Korfbal zet trend met seizoensfinale in Ziggo Dome

Op 8 april staat de Korfbal League-finale weer op het programma in de Ziggo Dome. Het is de tweede keer dat de korfbalfinale in deze venue gespeeld wordt. Vorig jaar was de Ziggo Dome stijf uitverkocht. Dit jaar is het nieuwtje er vanaf. Dus de uitdaging om weer 12.000 liefhebbers richting Amsterdam te bewegen is dit jaar groter. Maar wat bezielde de korfballers om hun succesvolle finale na 30 jaar van Ahoy Rotterdam naar Amsterdam te brengen?

In diverse media was KNKV-Voorzitter Rob Meijer daar in 2016 helder over: "We konden nog wel dertig jaar doorgaan", verwijzend naar de decennialange traditie van de finale in Ahoy Rotterdam. "Maar voor de positionering van de sport is dit een belangrijke zet."

Doel was om meer publiek te krijgen en dus ook het event 'af te stoffen' en om ook zichtbaar buiten de korfbalcommunity de korfbalsport te herpositioneren . Onder het motto: "Een ander podium, een nieuw geluid" werd er duidelijk ook voor de uitstraling van de Ziggo Dome gekozen. Bovendien was er vijf jaar geleden geen volwaardig alternatief voor Ahoy, sinds 2012 wel en als vooroplopende bond wilde de KNKV niet langer wachten om de Ziggo Dome te proeven.

Er was bestuurlijke lef voor nodig om een voor de korfbalcummunity ingrijpende beslissing te nemen. Er werd met een traditie gebroken. Maar hoe hebben de bezoekers van het event in 2016 de verandering nu eigenlijk ervaren. Was het een verstandige keuze? Om daar antwoord op te geven ging het KNKV in gesprek met de bezoekers zelf en liet sportonderzoek organisatie Sport Intelligence de experience onderzoeken.

ZIE OOK: Unieke samenwerking Korfbalverbond en Tafeltennisbond voor livestreaming

Onderzoekspopulatie en steekproef

De Korfbal League-finale 2016 is in een nagenoeg uitverkochte Ziggo Dome door ruim 12.000 liefhebbers bezocht. Met een respons van 44% op de verstuurde vragenlijst van bezoekers en clubs die online de tickets hebben geboekt is het onderzoek representatief.

Wie zijn de bezoekers van de Korfbal League-finale 2016?

Het overgrote deel van de bezoekers van de Korfbal League-finale 2016 is toeschouwer (86%). De overige 14% is bijvoorbeeld en vrijwilliger, genodigde, sponsor of hoort bij de media. De Korfbal League-finale is duidelijk een evenement voor de korfballiefhebber maar juist weer niet alleen voor de betrokken finalisten. Meer dan de helft van de bezoekers was een neutrale (54%). Opvallend is wel dat het kleinere TOP/Quoratio meer fans mee nam dan hun opponent en grootste korfbalvereniging Nederland: PKC/SWK Groep: 27% tegen 19%.

De ambitie om meer mensen van buiten de eigen community te bereiken lijkt in 2016 in ieder geval nog niet gerealiseerd. De finale is een korfbalfeest. Bijna driekwart van de bezoekers is actief korfballer of is dat vroeger geweest. En het is een gezelschapsevenement want het grootste deel van de bezoekers is in het gezelschap van familie/gezin (53%), gevolgd door vrienden/vriendinnen (31%) en mensen van de vereniging (24%).

Zoals mag worden verwacht in een gemengde sport als korfbal is de verdeling man/vrouw met 47-53% redelijk in balans. Maar liefst een derde van de respondenten is tussen de 40 en 49 jaar oud. De jongeren (<19 jaar) en ouderen (>60 jaar) zijn minder vertegenwoordigd.

"De korfballers zijn die hard fans en trots op hun sport. De finale wordt bezocht door veel ambassadeurs van de Korfbal League-finale"

De Korfbal League-finale kent een grote schare trouwe bezoekers (80%). Het percentage nieuwe bezoekers is nagenoeg gelijk aan 2015. De 20% meer capaciteit is ook gevuld met fans. Dat zijn vaak ook liefhebbers die eerder al finale-edities in Ahoy bezochten. Voor 20% was de editie van 2016 in de Ziggo Dome de eerste Korfbal League-finale die is bezocht. Het aandeel nieuwe bezoekers is daarmee nagenoeg gelijk aan vorig jaar (22%). Door de verhuizing naar de Ziggo Dome waren er in 2016 significant meer bezoekers woonachtig in de provincie Noord-Holland (regio Ziggo Dome) en significant minder in Zuid-Holland (regio Ahoy).

Goede waardering voor de finale

De bezoekers zijn zeer tevreden over hun Korfbal League-finale 2016 in de Ziggo Dome. Het wordt door de bezoekers gemiddeld beoordeeld met een 7,8. Fans die niet eerder een finale bezochten beoordelen de finale nog hoger dan terugkerende bezoekers: gemiddeld een 8,2.

Daar waar het KNKV juist ook inzet op entertainment vinden de bezoekers dat minder belangrijk. Het publiek komt duidelijk voor de sport. Wel valt er nog te scoren op betere zichtlijnen. Een hogere tevredenheid op dit onderdeel zal direct leiden tot een hogere algehele tevredenheid.

De wedstrijd om de derde en vierde plaats is significant meer bekeken dan vorig jaar. Toch wordt dit onderdeel van de Korfbal League-finale minder goed beoordeeld. Gemiddelde beoordeling is een 6,2 en 28% vindt het onderdeel (helemaal) niet passen. Volgens deze respondenten gaat de wedstrijd nergens om en zij zien bijvoorbeeld liever het promotieduel van de Hoofdklasse.

Dagje uit

Korfballers zijn een dagje uit. Daarmee is het een ander publiek dan de concertbezoeker die slechts enkele uurtjes in de Ziggo Dome aanwezig zijn. Dit leidde ertoe dat de goede horeca faciliteiten van Ziggo Dome al snel uitverkocht raakte. De lege vitrines in de horecagelegenheden zorgde voor een lage waardering: 5,2 en werd dus als een onvoldoende beoordeeld.

Sfeer

De sfeer tijdens de Korfbal League-finale wordt positief beoordeeld met gemiddeld een 8. En de zinderende wijze waarop TOP uiteindelijk de finale binnensleepte droeg daar natuurlijk aan bij. Hoewel PKC in de eerste helft ongenaakbaar leek en TOP al voor de rust compleet stuk gespeeld te hebben, kwam de ploeg uit de Bollenstreek na de rust verrassend sterk terug. De ideale finale ontspon zich en kort voor tijd stond het ineens 22-22. Twee treffers van TOP leverden in de slotminuten de winst op voor de club uit Sassenheim.

Daarmee zorgde de finalisten net als bij eerdere edities voor de spanning op de tribunes, de meest bepalende factor voor de sfeer.

Video: Sfeercompilatie Korfbal League-finale 2016


Trots

De korfballers zijn die hard fans en trots op hun sport. De finale wordt bezocht door veel ambassadeurs van de Korfbal League-finale. Als het aan hen ligt moet iedereen de finale zeker eens gaan bezoeken en de redenen die ze daarvoor aangeven zijn: mooi en leuk evenement, gezellig, een feestje, spektakel, goede sfeer, leuk familie-uitje en topsport. Daarmee is de Korfbal League-finale een aanrader voor zowel de liefhebbers van korfbal, als voor sportliefhebbers in het algemeen.

Lessons learned

Op 8 april wordt voor de tweede keer de Korfbal League-finale in Ziggo Dome gespeeld. Wat zijn de lessons learned die het KNKV uit de eerste editie en de evaluatie van Sports Intelligence haalt?

"Voor iedere sport die een verbinding wil maken tussen sport en entertainment lijkt Ziggo Dome een blijvende speler op de sportevenementen markt"

Rob Verleg als Marketing Manager verantwoordelijk voor de finale weet wel waar de verbeteringen zitten voor de komende editie. "In de evaluatie en na overleg met Ziggo Dome zelf was al snel duidelijk dat er op het gebied van catering moet worden opgeschakeld. De ervaringen die we nu hebben nemen we mee naar de komende finale en dat betekent op het gebied van catering op meer punten verspreid door de Ziggo Dome eten en drinken verkrijgbaar is. Het assortiment wordt aangepast op de vraag en de doorloopsnelheid van het aangeboden assortiment zal worden aangepast. Snel en makkelijk luidt het devies."

Hij benadrukt dat ook Ziggo Dome dat zelf direct benoemde in de eigen evaluatie. Verder meldt Verleg: "De ingeslagen weg qua entertainment wordt doorgezet. Waarbij de nadruk er wel meer op sport en minder op muziek komt te liggen. Er zal in samenwerking met partners meer ingezet worden op fanengagement voorafgaand aan en tijdens de wedstrijden."

"Daarnaast zullen we ook het fenomeen 'ontmoeten' centraler stellen in de hele opzet. Veel gehoorde kritiek vorig jaar was ook dat men elkaar niet of moeilijk kan ontmoeten. Hier spelen we de komende editie op in door op meerdere plekken speciale ontmoetingsplekken te creëren met wat muziek, entertainment of activaties vanuit partners", aldus Verleg.

De meest zichtbare verandering is het schrappen van de wedstrijd om de derde en vierde plaats. "Er is lang over getwijfeld en elk jaar was daar veel om te doen. De wedstrijd zou nergens om gaan en spelers zitten er niet op te wachten. Uiteindelijk luisteren we naar onze bezoekers. Zij geven aan dat het van hen niet hoeft dus dan halen we die van het programma."

Voorloper

Het KNKV was voorloper met een groot sportevenement in Ziggo Dome. Zij gingen de uitdaging aan en inmiddels vindt hun succesvolle evenement in Amsterdam navolging. Zo heeft de Gymnastiek Unie hun Gymgala in december ook in de Ziggo Dome gehouden. En de verwachting is dat het daar niet bij blijft. Want voor iedere sport die een verbinding wil maken tussen sport en entertainment en op die wijze hun fans wil betrekken bij hun sport lijkt Ziggo Dome een blijvende speler op de sportevenementen markt.

Deze blog is geschreven met medewerking van Femke Roest. Femke heeft na het afronden van haar Executive MBA Sportmanagement onderzoeks- en adviesbureau Sports Intelligence opgericht. Daarnaast is ze werkzaam als Sr. Research Consultant Sport bij onderzoeksbureau Centron