Manchester City zet robots in om fanbeleving revolutionair te veranderen

Manchester City staat erom bekend honderden miljoenen euro’s uit te geven aan nieuwe voetballers. De Premier League-club maakte vorige week wederom een nieuwe aanwinst bekend. Alleen ging het deze keer niet om een speler, maar om drie robots. City is namelijk een partnership aangegaan met het Chinese Ubtech Robots en belooft de fanbeleving in het stadion én online revolutionair te veranderen.

Manchester City is de eerste voetbalclub die robots gebruikt voor fan engagement. De deal tussen de Engelse club en Ubtech Robots maakt het mogelijk dat de robots worden ingezet voor exclusieve behind the scenes-beelden, dat de 'bots' te zien zullen zijn tijdens een aantal thuiswedstrijden en dat de robot worden ingezet tijdens exclusieve acties voor de fans.

Ubtech wordt de officiële 'robotpartner' van Manchester City. Het Chinese bedrijf produceert humanoid robots die werkelijk van alles kunnen: van fitnessoefeningen tot dansen op muziek, zoals in de video hieronder te zien is.


Hoge verwachtingen

Tom Glick, chief commercial officer bij de City Football Group, heeft hoge verwachtingen van de robots. "Samen kunnen we de fanbeleving opnieuw uitvinden, zowel in ons eigen stadion als online door nieuwe technologieën te gebruiken en fans middenin het partnership te plaatsen."

Door Ubtech als sponsor te binden, zet Manchester City hun progressieve marketingstrategie voort. Eerder zond de club voor het eerst in de geschiedenis van de Premier League al een competitiewedstrijd uit in Virtual Reality en creëerde het een app die gekoppeld is aan camera’s in het stadion zodat fans gedurende de wedstrijd selfies kunnen maken.

ZIE OOK: Virtual Reality maakt entree in Premier League

City loopt voorop in de voetbalwereld op het gebied van innovatie en het wordt interessant om te zien hoe het nieuwe initiatief met de robots zal uitpakken.