Jumbo meest besproken supermarkt dankzij sportsponsoring

Van alle Nederlandse supermarkten is Jumbo online de meest besproken supermarkt van 2015, zo blijkt uit een onderzoek van monitoringtool Buzzcapture. Op de belangrijkste nieuwssites en social media-kanalen wordt de kersverse 'Sponsor van het Jaarvaker genoemd dan alle andere concurrenten en de belangrijkste reden hiervan is sportsponsoring.

Bijna 800.000 berichten over supermarkten

Totaal zijn vanaf 1 januari 2015 bijna 800.000 berichten over supermarkten geplaatst op online- en social media. Hierbij werd Jumbo in 265.000 berichten genoemd (34% van het totaal) en Albert Heijn in 259.000 berichten (33%). Bij deze telling zijn berichten die de merken zelf geplaatst hebben op social media niet meegeteld.

Het online volume van Jumbo wordt niet veroorzaakt door een grote piek in de berichtgeving. Van de afgelopen elf maanden is Jumbo in de maanden april t/m september meer besproken dan Albert Heijn.

Sportsponsoring maakt Jumbo grootste

Wanneer ingezoomd wordt op de meest besproken onderwerpen van Jumbo komt direct de sportsponsoring naar boven drijven. In 19% van alle berichten over Jumbo wordt gerefereerd aan de sportploeg Team Lotto NL-Jumbo. Samen met De Lotto is Jumbo sponsor van een schaatsploeg én een wielerploeg met dezelfde naam. In 2015 was Jumbo ook op een vervelende manier in het nieuws. Bij twee Jumbo-vestigingen in Groningen werden explosieven geplaatst. Één van de twee bommen ontplofte daadwerkelijk en beschadigde een raam. Een winkel in Zwolle kreeg een verjaardagskaartje met een beetje explosieve stof. De afperser eiste een onbekende hoeveelheid bitcoins, een virtuele munteenheid. Van alle online- en social mediaberichten over Jumbo in 2015 ging 5% over deze zaak.

Wanneer Jumbo geen sportsponsoring had toegepast of wanneer de afpersingszaak niet aan de orde zou zijn geweest, werd Albert Heijn het meest besproken.

Wielrennen genereert meer buzz dan schaatsen

De combinatie van het schaats- en wielerteam maakt de sportploeg van Lotto NL-Jumbo uniek. Interessant is te zien of de ene sport meer aandacht op online en social media genereert dan de ander. Wanneer we puur kijken naar het aantal berichten in de periode van 1-9-2014 tot 1-12-2015 dat op 'open databronnen' wordt gevonden van de belangrijkste sporters, wordt snel duidelijk wie het meest genoemd wordt.

Hierbij ligt de grote piek in de maand van de Tour de France. Hierbij moet aangetekend worden dat er rond dit evenement veel accounts live berichten plaatsten op social media en live blogs telkens werden geüpdatet. Maar ook op online nieuwssites tekent bovenstaande verhouding zich af.

ZIE OOK: Jumbo en ING uitgeroepen tot (sport)sponsors van het jaar


Foto's: Facebook Team Lotto NL-Jumbo & Buzzcapture