We organiseren vandaag tijdens het KPN WK Shorttrack in Rotterdam Ahoy de SPORTNEXT Live Sessie: de strijd om live sportcontent. We gaan dieper in op het veranderende medialandschap en hoe marketeers hierop kunnen inspelen. Volg ons liveblog voor de laatste updates, foto's en quotes.
17.45 uur: Dit was de SPORTNEXT Live Sessie. Hopelijk hebben jullie genoten van ons liveblog en tot de volgende keer!
17.41 uur: Gijsbregt Brouwer vat de dag nog kort samen: "Alle vier de verhalen gingen erover het laagje om een evenement heen bouwen. Je wilt mensen erbij betrekken en hen onderdeel van een event te laten maken en vervolgens geld mee te verdienen. Daar hebben we goede voorbeelden van gezien."
17.31 uur: Via Matchday.tv wordt content verzameld, verbeterd en aangeboden. De video's zijn ook te delen via social media. Guido: "Via advertenties, sponsoring en dataprofielen willen we aan een inkomensstroom werken."
17.18 uur: Aan de hand van een 'slimme camera' kunnen sportwedstrijden opgenomen worden. De beelden worden snackable gemaakt en verstuurd naar de app.
17.14 uur: "Ik vind het leuk om Justin Kluivert van Ajax of het WK Shorttrack te zien, maar het allerliefst wil ik mijn eigen zoontjes zien spelen op het voetbalveld. Daarom hebben we Matchday.tv opgericht. We willen alle sportclubs aansluiten op onze technologie, een lokaal verdienmodel ontwikkelen en de sport nog leuker maken en verbeteren."
17.10 uur: De laatste spreker van de dag is Guido Klomp, senior sportmarketeer bij Triple Double. Guido schetst een toekomstperspectief voor bonden én merken.
17.03 uur: Via (allerlei acties op) schaatsen.nl wist de KNSB 27.000 nieuwe fans te werven en kostbare data te verzamelen.
16.58 uur: Enzo Knol was als gast bij het KPN NK Allround en Sprint en toonde in een vlog een kijkje achter de schermen bij het schaatsen. Zijn video had binnen een week 400.000 kijkers. "Het is één van de manieren om jongeren te binden aan het schaatsen."
16.57 uur:
Inzichtje tijdens #Sportnext-sessie: gemiddelde leeftijd van de tv-kijker van NOS: 60 jaar. pic.twitter.com/x7zqC7019J
— Martin van Berkel (@m_vanberkel) 10 maart 2017
16.46 uur: De mededeling van Mascha dat de gemiddelde leeftijd van de NOS-kijker 60 jaar is, zorgt voor verwondering en verbazing in de zaal.
16.39 uur:
Van #TeamNL meeting @nocnsf naar livesessie @SPORTNEXT en dat alles op het @KPNWKShorttrack
— Dennis Rijnbeek (@denrijn) 10 maart 2017
16.35 uur: De pauze is voorbij. We gaan verder met de vierde spreker. Mascha van Werven, manager, media, communicatie en marketing KNSB, vertelt over de toekomstvisie van de KNSB op het gebied van nieuwe media.
16.12 uur: Een korte pauze voordat we verder gaan. Mascha van Werven van de KNSB is de volgende spreker.
16.05 uur: Volle bak bij de Live Sessie.
15.58 uur: Via ahoy.tyrsday.com heeft Tyrsday alle content rondom Ahoy Rotterdam verzameld op één plek. "We doen eigenlijk hetzelfde als wat Facebook doet. We bundelen de content en we gebruiken het bereik dat we hebben voor de doelen van de stakeholders en die willen allemaal de energie van die sport gebruiken."
15.52 uur: Mathys van Abbe is onze derde spreker. Centrale vraag in zijn presentatie: welke rol kan technologie spelen in je strategie om de community te betrekken bij sportevenementen?
15.39 uur: Het geld om marathonschaatsen te livestreamen was op een gegeven moment op, maar via een crowdfundingsactie werd er €17.500 opgehaald. Zo konden ook de laatste races via livestreams uitgezonden worden. "We willen volgend seizoen doorgaan vanuit de gedachte: het gaat niet om de beste content, maar het gaat erom dat we iets maken wat mensen met elkaar willen delen."
15.33 uur:
Oude verhalen op een nieuwe manier vertellen.. Welke connecties heeft je doelgroep? #ContentMarketing #SportNext #SportMarketing
— Jacco Heijblok (@JaccoHeijblok) 10 maart 2017
15.31 uur: Een oproep van Marianne: lees het boek 'The Content Trap' van Bharat Anand. "De belangrijkste les van het boek: het gaat om de connectie met jouw doelgroep en de connectie die gebruikers onderling hebben. Niet per se om de hoeveelheid en kwaliteit van je content."
15.26 uur: Marianne: "We willen marathon relevanter maken. Het moest weer op de kaart staan bij de KNSB. We willen ook de media meer betrekken bij de sport. En hoe kunnen we meer aan marketing gaan doen? Tot slot wilden we ook meer relevante content voor een groter publiek maken. Dat moet uiteindelijk uitmonden in meer commerciële kansen voor de sport."
15.21 uur: Marianne van Leeuwen, co-founder PRDCT en projectteam livestreams marathonschaatsen, is de tweede spreker. Marianne komt wat meer vertellen over de livestreams in het marathonschaatsen. Hoe heeft het marathonschaatsen een eigen fanbase opgebouwd?
15.15 uur: Cees Juffermans: "We zijn nu bezig de community rondom het shorttracken te bouwen. Bij schaatsen denken mensen nog aan Sven Kramer en Henk Angenent. Dat is wel aan het veranderen."
15.10 uur: Cees Juffermans, toernooidirecteur van het KPN WK Shorttrack, is de eerste spreker. "Ik schaatste nog in de Uithof in Den Haag voor vijftig mensen."
15.07 uur: Dagvoorzitter Gijsbregt Brouwer opent de middag. De centrale vraag: hoe betrek je mensen die niet bij een evenement aanwezig zijn, toch bij dat event? Aan de hand van vier cases gaan we deze vraag proberen te beantwoorden.
15.04 uur:
Het gaat beginnen, @KPNWKShorttrack heb er zin in! @SPORTNEXT #SportNEXT pic.twitter.com/nSNVsrhSNM
— Piotr Havik (@PiotrHavik) 10 maart 2017
15.00 uur: Welkom bij ons liveblog over de SPORTNEXT Live Sessie: de strijd om live sportcontent. Vandaag houden we je constant op de hoogte van wat er besproken wordt.