Is virtual reality de gamechanger waar de sportindustrie op hoopt?

De Champions League-finale tussen Real Madrid en Juventus was onlangs de zoveelste sportwedstrijd in een lange rij van sportevenementen die werd uitgezonden in virtual reality. Broadcasters experimenteren volop met VR, misschien ook wel in de hoop dat dit de oplossing is voor de dalende kijkcijfers naar livesport op televisie. Is VR de gamechanger waar de sportindustrie op hoopt?

De openingswedstrijd dit seizoen in de Bundesliga, Feyenoord-PSV in de Eredivisie, Super Bowl LI, de Olympische Spelen in Rio, wedstrijden in de MLB en de NBA, UFC 212. Zomaar een opsomming van sportevenementen die het afgelopen jaar in virtual reality te bekijken waren. Sport is naast games hét terrein voor de laatste VR-ontwikkelingen.

Broadcasters zetten volop in op VR. Ze gokken dat het een van de 'next big things' wordt en in elke sport wordt er gekeken naar de mogelijkheden die VR biedt.

ZIE OOK: Virtual Reality is ‘here to stay’

De kijkcijfers van livesport zijn het afgelopen jaar gedaald. Mensen kijken minder tv en dat is slecht voor zowel clubs, organisaties als broadcasters. In de zoektocht naar - voornamelijk – jonge kijkers wordt nu gekeken naar grote technologiebedrijven. Deze bedrijven beginnen steeds meer zich te mengen in de strijd om uitzendrechten, getuige de recente deals van Amazon, Facebook en Twittter om sportwedstrijden te livestreamen.

Behalve het uitzenden van sportwedstrijden via social media zou ook de introductie van nieuwe technologieën ervoor kunnen zorgen dat de daling van kijkcijfers een halt wordt toegeroepen. Jonge sportfans willen graag een meer meeslepende, gepersonaliseerde en interactieve ervaring als ze livesport kijken. Dat is waar VR om de hoek komt kijken.

Nieuwe inkomstenbron

De verwachting is dat de VR ervaring rondom sport vooral gericht is op fans die vanuit huis naar sportwedstrijden kijken. Zij zullen de mogelijkheid hebben om voor een lage prijs hun digitale stoeltje op de eerste rij te bestellen en vanuit verschillende invalshoeken een wedstrijd te bekijken. Het feit dat gebruikers zélf hun camerakeuze kunnen maken in stadions wordt als een van de unieke aspecten van VR gezien. Daarnaast hebben gebruikers ook toegang tot unieke beelden achter de schermen en herhalingen vanuit een 360 graden perspectief. Hiermee werd bijvoorbeeld al geëxperimenteerd tijdens de laatste editie van de Super Bowl in februari.

Hoewel VR nog niet helemaal door het grote publiek is omarmd, benadrukken experts dat het géén hype is. Zo verwacht PwC dat de consumentenmarkt voor virtual reality in 2021 is gegroeid tot 5 miljard dollar, een jaarlijkse stijging van 64 procent gedurende de komende vier jaar. "Ik denk dat virtual reality een nieuwe bron van inkomsten gaat worden en ik denk dat sportorganisaties verschillende abonnementen aan mensen gaan verkopen", zegt Chris Vollmer, PwC’s wereldwijde entertainment- en media-adviseur, tegen SportTechie.

"VR biedt niet alleen een mogelijkheid om op nieuwe manieren te engagen met sportfans. Clubs kunnen experimenteren met duurdere abonnementsvormen voor de beste stadionplekken of een blik achter de schermen of juist goedkopere acties voor andere plekken in het stadion. Zullen er advertenties tijdens de streams afgespeeld worden? Ontstaan er mogelijkheden om ook buiten wedstrijden om, zoals tijdens trainingen of reizen die het team maakt voor de volgende wedstrijd, fans te verleiden tot aankopen? Er zijn enorm veel opties."

Gamechanger

De personen achter de UFC en de X Games geloven in ieder geval in virtual reallity. Beide organisaties zijn een samenwerking aangegaan met Samsung. In juli wordt de zomereditie van de X Games live en in 360 graden uitgezonden. Fans wacht dezelfde ervaring bij de meest populaire UFC-gevechten. Met een Samsung Gear en de VR Live Pass is het mogelijk deze sportevenementen in virtual reality te bekijken. 

"We zijn ons altijd bewust geweest van de potentie om UFC en VR te combineren. Met Samsung kunnen we fans nu de ultieme belevenis geven", zegt UFC Chief Operating Officer Ike Lawrence Epstein. "Dit is een echte gamechanger in de manier waarop kijkers wereldwijd van de vechtsport genieten."

Virtual reality is aan een gestage opmars bezig in de sportwereld. Vrijwel elke sportorganisatie experimenteert met deze 'nieuwe' techniek. VR zou daadwerkelijk weleens de gamechanger kunnen zijn waar de sportindustrie op hoopt.

Klik hier voor meer informatie over de samenwerking tussen de X Games en UFC en Samsung.


Headerfoto: Twitter@MunFaridConsult