Manchester United werkt als eerste club samen met muziekstreamingdienst

Content is king. Een bekende zin in de (sport)marketingwereld. Met content trek je gebruikers, zorg je voor meer engagement en vergroot je je bereik. Manchester United slaat een nieuwe weg in op het gebied van content. De Engelse topclub kondigt de eerste samenwerking aan met een muziekstreamingdienst. Deezer wordt de officiële muziekstreamingpartner van United.

Manchester United-fans kunnen onder andere playlists van spelers bekijken en tijdens wedstrijddagen zullen ze op Old Trafford muziek horen via Deezer afspeellijsten. De Manchester United-website en apps van Deezer zijn tevens geïntegreerd. In de onderstaande video tonen (oud)-spelers Rio Ferdinand, Jesse Lingard, Paul Pogba, Morgan Schneiderlin en Ashley Young hoe muziek voetballers helpt te focussen, werken en relaxen.

Fans hebben daarnaast ook toegang tot 43 miljoen tracks, overige audio content zoals podcasts en Flow; een unieke gepersonaliseerde soundtrack aan de hand van Deezers lokale muziekredacteuren, algoritme en luistergeschiedenis van de gebruiker.
Op het eerste oog lijkt de samenwerking tussen Manchester United en Deezer misschien niet voor de hand liggend. Maar wie verder kijkt, ziet dat de deal inspeelt op diverse trends.


Nieuwe, unieke content

Voor veel sportclubs en –organisaties – maar ook voor merken – draait het tegenwoordig om verhalen vertellen. Fans willen worden meegenomen in een verhaal. Zonder content zijn er geen verhalen, en zonder verhalen is er geen duurzaam engagement met de digitale consument. Merken hebben dus een sterke basis in content nodig in bijvoorbeeld sport, muziek, entertainment of cultuur. Daarvoor sluiten ze overeenkomsten met rechtenhouders, waarbij goede content steeds meer waard wordt in de moderne (sport)marketing. De samenwerking tussen Manchester United en Deezer is in dit opzicht voor beide partijen erg gunstig. De Engelse topclub heeft nieuwe content die de fans helpt dichter bij de spelers te komen en Deezer heeft de beschikking over unieke content. Daarnaast spreekt de muziekstreamingdienst een nieuwe – zeer loyale – doelgroep aan.

Community-building

Een andere trend is dat de consument zich aansluit bij communites. De digitale wereld is zo groot dat er voorkeuren gaan ontstaan voor digitale 'voederplaatsen' waar klanten graag komen en terugkeren. Deze digitale marktpleinen zijn de nieuwe zuilen in onze maatschappij waar homogene groepen te vinden zijn. Clubwebsites, apps en social media zijn voor United die digitale marktpleinen waar fans samenkomen, naast het traditionele tweewekelijkse bezoek aan het stadion natuurlijk. Dankzij Deezer kan Manchester United de fans nu ook op het gebied van muziek bij de club betrekken en gepersonaliseerde content aanbieden. Daarentegen kan Deezer zijn producten en diensten op een natuurlijke manier onder de aandacht brengen van een zeer grote groep consumenten.

Comeback podcast

Tot slot was 2016 het jaar van de comeback van de podcast. Met name in de Verenigde Staten is de podcast enorm populair. Consumenten luisteren voornamelijk naar podcasts in de auto, trein of tijdens het hardlopen. En je moet met al je aandacht luisteren, in tegenstelling tot veel andere nieuwe mediavormen die telkens een deel van je aandacht opeisen. Voetbalfans zijn graag op de hoogte van alles wat er speelt bij hun favoriete club en een podcast is een nieuwe manier om de supporters te bedienen.

Richard Arnold, Group Managing Director bij Manchester United, kijkt uit naar de samenwerking. "Muziek en sport brengen mensen samen, iets dat wij iedere dag zien. Deezer is innovatief en toonaangevend in de muziekstreamingindustrie. We kijken dan ook uit naar deze samenwerking om onze fans over de hele wereld te verbinden met de club via muziek en digitale media."

Hans-Holger Albrecht, CEO bij Deezer: "We zijn zeer verheugd over deze samenwerking met één van de meest gerenommeerde voetbalteams ter wereld. Fans met passie voor muziek en voetbal hebben nu gemakkelijk toegang tot aantrekkelijke en entertaining content. We kijken ernaar uit deze samenwerking in de komende jaren verder te ontwikkelen en de beste gebruikerservaring aan te bieden."

Wie volgt?

Het is interessant om te zien of deze deal navolging krijgt in de sportwereld. Manchester United gaat nu als eerste sportclub een samenwerking aan met een muziekstreamingdienst. Behalve Deezer zijn op deze markt ook grote spelers als Spotify en Apple Music actief. Met name de introductie van Apple Music in de sportwereld ligt voor de hand. Veel topsporters worden namelijk gesponsord door Beats by Dr. Dre (onderdeel van Apple). Is de combinatie muziek en sport een schot in de roos of een eenmalig experiment?