hun onderlinge wedstrijden implementeren. En zo was de vuurdoop bij PSV-Feyenoord gisteren.

Wat tolde er dan al zo lang door mijn hoofd?

Ik vind het al jaren heel raar dat spelers van een club bij een uitwedstrijd hun interviews doen voor de backdrop van de tegenstander. Het is wereldwijd geaccepteerd en naar welke competitie je ook kijkt, het is overal hetzelfde: Als spelers worden geïnterviewd is dat voor de backdrop met sponsoruitingen van de thuis spelende club. Klaar!

Dus stond bijvoorbeeld vorig jaar Jordy Clasie, aanvoerder van Feyenoord, bij een uitwedstrijd van zijn club in de Arena voor de sponsorback drop van Ajax met daarop o.a. Mercedes terwijl Jordy vol trots met Opel op zijn shirt voor de camera stond. Onlogisch en vanuit sponsoroogpunt ook ongewenst.

Maar niemand nam er aanstoot aan, het is volledig geaccepteerd. Sommigen onder U zullen dan ook zeggen: lekker belangrijk, het is maar een detail en waarom moet het nu ineens weer anders, het is allemaal al zo commercieel. Maar the Eye is in the Detail  en door te blijven innoveren kun je ook blijven verrassen en dus je sponsors nog beter bedienen.

Maar ook: het medialandschap verandert snel, net als het sponsorlandschap. Vroeger had je geen Twitter, Facebook, Instagram of eigen club media. Nu maken clubs van de nieuwe media veelvuldig gebruik om bijvoorbeeld wedstrijd interviews te delen met fans op alle mogelijke platformen. En hoe onlogisch is het dan dat een speler van club A, zijn verhaal doet voor een bord vol commerciële uitingen van club B. Die ook nog eens conflicterend (kunnen) zijn. Zeker nu de media uitingen op veel meer platformen te zien zijn.

Want je wilt als club toch vooral uniformiteit en dezelfde boodschap uitdragen.


Jordy Clasie voor de backdrop van de thuisclub na afloop van PSV - Feyenoord vorig jaar (2014).

Wat is dan het idee?

Het is heel simpel: tijdens de onderlinge wedstrijden van Ajax, PSV en Feyenoord worden de spelers altijd geïnterviewd voor de backdrops van de eigen club. Zowel voor de NOS, FOX als Regionale omroepen. Een speler van Ajax staat dus niet meer voor de backdrop van Feyenoord bij een wedstrijd in de Kuip, maar gewoon voor de back drop zijn eigen club. En bij PSV-Feyenoord dus voor het eerst in de praktijk uitgevoerd,

Per saldo blijft het aantal minuten dat men in beeld is op televisie met de backdrop over een heel seizoen gelijk, maar het goede nieuws is dat de achtergrond en dus ook de communicatie-uiting van de sponsor consistent is.

Nu nog alleen voor de onderlinge wedstrijden van de traditionele topclubs, maar wellicht in de toekomst ook bij alle andere wedstrijden in de Eredivisie. Dan heeft een sponsor dus geen 17 wedstrijden exposure, maar 34 wedstrijden en dat komt de frequentie, herkenbaarheid en uitstraling ten goede. Een win-win voor alle partijen.

Het was Alex Tielbeke van de Eredivisie (en Fox) die zich op verzoek van de clubs hard heeft gemaakt voor implementatie van het idee en dat is een compliment waard,. Het lijkt dan wel simpel, op technisch gebied moest er wel het een en ander geregeld worden met bijv. de producent Endemol en de mannen van Sports Exposure die de backdrops bij de clubs verzorgen.

Nu eens kijken of het idee navolging krijgt in Nederland en op termijn in de rest van Europa. Nederland is altijd innovatief geweest op het vlak van sponsoring en die voorsprong moeten we koesteren en vasthouden.  En ook dit: invented bij Chris Woerts van @cwoconsultancy. Met dank aan de clubs en Alex Tielbeke voor het omarmen en implementeren van het idee.


Van Bronckhorst na afloop van PSV - Feyenoord dit seizoen.