Liveblog over Digital Sports Day 2016 (gesloten)

Vandaag zijn we te gast bij de Nyenrode Business Universiteit voor Digital Sports Day 2016. Digital Sports Day 2016 is hét educatie evenement voor iedereen in de sport die te maken heeft met social en online communicatie. In één dag raak je geïnspireerd, word je digitale kennis bijgespijkerd en ontmoet je andere sportprofessionals uit het veld. Volg ons liveblog voor de laatste updates, foto's en quotes.

17.47 uur: Digital Sports Day is afgelopen. Hopelijk hebben jullie genoten van ons liveblog en tot de volgende keer!

17.45 uur: Peter Sprenger sluit de dag af. "We hebben geprobeerd kennis over te dragen, inspiratie over te dragen en een groter kader te geven waarbij je dwarsverbanden kunt zien. Dit zijn de vijf take aways van de dag: je krijgt iets terug, door iets te geven, de laagdrempeligheid van tooling, technologie gaat je helpen, het lokale is in opkomst en tot slot durf, durf, durf en heb het lef om digitaal te investeren."

17.39 uur: De take aways van Michel van Grunsven. 1. Max is een race-, maar nog geen digitaal fenomeen. Een kwestie van tijd, volgens Michel. 2. Red Bull geeft Max vleugels! Wat gebeurt er met zijn eigen merk en digitale strategie als hij verkast naar een ander team? 3. Max biedt kansen voor strategisch merkenbouwen en korte termijn gewin. "Max wordt in 2018 wereldkampioen", voorspelt Michel van Grunsven. "Max gaat op de boot door de grachten in Amsterdam. We leggen het niet vast, maar vertellen het aan onze kinderen en kleinkinderen."

17.37 uur:

17.23 uur: Staat Max op P1 in de digitale wereld? Max Verstappen heeft inmiddels meer dan 600.000 volgers op Instagam, 450.000 op Facebook en bijna 400.000 op Twitter. Verstappen heeft in 1 jaar net zoveel likes opgebouwd als KPN in 6 jaar. Maar fanbase F1-coureurs is kleiner dan in voetbal, golf en tennis. Max is een impressiekanon, maar loopt qua volgers en social strategie (logischerwijs) nog achter.

17.16 uur:

17.10 uur:

17.09 uur: De grande finale van vandaag. Michel van Grunsven van Triple Double geeft zijn beschouwing op het fenomeen Red Bull, Max Verstappen en digitale media. 

17.00 uur: "Branded content werkt alleen als het geloofwaardig is, likeable is en zichtbaar is. De Nederlandse sport blijft achter. Dat komt door 1. Rol van Nederlandse sportmedia relatief groot is, 2. Conservatisme en gebrek aan creativiteit, 3. Nederlandse sporters kunnen effectiever worden ingezet, 4. Nieuwe kansen door vloggende sporters."

16.45 uur: "Alles beweegt in de mediawereld. We gingen van een branded magazine naar een branded blog, naar advertorials en naar sponsored content. Dat is de content-revolutie."

16.35 uur: We gaan door met Jaap Stalenburg. Alles draait om geloofwaardigheid, is het thema van zijn presentatie. "Dit is de meest interessante periode uit mijn leven. Er is zo'n ongelooflijke dynamiek, in alles wat er gebeurt. Omarm deze tijden." 

16.32 uur: De take aways van Peter Sprenger: al je kanalen zijn data platforms, start met bestaande data bronnen, een goede fanbase is een groei motor.

16.27 uur: De organisatie van Digital Sports Day zocht Gert Heijkoop op voor een interview na zijn presentatie.

16.20 uur: "In digitale marketing geldt N=1. Je moet relevant zijn voor de kleinst mogelijke entiteit. Door de wereld kleiner te maken, maak je hem eigenlijk groter qua impact."

16.08: Peter Sprenger gaat de zaal iets leren over micro-targeting en data gebruik in digitale marketing. Data zijn de nieuwe olie, betoogt Peter. "Feiten hebben bewezen dat data onmisbaar is voor bedrijven."

15.56 uur: We gaan het laatste gedeelte van de dag in, met presentaties van Peter Sprenger, Jaap Stalenburg en Michel van Grunsven. 

15.34 uur: "Content is in onze ogen niet king. Wij verklaren twee dingen heilig: de twee c's. Contact en conversie. Dan krijgen we je van awareness naar actie."

15.28 uur:

15.14 uur: Na Bas van den Beld gaat Ronald Buys nu met ons delen wat een fanbase voor ons kan betekenen. De do's voor het bouwen van een fanbase.

14.50 uur: "Drie gebieden waar je wat mee moet als marketeer: mobiel (heeft enorme impact), van keyword naar context (gebruikers zoeken steeds vaker op zinnen), Google leert van ons, door ons. Google is ons aan het monitoren. De toekomst van search is dat onze apparaten onze persoonlijk assistenten worden."

14.45 uur: "Het ouderwets via Google zoeken, werkt niet meer. We moeten op zoek naar iets anders, iets wat je niet verwacht. Maar veel organisaties pakken het verkeerd aan. Ze denken alleen maar aan zo veel mogelijk content verspreiden. We maken content over de content. Waarom eigenlijk?"

14.38 uur: Het programma gaat verder met Bas van den Beld, die alles gaat vertellen over de revolutionaire mogelijkheden met Google. "We zijn eigenlijk zelf allemaal topsporters. We kunnen onszelf ook trainen."

14.36 uur:

14.31 uur: Peter Lansaat: "Dankzij samenwerkingen met onze partners wisten we een groot bereik te creëren. Learning uit onze campagnes zijn onder andere maak je content deelbaar en hapklaar, start zo snel mogelijk met het betrekken van je doelgroep, vergroot verbinding business & sponsoring en hanteer pull strategie ipv push strategie."

14.21 uur: In deze blog op SportNEXT legde EY uit wat zij onder meer deden tijdens de Spelen in Rio. 24 medewerkers van EY ondersteunden en adviseerden in teams zes Braziliaanse non-profit-organisaties (NGO) om de NGO verder te helpen.

14.08 uur: Peter Lansaat gaat ons in een halfuur meenemen aan de hand van een businesscase: de digitale strategie van EY rond de topcoach.

14.07 uur: De les van Jelle Drijver: iedereen kan aan de slag met Facebook Marketing. De drempel is veel lager dan veel mensen. Ga aan de slag!

14.03 uur: Jelle Drijver: "Ik geloof dat podcasts een vlucht gaan nemen. Dat heeft voor mij de deuren geopend en ik heb door mijn podcasts te gekke mensen ontmoet."

13.45 uur:

13.43: "We zijn bij Nyenrode te gast, dus er moest een formule in mijn presentatie. Ervaring : verwachting =>1." Jelle Drijver gaat razendsnel door zijn presentatie heen en heeft de lachers op zijn hoofd.

13.27 uur: We gaan verder met het tweede gedeelte van Digital Sports Day. Jelle Drijver gaat een spoedcursus Facebook marketing geven en vertelt over de 'power of podcasting'.

13.25 uur: Entertainment aan het einde van de lunchpauze.

12.45 uur: Pauze! We gaan over drie kwartier weer verder met onder meer Peter Lansaat en Michel van Grunsven.

12.36 uur:

12.19 uur: Marit Bouwmeester staat met Lennart Boven van Triple Double en TDE op het podium om te vertellen over hoe zij social media gebruikt. 

12.14 uur:

12.12 uur: Presentatie van Gijsbregt Brouwer over hoe je de energie kunt vangen en wat je daarmee kunt doen. Eerder ook al beschreven in een blog op SportNEXT.

12.03 uur: "Waar zit de energie? Bij atleten, bij bonden en teams. Maar tegenwoordig zit de energie ook bij activaties, evenementen en clubs  Verhalen laat je vertellen, dan ontstaat de liefde."

11.46 uur: Tijd voor Gijsbregt Brouwer. Omarm de 'digitale' energie van de sport.

11.44 uur: De conclusies van de presentatie van Dennis van der Laan. "Sport is hét middel om producten en diensten te verkopen. Zoek een merk dat bij je past. Vertel het verhaal achter het verhaal. Creativiteit is niet ingewikkeld."

11.32 uur: "Hoe kun je een merk bouwen en waarde creëren? Dat doe je in vijf stappen. 5. Verkoopverhalen (WC eend-verhalen). 4. Buitenkant. De buitenkant zegt iets over de binnenkant. 3. Nieuws. Nieuws kun je creëren. 2. Ambassadeurs. Het gaat er niet om wat je hebt, maar wat je meemaakt. 1. Zelf ervaren."

11.27 uur: Van der Laan: "Als ik samenwerk met sporters kijk ik naar drie dingen: looks, brains en results. Die drie dingen vind ik belangrijk. Ik probeer een merk te creëren."

11.19 uur: "Ik heb van mijn vader geleerd dat de oplossing voor problemen vaak aan de voorkant van je schoenen ligt", aldus Dennis van der Laan.

 

11.12 uur: Na een korte pauze gaan we verder met Dennis van der Laan. Hij gaat praten over hoe creativiteit je onderscheidend maakt. 

10.55 uur: De take aways van Pieter Voogt, die een parallel trok met voetbal. 1. Aankoopproject begint al ruim voor conversie (doelpunt maken begint bij opbouw), 2. Denk in momenten (je kunt niet 2x 45 minuten blind aanvallen). 3. Gebruik See. Think. Do bij het bepalen van jouw digitale marketingstrategie (met alleen maar Lionel Messi's in je elftal win je niet.) 4. Reken marketingkanalen af op juiste KPI's.

10.32 uur: Pieter Voogt introduceert een nieuwe term: totaalmarketing. Dat betekent in iedere fase van de customer journey relevant zijn. Per fase een andere boodschap en oproep.

10.25 uur: Tijd voor de tweede spreker: Pieter Voogt. Met als onderwerp: reken verdedigers niet af op het aantal gescoorde doelpunten.

10.16 uur: Drie belangrijkste lessen van Gerrit Heijkoop: 1. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dan een ander ook niet. 2. Interactie is je belangrijkste indicator voor succes. 3. Durf te geven.

10.06 uur:

09.48 uur: De eerste docent staat op het podium: Gerrit Heijkoop. We moeten iets met social media, maar wat?

09.43 uur: En #digitalsportsday is trending topic!

09.34 uur: Peter Sprenger: "We verkopen geen producten meer. We verkopen ervaringen. Technologie zit niet meer in systemen, maar zit om ons heen gebouwd. Met 99,9 procent van de data kunnen we niets. Het is cruciaal die data eruit te pikken waar je wél wat mee kunt. De kunst is er waarde voor je bedrijf uit te halen."

09.25 uur: Peter Sprenger trapt de dag af met een korte introductie: succes met digitale marketing. "We krijgen een nieuw marketingspeelveld waarin we nieuwe keuzes kunnen maken."

09.17 uur:

09.15 uur: Welkom bij ons liveblog over Digital Sports Day 2016. Vandaag houden we je constant op de hoogte van hét educatie evenement voor iedereen in de sport die te maken heeft met social en online communicatie.