KNLTB serveert visie voor sportbond van de toekomst

Nederland is in de ban van tennis. Het Nederlandse Fed Cup-team gaat na een prachtige overwinning op Slowakije (4-1) de strijd aan met Australië om een plek in de wereldgroep te veroveren en Sportpaleis Ahoy Rotterdam is deze week het toneel voor alweer de 42e editie van het ABN AMRO WTT. Toptennis schittert en ook de tennisbond KNLTB is volop in ontwikkeling met een nieuw logo, nieuwe positionering en veranderingen bij Toptennis. Algemeen Directeur Erik Poel gaf partners een inkijk in de ontwikkeling naar een markt- en klantgerichte organisatie.

Geen breaking news

De Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB) staat met 600.000+ leden op een sterke tweede plaats zo blijkt uit cijfers van NOC*NSF (2013). Voetbal blijft exceptioneel groot en zowel golf als hockey volgen op gepaste afstand. Toch verscheen een opvallend bericht online, op radio en TV: het ledenaantal van de tennisbond KNLTB loopt terug. In de afgelopen tien jaar is het aantal tennisleden in Nederland teruggelopen van 700.000 naar ruim 600.000. Geen breaking news, zeker niet voor de bond(en). De organisatie maakt de transitie door naar een meer markt- en klantgerichte organisatie waarbij het doel om meer mensen meer te laten tennissen ook in de toekomst bovenaan staat. KNLTB wil de aanjager van tennis in Nederland zijn waarbij clubs de hoekstenen van de (tennis)samenleving zijn. Met een open club(huis) waar iedereen naar binnen kan lopen. Het zorgt voor hogere sportdeelname, verhoogt de leefbaarheid van de buurt en betrekt mensen actief bij de samenleving.

One size does not fit all

Bij de nieuwe positionering tot kenniscentrum van de tennissport is gekozen voor een eigentijdse huisstijl en uitgebreid marktonderzoek om de wensen en behoeften van 'tennissend Nederland' goed in kaart te brengen. Zo moet tennis de komende jaren 'klantvriendelijker' worden met een specifiek aanbod aangepast op leeftijd. 'One size does not fit all' is het gedachtegoed. In vergelijking met andere bonden heeft de tennisbond bijvoorbeeld de meeste leden in de categorie 35+ (bijna 400.000). En de bond zoekt naar manieren om tennis toegankelijker en aantrekkelijker te maken voor de jongere doelgroep. Een goed voorbeeld is het concept Tenniskids waar meer dan 700 clubs gebruik van maken met spelvormen en materialen die goed passen bij hun leeftijd. In de leeftijdscategorie tussen vijf en twaalf jaar ziet de bond nu meer leden binnenkomen dan weggaan. Een enthousiaste Ronald Pothuizen ziet kansen om ook komende jaren door te pakken. Met meer dan 200.000 deelnemers verspreid over 1.700 verenigingen en 10.000 tennisbannen draait in Nederland de grootste tenniscompetitie ter wereld en het doel is om daar meer een teamsport van te maken.

Op het gebied van Toptennis moeten nog stappen worden gemaakt zo maakte Jan Siemerink duidelijk. Oud-topspelers worden actief betrokken om dit de komende jaren vorm te geven. Naast het aantrekken van hoofdbondscoach Martin Bohm maken ook Paul Haarhuis (Fed Cup Captain, Raemon Sluiter (verantwoordelijk voor de jeugd), Richard Krajicek en Esther Vergeer (mentor bij ABN AMRO Talentenprogramma), Sjeng Schalken (kledingsponsor) en Jacco Eltingh zich hard voor de toekomst van het Nederlandse tennis. Helaas heeft de bouw van een nieuw Nationaal Tennis Centrum geen doorgang gevonden doordat de huidige politiek in de gemeente Buren geen gehoor geeft aan de lang voorbereide afspraken die voormalige wethouders maakten met de bond. Met de kennis van nu wordt opnieuw naar de criteria's voor de locatie van het tenniscentrum gekeken.

Partners

Tot slot: om af te sluiten waar de update begon, namelijk bij de prachtige overwinning in de Fed Cup. Tijdens de eerste dag hebben de KNLTB en Fondsgehandicaptensport de samenwerking bekrachtigd om de tennissport voor mensen met een handicap toegankelijker te maken. Ook AA-drink en KNLTB sloten een nieuwe samenwerking om de spelers te voorzien van AA-drink tijdens toernooien, evenementen en trainingen. Daarnaast geeft de steun van ABN AMRO en Bilderberg (na het winnen van de Sponsorchallenge bij Sponsorreport) de bond financiële slagkracht om de ambities te realiseren.

Afbeeldingen: AikyFB TennisKids