La Liga begint eigen streamingservice; voorbode voor verandering in het voetbal?

De Spaanse profliga La Liga gaat deze zomer een eigen streamingservice lanceren. Vanaf augustus zijn via het zogenaamde Over The Top-platform naast voetbalwedstrijden ook beelden van tientallen andere sporten gratis te zien. De beslissing van La Liga is zeer interessant in een tijd waarin sportclubs en –organisaties steeds vaker de (media-)regie nemen.

Dit bericht is geüpdatet op woensdag 28 februari.

De streamingservice van La Liga is gratis te gebruiken voor iedereen die een account aanmaakt. Via het platform – waarbij de maker van de content via internet rechtstreeks communiceert met de consument - zijn naast voetbal nog vele andere sporten te zien, van turnen tot schermen. Gebruikers kunnen zowel on-demand als live content bekijken.

"Het is de beste manier om onze fans rechtstreeks te bereiken", zei La Liga-voorzitter Javier Tebas in een interview met de Spaanse krant Expansion over het initiatief. "Naast content uit de hoogste Spaanse voetbalcompetities zullen we ook andere sporten gaan uitzenden, zolang het om sporters en wedstrijden op het hoogste niveau gaat. Dat is belangrijker dan het aantal fans dat elke discipline aantrekt. We willen een manier vinden om sporten zichtbaar te maken die normaal gesproken niet worden uitgezonden op televisie, omdat er geen ruimte voor is in de programmering."

Het is vooralsnog niet mogelijk om via de streamingservice live naar wedstrijden uit de Primera Division te kijken. Wel kunnen gebruikers duels uit het verleden terugkijken. Ook zijn er interviews en documentaires over en met Spaanse clubs te bekijken. Tebas houdt de mogelijkheid open dat fans in de toekomst via het OTT-platform toch live naar Lionel Messi of Marco Asensio kunnen kijken. "De rechten voor deze livewedstrijden liggen voorlopig nog vast. Maar we kunnen niet uitsluiten dat het in de toekomst wel beschikbaar is. Dat bepaalt de markt. Het is pas in de periode tussen 2025 en 2030 aan de orde."

La Liga ontvangt momenteel jaarlijks ongeveer €1 miljard aan de binnenlandse televisierechten en bijna €650 miljoen voor de verkoop van de rechten aan het buitenland. Tebas verwacht dat deze bedragen de komende jaren explosief zullen gaan stijgen.

"Het is in ieder geval duidelijk dat contentmakers elke keer weer nieuwe strategieën bedenken om rechtstreeks in contact te komen met hun klanten en fans. Netflix en HBO produceren zelf hun films om rechtstreeks hun publiek te bereiken", aldus Tebas.

Renault F1

Ruim een maand voor de start van het nieuwe Formule 1-seizoen en vlak voor de eerste tests in Barcelona maakte La Liga bekend dat het gaat samenwerken met F1-team Renault. Het logo komt te staan op de wagens en op de overalls van coureurs Niko Hülkenberg en Carlos Sainz - overigens een groot fan van Real Madrid.

"Renault Sport Formula One Team en La Liga hebben veel gezamenlijke doelen en nu gaan we samen ons wereldwijde bereik vergroten", zei Antoine Magnan van Renault F1 over de samenwerking. "Met het Formule 1-seizoen en de voetbalcompetities bereiken we nu het hele jaar door sportfans. Er zijn veel dwarsverbanden tussen fans van beide sporten, die als springplank gaan dienen voor allerlei activiteiten."

La Liga brand director Enrique Moreno voegt eraan toe: "We kijken al enige tijd naar innovatieve ideeën om onze naamsbekendheid internationaal te vergroten en onze merkpositionering 'It’s not football, it’s La Liga' te ondersteunen. Motorsport en specifiek Formule 1 zijn een perfecte fit voor deze strategie. Formule 1-fans zijn potentiele voetbalfans.”

LaLiga4Sports

De plannen voor het nieuwe OTT-kanaal komen voort uit het project ‘LaLiga4Sports’ dat als doel heeft de zichtbaarheid en verslaggeving van de Spaanse sport te verbeteren om zodoende de sportbonden te helpen met de groei van hun fanbase. In totaal zijn er 64 Spaanse sportbonden betrokken bij het project. Tebas: "We werken samen zodat deze bonden in de toekomst hun sport te gelde kunnen maken via het OTT-platform van La Liga. Door middel van data willen we de ervaring van de fans verbeteren en hun gedrag gaan voorspellen, zodat we weten welke sporten ze wel en niet leuk vinden."

Veranderingen in de mediawereld

Het initiatief van La Liga is ongetwijfeld ook gedreven door de enorme veranderingen in de mediawereld. Aan de ene kant zoekt de sport steeds meer de media-regie. Clubs, atleten en organisaties zetten eigen media in om hun verhalen naar buiten te brengen. Aan de andere kant is/was livetelevisie het enige wat mensen nog massaal voor de buis krijgt/kreeg en zijn grote sportevenementen daarin exceptioneel. Hierdoor legde de televisiewereld de afgelopen jaren steeds grotere bedragen neer voor sportrechten en trekken deze rechten de interesse van grote techbedrijven als Facebook, Amazon en Twitter.

In de Verenigde Staten is de Major League Baseball het beste voorbeeld van een organisatie die het heft in eigen handen heeft genomen en een succesvol mediabedrijf heeft opgezet. BAMTech – een spin-off van van de mediatak van de MLB – is zelfs overgenomen door The Walt Disney Company.

Het voorbeeld met de MLB toont aan wat een sportorganisatie met de juiste strategie kan bereiken op mediagebied. In een wereld waarin er steeds minder naar livesport op televisie wordt gekeken, kan La Liga over een aantal jaar weleens als winnaar uit de bus komen in de conservatieve voetbalwereld.


Headerfoto: Shutterstock.com