Keynotes van de #SPECOTour2015: integer sportbestuur, vrouwen in de sport, sport & media 3.0 en Rio

De #SPECOTour2015 was een inspirerende, energieke en informatieve tour door de sportwereld voor SPECO studenten. De thema’s integer sportbestuur, vrouwen in de sport, sport & media 3.0 en Road 2 Rio kwamen voorbij. Aan de hand van de meest opmerkelijke en interessante quotes wordt een samenvatting gegeven van deze succesvolle tour.

Integer sportbestuur

Een thema dat met de soap rondom de FIFA enorm actueel is. Integer sportbestuur brengt dilemma’s met zich mee waar enerzijds de ethische en/of maatschappelijke verantwoording voorop staat en anderzijds commerciële belangen een grote rol spelen.

  • We worden door delen van de wereld uitgelachen als ze onze discussie over integer bestuur horen.

  • Het gaat om de knikkers. Hoe meer geld, hoe minder moraal.

  • Uiteindelijk draait het maar om één ding in het voetbal en dat is Teletekst pagina 819.

  • De macht van de media mag bij het thema integer sportbestuur niet onderschat worden.

ZIE OOK: Column Hugo Gruijters - Integer sportbestuur

Vrouwen in de sport

De sport kent bijzondere vrouwen en bijzondere verhalen. Olympisch zilver winnen en niet tevreden zijn. Maar ook de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal mag niet onbesproken blijven. De vrouwen die bij de KNVB nog onder de amateurs vallen en er alles aan doen om zichzelf op de kaart te zetten.

  • Meedoen is belangrijker dan winnen zeggen ze. Maar als échte topsporter telt maar één ding en dat is winnen.

  • Men denkt dat het geen topsport is als er geen duizenden toeschouwers zijn. Maar dat zijn randvoorwaarden. Topsport zit in jezelf.

  • Het meisje staat centraal bij de KNVB. Soms is het beter om met de jongens samen te spelen, maar soms ook niet. Het blijft natuurlijk beleid, niet ieder meisje kan door de KNVB aan de hand worden genomen.

  • De Oranje Leeuwinnen gebruiken nieuwe media en bouwen hun eigen merk. “Er is niemand zo toegankelijk als wij.

ZIE OOK: Column Eefje Janus - Vrouwen in de sport

Sport en Media 3.0

Sport en Media 3.0. Waar men zich zo’n 10 jaar geleden nog hardcopy inschreef voor bijvoorbeeld de Marathon van Eindhoven, gaat nu alles digitaal. De hoeveelheid data neemt in sneltreinvaart toe, maar wat zijn de mogelijkheden daarvan? Het medialandschap verandert en daarmee ook de beleving van de consument. Sport en Media 3.0 is een thema dat ongekend relevant is voor sport en media en sport en marketing studenten en professionals.

  • Bij alles wat je online doet, geef je data af waarmee relevante content wordt gecreëerd. Data is essentieel om tot relevante en interessante content te komen.

  • De social media van sporters zijn groter dan die van de clubs. Personalities creëren waarde.

  • Marketing has become the product. Het gaat niet om het blikje Red Bull, maar om de beleving.

ZIE OOK: Column Mark Brants - Sportmedia 3.0 bij de Ironman in Hawaï: ik ben erbij!

Road 2 Rio

Tot slot de Olympische Spelen, die in een pre-Olympisch jaar niet mogen ontbreken. De Road 2 Rio is ingezet en niet alleen topsporters en sportbonden, maar ook commerciële partijen en alle sportfans en toeschouwers tellen af tot 5 augustus 2016: Rio!

  • Uitdagingen voor NOC*NSF richting Rio. De Brazilianen kennen het woord deadline niet, maar ze zijn de koning van het improviseren. En als je iets nodig hebt bij evenementen is het improviseren. NOC*NSF is positief gestemd over de verwachtingen van het gastland.

  • De kunst van het wachten. Bij succes zijn er sponsoraanvragen in overvloed, maar zorg dat je zorgvuldig en geduldig bent om de écht goede deals er tussen uit te halen.

  • De meeste tickets zijn verkocht voor volleybal en beachvolleybal. In beide disciplines zijn tot nu toe meer kaarten verkocht dan in alle andere sporten samen.

ZIE OOK: Column Martijn Musters - #GoTeamNL

SPECOTOUR 2015

Samenvattende blog en laatste bijdrage in de serie 'SPECOTour 2015'. De SPECOTour is een speciale onderwijsweek voor studenten van de opleidingen SPECO Sport & Media en SPECO Marketing & Management (Fontys Economische Hogeschool Tilburg). In de week van 5 t/m 9 oktober verscheen elke dag een column van één van de verbonden docenten op SportNEXT, welke inspeelt op de (centrale) thema van de dag.