Het moeten zo ongeveer de mooiste uren in het leven van de legendarische NOS radioverslaggever Jeroen Wielaert zijn geweest. De bohemien van de Nederlandse wielerverslaggeving. Op de eerste rij tussen machtige Franse heren en dames en de groten uit de wielerwereld bij de presentatie van de Tour de France 2015. Een wild idee tijdens een met alcohol besprenkelde stap-avond in een roemruchte Utrechtse kroeg leidde na 12 jaar tot een ‘Grand Depart’ van de Tour onder de Utrechtse Dom. Puur uit liefde geboren en omarmd door het Utrechts bedrijfsleven en de rest van Nederland.
Wij van sponsoring willen nog wel eens vergeten dat sport meer is dan merkwaarde, exposure, activatie, wearable content of relatiemarketing-tool. Natuurlijk draait het om meetbaarheid en zichtbaarheid, maar op veel momenten realiseer ik me ook dat sport historie en cultuur is. Iets wat diep verankerd zit in het DNA van de meeste Nederlanders en ongrijpbare kantjes heeft voor marketeers die met de oude machthebbers in de voormalige Sovjet-Unie gemeen hebben dat ze dromen van een maakbare wereld. Dan duikt er altijd wel een Jeroen Wielaert op die ons wereldbeeld heel even doet wankelen. Niet tussen dames en heren in piekfijn gesneden maatpakken in high-tech boardrooms maar heel gewoon in een Utrechtse kroeg tijdens een wilde stap-avond werd de Tourstart van 2015 geboren.
De ultieme droom van radioverslaggever Jeroen Wielaert die een cult-status opbouwde in het internationale wielercircus en jarenlang in een oude Peugeot stationcar vol met stickers en oude bandrecorders door Europa trok om via de NOS verslag te doen van zijn allergrootste liefde: het cyclisme. Niet de wat zakelijke ‘wat ging er door je heen’ verslaggeving en de hijgerige fixatie op dopingschandaaltjes, maar oprecht gepassioneerd.
Wielaert kende in Frankrijk iedereen die er in het cyclisme toe doet en stortte zich na de wilde stapavond met proloog-plannen vol overgave op het realiseren van zijn droom. Uiteraard zijn er dan op de NOS burelen altijd managers te vinden die vinden dat zoiets niet past in goed journalistiek gebruik, maar die werden door Wielaert meewarig bekeken. Zelfs de almachtige Tourdirectie bezweek onder de energieke lobby van de kleurrijke journalist en na enig spit en speurwerk in Utrecht kregen de plannen de Franse zegen.
Natuurlijk is er rondom Jeroen Wielaert en zijn stapvrienden een zakelijk netwerk opgebouwd met lokale sponsoren en de Gemeente Utrecht. De zeer Utrechtse Nijntje is de mascotte en Tour de France directeur Christian Prudhomme is razend enthousiast over alles wat er te gebeuren staat. Natuurlijk draait er in de Domstad ook een hele projectorganisatie met bestuurlijke, communicatie en marketing experts, maar de prominente rol van de alom aanwezige Jeroen Wielaert is onomstreden.
Het doet mij ook weer denken aan de opening van het nieuwe SX kantoor van sportmarketeer Bob van Oosterhout in Eindhoven. Het zag er gelikt uit. Hip af en toe, maar Bob begreep hoe het met de sport DNA zit.
LEES MEER: SX in Eindhoven is meer dan een aanwinst voor de Nederlandse sport
Met grote citaten van beroemde wereldburgers over de impact van sport, zoals deze fameuze van Nelson Mandela. ‘Sport has the power to change the world’. Maar in het hart ook een bibliotheek met een unieke collectie oude sportboeken. Heel oud, waardoor je tussen snelle sportmarketeers ook weer de aansluiting vindt met cultuur, historie en pure liefhebberij. Daarom vind ik de erkenning voor de bepaald kleurrijke wielerfanaat met nostalgische bagage Jeroen Wielaert zo mooi. Dromen die in sport uitkomen. Wielaert maakt het in Utrecht waar!